
Internet odgrywa dziś kluczową rolę w procesie kupowania prezentów. To w sieci najczęściej szukamy inspiracji, a także kupujemy upominki. Między innymi takie wnioski płyną z raportu “Nawyki upominkowe Polaków” opracowanego przez zespół analityczny firmy Super Prezenty.
Z badania dowiadujemy się także, na jakie okazje najczęściej wręczamy prezenty i ile na nie wydajemy. Najciekawsze wnioski zebraliśmy poniżej.
Inspiracji poszukujemy w Internecie
Nie zawsze wiemy, co kupić danej osobie. Często zdarza się tak, że wybór konkretnego prezentu poprzedzają długie godziny rozmyślań, konsultacji i poszukiwań. Zespół analityczny Super Prezenty przyjrzał się temu, co inspiruje nas podczas kupowania upominków.
Okazuje się, że zdecydowana większość ankietowanych (68%) szuka inspiracji prezentowych w Internecie. Dużym uznaniem cieszą się także polecenia znajomych. Rekomendacje to główne źródło inspiracji dla 29,4% respondentów.
Co ciekawe, 2% ankietowanych szuka inspiracji w gazetach. To więcej niż w telewizji, skąd natchnienie czerpie zaledwie 0,60% respondentów.
Z raportu można wyciągnąć wniosek, że Internet łączy pokolenia. To tam szukamy inspiracji najczęściej – niezależnie od wieku. Badacze zauważają jednak, że wraz z wiekiem coraz chętniej korzystamy z poleceń znajomych. Wśród osób w wieku 18-25 lat robi tak zaledwie 15,69%. Z kolei wśród seniorów powyżej 65 roku życia – już 37,28%.
To w sieci najchętniej kupujemy prezenty
Branża e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie. To, w jaki sposób kupujemy prezenty, doskonale to odzwierciedla. Aż 49,5% ankietowanych nabywa prezenty w Internecie.
Respondenci wciąż chętnie korzystają jednak także z innych możliwości. 41,9% kupuje upominki w galeriach handlowych i sklepach stacjonarnych. Znacznie mniej, bo tylko 9,3% badanych, w poszukiwaniu prezentów odwiedza butiki i małe sklepu. Niektórzy udają się po zakupy prezentowe również do marketów – robi tak 2,9% ankietowanych.
Wszystko wskazuje na to, że Internet w przyszłości może zdeklasować inne formy kupowania upominków. Badacze przyjrzeli się bowiem nawykom prezentowym uwzględniając kryterium wieku.
Okazuje się, że upominki w sieci kupuje aż 78,38% ankietowanych w wieku 26-35, 63,09% w grupie wiekowej 36-45 i 58,82% respondentów w wieku 18-25 lat. Statystyki ogólne zaniżają więc osoby starsze. Wśród najstarszych respondentów (powyżej 65 roku życia) zaledwie 27,81% kupuje prezenty online.
Z jakich okazji najczęściej wręczamy prezenty?
Zgodnie z raportem najczęściej wręczamy prezenty z okazji urodzin. Deklaruje tak aż 87,1% ankietowanych. Na drugim miejscu znajdują się Święta Bożego Narodzenia (83,7%), a na trzecim imieniny (49,3%). Prezenty chętnie wręczamy także z okazji Dnia Matki (41%), Dnia Dziecka (38,3%) i Dnia Ojca (28%).
Na prezenty przeznaczamy najczęściej między 100 a 200 zł
Wydatki Polaków na prezenty można określić mianem umiarkowanych. Prawie połowa ankietowanych (47,3%) jednorazowo wydaje na prezent między 100 a 200 złotych. Drugą najliczniejszą grupę tworzą respondenci, którzy wydają na upominki mniej niż 100 zł – robi tak 36,7% z nich. 16% ankietowanych deklaruje wydatki powyżej 200 zł.
W raporcie przeanalizowano również, jak rozkładają się wydatki z uwzględnieniem miast. Zaobserwowano, że najwięcej na prezenty wydają mieszkańcy Białegostoku, a najmniej – Krakowa.
Źródło: Super Prezenty
/Materiał informacyjny/
WARTO PRZECZYTAĆ:





