Napisz do nas

TechPolska.pl

Znajdziesz nas

Enterprise Service Management to fraza, z którą można spotkać się coraz częściej. Systemy ESM zaczynają zyskiwać popularność nie tylko w dużych firmach, ale także w wielu średnich, a niekiedy nawet mniejszych przedsiębiorstwach. Nie warto oddalać ich jako kolejnego “skrótowca”, który niewiele za sobą niesie, ponieważ nie bez powodu cieszą się one tak dużym zainteresowaniem.

W tym artykule wyjaśnimy nie tylko, czym dokładnie są te systemy i skąd się wzięły, ale poruszymy również temat tego, czy warto z nich korzystać. Omówimy, na jakie aspekty należy zwracać uwagę przy wyborze systemu dla swojej firmy, aby później nie żałować, a zamiast tego cieszyć się większą wydajnością i skutecznością prowadzonych działań. Zapraszamy!

Czym są systemy ESM?

Systemy ESM są swego rodzaju pochodną systemów ITSM, czyli IT Service Management, służących do zarządzania usługami w obszarze IT. Enterprise Services Management to nic innego, jak systemy wykorzystujące rozwiązania wypracowane w ramach ITSM do zarządzania usługami także w innych obszarach firmy, takich jak marketing czy usługi prawne.

Należy bowiem pamiętać, że chociaż dział IT kieruje się swoimi prawami, to można wyróżnić sporo podobieństw między zadaniami, jakich się podejmuje i wyzwaniami, które przed nim stoją. Odpowiadanie na incydenty i zarządzanie wiedzą czy problemami to ważne aspekty działania nie tylko informatyków, ale także wielu innych pracowników każdej firmy.

Dzięki zebraniu rozwiązań dla wielu działów w jednym oprogramowaniu, możliwe jest ujednolicenie pracy i zapewnienie lepszej współpracy między różnymi obszarami firmy. Nie ma potrzeby korzystania z zewnętrznych programów czy przelogowywania się w celu komunikacji lub uzyskania wsparcia w jakiejś sprawie.

Trzeba przy tym zauważyć, że na rynku dostępne są zarówno bardziej zaawansowane systemy, przeznaczone do wykorzystania w wielkich korporacjach, jak i oprogramowanie o mniejszej skali. Każdy więc powinien być w stanie znaleźć takie rozwiązanie, które będzie najlepiej dopasowane do prowadzonej przez niego działalności.

Największe zalety systemów ESM

Wśród największych zalet systemów ESM można wyróżnić ich nowoczesność. W ostatnim czasie w produktach Enterprise Service Management kładzie się duży nacisk właśnie na nowoczesne technologie – wykorzystywana jest m.in. sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe. Celem jest automatyzacja pewnych żmudnych, trywialnych zadań, a także ułatwienie pracownikom wykonywania swoich obowiązków poprzez zapewnienie im dostępu do optymalnych narzędzi.

Dzięki zastosowaniu tego typu systemów można więc pracować szybciej, lepiej i efektywniej. Dużą rolę odgrywają w tym nie tylko nowinki technologiczne, ale też wspomniana już powyżej możliwość wygodniejszej kolaboracji między osobami z różnych działów przy wykorzystaniu tego samego systemu. Wśród działów spoza IT, które mogą najwięcej skorzystać na wprowadzeniu w ramach ESM technik znanych z ITSM, można wymienić między innymi dział HR, transportu, finansowy czy dział sprzedaży.

Usprawnienie procesów w firmie, m.in. w zakresie wspomnianego już zarządzania incydentami i odpowiadania na nie, ale też na przykład zarządzania relacjami z klientem, pozwala na dłuższą metę sporo oszczędzić. Zadania realizowane są w krótszym czasie i w lepszej jakości, co rzutuje na zadowolenie klientów i pracowników, a także pozwala na przyjmowanie większej ilości zleceń czy przyspieszenie rozwoju firmy bez obawy o powstanie chaosu.

Chociaż ESM ma zastosowanie bardzo szerokie, to można wyróżnić produkty (czy też konkretne funkcje w bardziej złożonych produktach) kierowane do określonej branży, odpowiadające na pojawiające się właśnie w niej problemy.

Na co zwracać uwagę, wybierając systemy ESM?

Z uwagi na rosnącą popularność systemów Enterprise Services Management, na rynku pojawia się coraz więcej nowych produktów, mających odpowiadać na potrzeby przedsiębiorstwa. Popyt napędza w tym wypadku podaż. Rzecz jednak w tym, że nie każdy produkt jest równie dobry i innowacyjny, a do tego każda firma ma różne potrzeby i oprogramowanie, które będzie dobre dla jednej, może okazać się kiepskim rozwiązaniem dla drugiej.

W związku z tym, rozpatrując ofertę danego usługodawcy, jest kilka kluczowych elementów, na które należy zawsze zwracać uwagę. Przede wszystkim chodzi tutaj o zakres funkcji oferowanych przez dany program, w tym funkcji innowacyjnych, które sprawiają, że jest on lepszy i skuteczniejszy od produktów konkurencyjnych.

Jak wcześniej wspomniano, możliwe, że znajdziemy produkt oferujący funkcje skrojone konkretnie pod naszą branżę. Trzeba wtedy przeanalizować, czy rzeczywiście jest to coś rewolucyjnego, czy ma to zastosowanie tylko w teorii i w praktyce nie sprawdzi się lepiej niż dotychczas stosowane rozwiązania.

Ważne jest też, na jakich platformach, przeglądarkach i urządzeniach jest on dostępny – musi oczywiście być kompatybilny z tymi, które wykorzystują pracownicy danej firmy, w przeciwnym wypadku wdrożenie go będzie czasochłonne i uciążliwe. Przed zakupem warto także zapytać o różnego rodzaju kwestie związane ze wsparciem i pomocą techniczną (jak długo będą one dostępne i w jakim zakresie, a także w jakim trybie).

Share:

administrator, bbp_keymaster

TechPolska - Zespół, który tworzy naszą stronę składa się głównie z młodych amantów rozwiązań technologicznych oraz informatyki. W swoich treściach stawiamy przede wszystkim na obiektywność i rzetelność, co niejednokrotnie zostało docenione przez naszych czytelników.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *