Napisz do nas

TechPolska.pl

Znajdziesz nas

Analityka w sklepie internetowym to obecnie absolutna podstawa – takie zdanie powtarzane jest jak mantra przez wszystkie osoby, które zajmują się profesjonalnie zwiększeniem konwersji w sklepach internetowych. Jest to oczywiście prawda, ponieważ tylko posiadając szeroką wiedzę o użytkownikach i ich zachowaniach na naszej witrynie jesteśmy w stanie wprowadzić poprawki, które wpłyną na większą sprzedaż i lepszą ocenę sklepu. Dzięki analityce w sklepie internetowym będziemy w stanie ocenić, które kampanie marketingowe i które źródła ruchu rzeczywiście są dla nas korzystne, a które generują tylko koszty. Z tego tekstu dowiesz się, dlaczego analityka internetowa jest potrzebna w e-commerce.

Analityka internetowa – czym jest?

Analityka internetowa to szereg procesów, które przeprowadza się regularnie, by zdobyć aktualną wiedzę o stanie naszej witryny i zachowaniu użytkowników, którzy się na niej znajdują. Analityk powinien zebrać możliwie duży zestaw danych z wielu narzędzi, dzięki którym będzie w stanie zweryfikować kanały pozyskiwania ruchu dla witryny, konkretne kampanie marketingowe czy ścieżki sprzedażowe.

Celem analityki internetowej jest znalezienie problemów na stronie, których wyeliminowanie lub optymalizacja doprowadzą do wzrostu sprzedaży. Bardzo częstym problemem, który skłania właścicieli do skorzystanie z usługi profesjonalnej analityki internetowej jest niska sprzedaż przy relatywnie dużym ruch na stronie. Jeśli chcesz zrozumieć zachowania klientów w swoim sklepie internetowym i zwiększyć sprzedaż dzięki analityce internetowej, to skontaktuj się z profesjonalistami Conversion, którzy pomogą Ci zoptymalizować Twój e-commerce.

Co można mierzyć w analityce internetowej?

Odpowiedź na to pytanie może być prosta lub nieco bardziej rozbudowana. Można powiedzieć bowiem, że zmierzyć da się wszystko, co uznamy za oczekiwane działanie, czyli konwersję. Możemy więc analizować ogólną liczbę ruchu, a także jego źródła. Dodatkowo istotnym elementem, który warto monitorować jest współczynnik odrzuceń, którego nagły wzrost, jak i spadek powinien wzbudzić naszą czujność. Innym, często analizowanym elementem są porzucone koszyki, czas spędzony na poszczególnych podstronach, a także kliknięcia czy ruchy kursora na naszej witrynie. W tym celu wykorzystywane są między innymi mapy ciepła i inne profesjonalne narzędzia.

Analityka internetowa – zacznij do Google Analytics

Nie wszystkie narzędzia, które wykorzystujemy do analityki internetowej są kosztowne. Google Analytics to darmowe rozwiązanie, dzięki któremu uzyskasz dostęp do ogromnych zasobów wiedzy na temat użytkowników Twojego sklepu internetowego. Z jego pomocą możesz analizować szczegółowo nie tylko sprzedaż i współczynnik konwersji, ale również zachowanie klientów na poszczególnych podstronach. Dowiesz się również, jakie kanały pozyskiwania ruchu są dla Ciebie najbardziej skuteczne, a także sprawdzisz, jakie frazy kluczowe z bezpłatnych wyników wyszukiwania generują dla Ciebie największy zysk ( musisz Google Analytics z Google Search Console).

Warto w tym miejscu dodać, że implementacja tego narzędzia jest bardzo prosta i wiele sklepów internetowych stworzonych na WordPress Woocomerce czy Magento posiada prostą integrację z Google Analytics. Nie musisz więc posiadać wiedzy programistycznej, by rozpocząć podstawową przygodę z analityką internetową.

Jakie korzyści można odnieść z prowadzenia dobrej analityki internetowej?

Głównym celem jest oczywiście poprawa współczynnika konwersji, który rozumiemy jako stosunek liczby pożądanych przez nas akcji do liczby użytkowników, którzy odwiedzili naszą stronę. Jeśli regularnie prowadzimy naszą analitykę internetową, jesteśmy w stanie ocenić, czy prowadzone działania optymalizacyjne i marketingowe przynoszą oczekiwane korzyści.

Ocena skuteczności działań marketingowym przez dobrego analityka pomoże nam ograniczyć wydatki na działania marketingowe, które – jak wiemy – potrafią skonsumować każdy budżet. Po szczegółowej analizie możemy zacząć wydawać te środki znacznie bardziej optymalnie.

Dzięki analityce internetowej jesteśmy w stanie też zauważyć z odpowiednim wyprzedzeniem problemy, które pojawiają się w naszej witrynie. Świetnym przykładem może być tu ścieżka zakupowa i porzucone koszyki. Popularnym problemem są nieintuicyjne instrukcje w procesie zakupowym, niedziałające przyciski lub problemy z płatnością. Jest to bardzo poważny problem, ponieważ przekłada się na realne straty dla naszego sklepu, uniemożliwiając zdecydowanym klientom finalizację transakcji. Wielu z nich nie wróci do nas po negatywnym doświadczeniu.

Dzięki analityce internetowej jesteśmy w stanie ponadto lepiej poznać naszych klientów i ich oczekiwania, a tym samym lepiej dopasować swoją ofertę oraz kampanię reklamową do ich potrzeb. W konsekwencji po raz kolejny przełoży się to na nasze zyski.

Jednocześnie analityka internetowo pozwoli nam ocenić, czy wprowadzane przez nas zmiany są korzystne czy negatywne. Warto tutaj wspomnieć, że jest ona niezwykle przydatne przy ocenie testów A/B, ponieważ dzięki twardym danym możemy wybrać to rozwiązanie, który zwiększa naszą konwersję.

Share:

administrator

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.