Napisz do nas

TechPolska.pl

Znajdziesz nas

Dodanie produktów na marketplace typu Allegro, Amazon czy Empik jest łatwe i szybkie – wiele osób wybiera te platformy na start z braku lepszego pomysłu. Czy jest to rozwiązanie na dłuższą metę? To zależy, czym się kierujesz, prowadząc biznes – czy wybierasz drogę na łatwiznę i szybkie wrzucenie towaru do sieci, czy raczej stawiasz na inwestowanie w markę i kontakt z konsumentem. Podpowiadamy, jakie podejście sprawdzi się najlepiej.

Sprzedaż na marketplace – plusy i minusy

Jeśli chcesz działać w e-commerce, masz do wyboru dwie drogi – sklepy internetowe albo marketplace (Allegro, Amazon, Facebook, Empik, eBay, Morele itp.). Zacznijmy od internetowego „targu”, czyli marketplace.

Każdy z nas szukał kiedyś produktu na Allegro. Mamy setki ofert i wszystkie są ujednolicone pod kątem wizualnym. Rzadko zwracamy uwagę na nazwę sprzedawcy – ważne, żeby był to „Super Sprzedawca” (jeden z programów, jakie platforma oferuje przedsiębiorcom). Filtrujemy asortyment po cenie i zaczynamy przeglądanie od najtańszych pozycji. Co ze zdjęciami? Czasem któreś bardziej przyciągnie naszą uwagę, ale jest to dość trudne, gdy widzimy tylko miniaturki. Decydujemy się i robimy zakup – cena pokrywa nie tylko zysk sprzedawcy, lecz także prowizję dla platformy handlowej.

Na powyższym przykładzie widać, jakie wady mają strony internetowe typu marketplace:

  • Pozostajesz anonimowy. Internauci rzadko zwracają uwagę, a co dopiero zapamiętują czy podają dalej nazwę Twojej marki. Na pytanie „gdzie to kupiłeś?” Odpowiadamy „na Amazonie”. Marketplace zgarnia całą uwagę konsumenta. Jak to wpływa na wizerunek Twojej marki? Właściwie nie wpływa w ogóle – nie budujesz swojej pozycji w świecie e-commerce. Podporządkowujesz się regułom gry narzuconym przez potężnego gracza, który skupia tysiące takich samych przedsiębiorców jak Ty. Czy nie wolał(a)byś się wyróżnić?
  • Nie możesz przyciągnąć uwagi internauty. Platformy marketplace ujednolicają swoje oferty, dążąc do spójnego designu na stronie. Nie ma mowy o oryginalnej identyfikacji wizualnej, która jest przecież nieodłącznym elementem DNA każdej marki.
  • Inwestujesz w cudzy rozwój – zamiast zapłacić za stworzenie własnego wyjątkowego sklepu internetowego, finansujesz swoje stanowisko na internetowym targu. Sprzedając na marketplace, spotkasz się z różnego rodzaju opłatami, w zależności od platformy. Mowa tu np. o prowizjach od sprzedaży. Nie inwestujesz więc w rozwój własnej marki, tylko rozwój internetowego giganta.
  • Mierzysz się z ogromną konkurencją. Z marketplace korzysta mnóstwo przedsiębiorców, dlatego konkurencja jest naprawdę imponująca. Działając we własnym sklepie, oczywiście też masz konkurencję, ale dysponujesz wtedy arsenałem działań marketingowych, których nie wykorzystasz w marketplace.

Nie można nie wspomnieć o zaletach marketplace. Tworzenie sklepów internetowych wymaga trochę czasu, a wielu sprzedawców chce zrobić pierwsze pieniądze szybko i małym kosztem. To właśnie umożliwiają tego typu strony – startujemy od razu, bo nie musimy czekać, aż ktoś zaprojektuje i zakoduje dla nas oryginalną witrynę. Ponadto nie musimy zastanawiać się nad aspektami wizualnymi sklepu, marketingiem czy metodami płatności. Jest więc prościej, ale to nie znaczy lepiej.

E-commerce na własnych zasadach – od czego zacząć?

Jak wygląda tworzenie stron internetowych, na których będziesz mógł prowadzić sprzedaż swoich produktów. Sklep online utworzy dla Ciebie agencja zajmująca się web developmentem. Takie przedsięwzięcie składa się z kilku kroków:

  1. Przedstawiasz swoje oczekiwania pod względem funkcji, wyglądu, wielkości i wielu innych aspektów sklepu. Ustalacie z project managerem wstępne koszty i czas na programowanie wszystkich podstron i funkcjonalności.
  2. Firma proponuje Ci tzw. makiety, które przedstawiają możliwe ścieżki klientów Twojego sklepu – wchodzisz w skórę internauty i zapoznajesz się z designem i funkcjonowaniem nowego sklepu.
  3. Zatwierdzasz projekt graficzny, który najbardziej odpowiada Twojej wizji i gustowi. Konsultujecie kwestie User Experience i identyfikacji wizualnej marki.
  4. Czekasz na efekty – programiści tworzą Twoje własne miejsce w sieci i testują wszystkie wprowadzane rozwiązania.
  5. Otwierasz podwoje swojego sklepu internetowego i zajmujesz się jego… promocją! Przed Tobą szereg działań marketingowych, które pomogą Ci trafić do grupy docelowej.
  6. Wybierz agencję, która zapewnia również opiekę posprzedażową i pozycjonowanie sklepu internetowego. Problemy będą się pojawiać, ale nie trudno sobie z nimi poradzić, jeśli masz u boku profesjonalistę.

Własny sklep internetowy – tego nie znajdziesz w marketplace

Prowadzenie e-commerce na swojej witrynie daje Ci dużo możliwości w zakresie wspomnianego wyżej marketingu. Przede wszystkim mamy na myśli pozycjonowanie sklepów internetowych, którego nie można wdrożyć na marketplace. Celem takich działań jest podwyższenie pozycji Twojego sklepu internetowego w wyszukiwarce na mnóstwo słów kluczowych. Innymi słowy – Twój potencjalny klient wpisze w Google np. nazwę produktu, który chce kupić i na pierwszej stronie zobaczy właśnie Twoją witrynę.

Żeby pozycjonowanie sklepu było skuteczne, niezbędna jest przede wszystkim analiza konkurencji, czyli innych autonomicznych e-sklepów, które oferują internautom podobny asortyment do Twojego. Szukasz wówczas wartości, jaka może Cię wyróżnić na tle konkurencji. Z kolei do zadań agencji marketingowej, której zlecisz pozycjonowanie, należy napisanie zoptymalizowanych treści – zawierających odpowiednie słowa kluczowe i spełniających wymagania algorytmów wyszukiwarki.

Pozycjonowanie sklepu internetowego to skomplikowany proces, a my przedstawiliśmy go w dużym uproszczeniu. Chodzi jednak o zrozumienie ogromnej zalety, jaką daje nam prowadzenie niezależnej sprzedaży we własnym sklepie – masz mnóstwo sposobów na promowanie swojej witryny.

W przeciwieństwie do sprzedaży w marketplace, otwierając własny sklep, możesz także:

  • budować wizerunek swojej marki,
  • edukować swoich klientów w materiałach na firmowym blogu,
  • rozmawiać z nimi na live chacie,
  • łączyć promowanie sklepu z komunikacją z klientami w social mediach,
  • dbać o identyfikację wizualną marki i oprawę graficzną każdej strony z produktem.

Własny sklep internetowy ma olbrzymi sens i w dalszej perspektywie wypada znacznie korzystniej niż marketplace.

Share:

administrator

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *