Przewidywanie przyszłości nie musi polegać na wróżeniu z fusów. Specjaliści futurecasting robią to inaczej: wykorzystują szereg danych, analizują trendy i przewidują, jak będą zmieniały się zachowania klientów. Sprawdź, jak zastosować tę metodę w planowaniu strategicznym.
Czym jest futurecasting?
Futurecasting to metoda, którą wykorzystuje się w planowaniu strategicznym. Jest to przewidywanie przyszłych wydarzeń, które mogą wpływać na rozwój firmy. Futurecasting nie ma jednak nic wspólnego ze swobodnym, kreatywnym fantazjowaniem. Specjaliści tworzący strategie oparte na tej metody pracują na dużych zbiorach danych, analizują trendy, tworzą symulacje. Dzięki temu mogą spojrzeć na rozwój firmy z innej perspektywy i zaplanować go tak, aby wykorzystać pojawiające się w przyszłości szanse lub wręcz przeciwnie – uniknąć zagrożeń.
Jaki zakres czasowy może obejmować futurecasting?
Czy planowanie strategii marki na okres dłuższy niż 5 lat ma sens? Modele futurecasting bardzo często tworzy się nie tylko na 5, ale i na 10–15 lat do przodu. Zakres czasowy zależy przede wszystkim od specyfiki działalności firmy. W motoryzacji, gdzie proces wdrożenia produktu na rynek trwa kilka lat, planowanie strategiczne z kilkunastoletnim wyprzedzeniem jest w pełni uzasadnione. Z kolei w branży FMCG trendy i upodobania klientów zmieniają się szybko, a produkty są wdrażane w krótkim czasie. Nie warto więc planować strategii na dłużej niż 5 lat.
Co warto wziąć pod uwagę podczas planowania strategii marki na przyszłość?
W futurecastingu nie korzysta się wyłącznie z danych liczbowych. Specjaliści używający tej metody w planowaniu strategicznym muszą mieć także szeroką wiedzę ogólną, być na bieżąco z aktualnymi trendami i dobrze rozumieć mechanizmy ludzkich zachowań. Na tej podstawie tworzą hipotetyczny obraz świata, w którym będziemy żyli za kilka lub kilkanaście lat. To dla firmy swego rodzaju drogowskaz, pokazujący, w którą stronę powinny rozwijać się jej produkty lub usługi.
Planujesz wdrożenie nowego produktu cyfrowego? Wykorzystaj futurecasting
Z metody futurecastingu warto skorzystać przede wszystkim wówczas, gdy planuje się wdrożenie nowego produktu cyfrowego. Dzięki temu można dostosować jego formę nie tylko do obecnych potrzeb użytkowników, ale także do tych, które pojawią się w przyszłości. Futurecasting to metoda, która przenosi projektowanie zorientowane na użytkownika na zupełnie nowy poziom!
Interesuje Cię tworzenie modeli przyszłości? Sprawdź, jak specjaliści GlobalLogic wykorzystują futurecasting w doradztwie cyfrowym!
WARTO PRZECZYTAĆ: