Action RPG stworzony przez twórców Dark Souls i Bloodborne? Od początku było wiadomo, że Elden Ring przyciągnie duże zainteresowanie. Hype tylko rósł, kiedy kolejni recenzenci tytułowali go jedną z najlepszych gier w historii. Nadeszła premiera… i pojawił się problem. Wydajność gry na PC pozostawia wiele do życzenia.
W Elden Ring na PC trzeba liczyć się z lagami i spadkami klatek
Gra zbiera już laury za świetny otwarty świat, ciekawych przeciwników i dobry system walki. Wrażenie robi też lore, przy tworzeniu którego pomagał autor Sagi o Lodzie i Ogniu George R. R. Martin. Niestety, jest też na co narzekać.
Elden Ring zadebiutował 25 lutego 2022 roku na wszystkie główne platformy: PS4 i PS5, Xboxa One oraz Xboxa Series X/S, a także PC. Jeśli wierzyć doniesieniom graczy i recenzentów, gra najlepiej radzi sobie na konsolach obecnej generacji, a więc PS5 i Xboxie Series X/S, z naciskiem na X.
“Najlepiej” nie znaczy jednak świetnie – wciąż nie można liczyć na tych konsolach na stabilne 60 klatek na sekundę. W trybie zoptymalizowanym pod wydajność można liczyć na między 40 a 60 klatek, w tym zoptymalizowanym na jakość obrazu między 30 a 60 klatek.
Gorzej jest na PC, co potwierdza między innymi przygotowana przez Digital Foundry profesjonalna analiza. Wynika z niej, że nawet posiadacze najmocniejszych sprzętów odczują problemy z rozgrywką, i to na dowolnych ustawieniach graficznych.
M.in. wskazano na mikrolagi trwające 250 milisekund, pojawiające się przy napotkaniu nowych wrogów lub odwiedzaniu nowych regionów. Dodatkowo, podróżowanie w otwartym świecie nie należy do najbardziej płynnych – pokonując duże obszary mapy, gracze muszą liczyć się ze spadkami z 60 do 40 FPS nawet kilka razy na minutę.
I uwaga – to wszystko już z tzw. day one patchem, czyli pierwszą dużą aktualizacją/łatką do gry wypuszczaną wraz z jej premierą.
Inni recenzenci też podkreślają problemy z rozgrywką
“Zacinanie się i dziwaczne spowolnienia” to problemy, których doświadczył podczas recenzowania Elden Ring YouTuber i aktor głosowy Yong Yea. Podobne problemy zgłaszali różni dziennikarze, m.in. Gene Park z Washington Post. Jason Schreier z Bloomberga doświadczył za to kilku crashy.
Co ciekawe, Park w związku ze swoimi doświadczeniami zaleca graczom wypróbowanie Elden Ring na konsolach obecnej generacji, zaś Schreier zaznacza, że mimo problemów woli i tak wersję PC niż PS5.
Jednak spokojnie – nie mamy tutaj do czynienia z kolejnym Cyberpunkiem 2077, Arkham Knightem czy Assassin’s Creedem Unity, jeśli chodzi o stan gry na premierę. Nie jest świetnie i mogłoby być lepiej, ale ani recenzenci, ani gracze nie zgłaszali bugów, które uniemożliwiłyby ukończenie gry czy całkowicie obrzydziły rozgrywkę.
Można więc liczyć, że FromSoftware mocno się zepnie i w perspektywie najbliższych miesięcy, a może nawet tygodni chociaż trochę rozwiąże wskazane powyżej problemy. Tymczasem dajcie nam koniecznie znać w komentarzach, czy już mieliście okazję zagrać w Elden Ring!
WARTO PRZECZYTAĆ: