Tak zwane automaty vendingowe to już nie tylko proste urządzenia znane z dworców czy lotnisk, które wydają napoje i batoniki, a również bardzo zaawansowane technologicznie maszyny, które przydają się w wielu różnorodnych okolicznościach.
Po automaty vendingowe zaczynają sięgać firmy działające w wielu branżach, od e-commerce po produkcję – nie bez powodu. Warto wiedzieć, jakie są ich bardziej nowoczesne zastosowania i kiedy warto się nad nimi zastanowić, aby w razie potrzeby wdrożyć je także w swojej firmie.
Najczęściej spotykane zastosowania automatów vendingowych
Automaty obecnie bardzo często wykorzystuje się do odbioru paczek – bądź też ich wysyłki czy zwrotu. Można je postawić w środku budynku, ale potencjalnie również przed nim (czy ogółem w obszarze, który jest zawsze dostępny dla odwiedzających niezależnie od dnia i godziny, czyli np. w holu).
Nie wymagają do działania obecności pracownika, mogą więc wydawać i przyjmować produkty w dowolnym momencie, w tym również poza godzinami oficjalnego otwarcia sklepu czy biura. Są z reguły bardzo łatwe w obsłudze, a przy tym cechują się wysokim poziomem bezpieczeństwa. Można ustawić je, aby na przykład wydawały produkt dopiero po wpisaniu specjalnego kodu przekazanego wcześniej danej osobie.
Warto jednak zauważyć, że zastosowania automatów vendingowych znacznie wybiegają poza obsługę dostaw i zwrotów w sklepach internetowych. Tak naprawdę mogą się przydać w dowolnej firmie, w której trzeba wydawać coś pracownikom lub klientom i chce się mieć nad tym kontrolę, a jednocześnie po części zautomatyzować ten proces.
W praktyce oznacza to, że automaty mogą posłużyć chociażby do wydawania narzędzi czy elementów odzieży lub produktów ochrony osobistej w magazynach, zakładach produkcyjnych i nie tylko. W ten sposób łatwo będzie można kontrolować kto, co i kiedy pobiera i zwraca, a także na bieżąco weryfikować zapotrzebowanie na dane produkty i w razie czego koordynować ich zamawianie tak, aby na pewno ich nie zabrakło.
Kto powinien zainwestować w automaty?
Zarówno dla sklepów stacjonarnych, jak i tych działających głównie internetowo maszyny vendingowe będą ciekawą opcją. Nie tylko są one wygodne dla klientów, ale też mogą potencjalnie oznaczać oszczędności na kosztach zatrudnienia, jako że mogą odciążyć czy nawet częściowo zastąpić pracowników, którzy normalnie wydają przesyłki czy przyjmują zwroty.
Poza tym powinny się nimi zainteresować m.in. firmy o profilu produkcyjnym, pośrednicy operujący magazynami, centra logistyczne, a także na przykład kliniki i placówki szpitalne (maszyny mogą wydawać upoważnionym osobom leki czy środki medyczne – dzięki temu uda się zachować dostęp do potrzebnych substancji 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, przy jednoczesnym pełnym bezpieczeństwie całego procesu).
Jak widać, automaty są urządzeniami bardzo uniwersalnymi i przydadzą się w wielu okolicznościach, szczególnie, jeśli weźmiemy pod uwagę możliwość ich personalizacji (np. co do pojemności czy rozmiaru skrytek), dzięki czemu można je jeszcze lepiej dopasować do profilu swojej działalności.
WARTO PRZECZYTAĆ: