Przez wiele osób gry komputerowe są postrzegane jako coś, czego nie należy brać na poważnie. Tym ciekawszy jest więc fakt, że według nowych badań globalna branża gier komputerowych jest już bardziej dochodowa niż północnoamerykańska branża filmowa i sport razem wzięte. Powód jest jeden – pandemia COVID-19.
Dochody branży gier wzrosły o 20% względem 2019 roku
Według szacunków International Data Corporation, w 2020 roku łączne dochody branży gier na całym świecie miały wynieść około 179,7 miliardów dolarów. To o około 20% niż w 2019 roku. Jak to ma się do innych branż?
Globalna branża filmowa miała bardzo mocny 2019 rok, kiedy to po raz pierwszy udało jej się osiągnąć na całym świecie dochód powyżej 100 miliardów dolarów. W 2020 rok jednak mocno ucierpiała, z uwagi na przesunięte premiery, zamknięte kina i odwołane festiwale, więc jest mało prawdopodobne, aby po podliczeniu wszystkich danych wynik był lepszy ani nawet taki sam.
Podobnie w przypadku sportu, który stracił spore sumy z uwagi na brak możliwości sprzedaży biletów na wydarzenia sportowe na żywo. Niektóre ligi zostały także zawieszone, skrócone czy nawet całkiem odwołane. Według dostępnych szacunków łączny dochód branży sportowej w Ameryce Północnej w 2020 roku przekroczył 75 miliardów dolarów.
Nie jest to niewątpliwie mała suma, ale, jeśli połączymy ją z wynikiem branży filmowej, który z dużym prawdopodobieństwem nie przekroczy nawet 100 miliardów na całym świecie, branża gier komputerowych ze swoimi ponad 179 miliardami jest wyraźnym zwycięzcą.
Największy globalny wzrost w dochodach z gier mobilnych, ale konsole niedaleko w tyle
Dochody z gier mobilnych rosną z roku na rok na całym świecie już od co najmniej kilku lat, nic więc dziwnego, że podobnie było w 2019. Dochody tylko tego segmentu były o 24% wyższe niż w 2019 roku, kiedy to z kolei zanotowano wzrost o 15,4% względem 2018 roku.
Ciekawsze są statystyki dotyczące rynku konsol. W 2018 roku jego dochód wzrósł o 13,6% względem 2017 roku, ale dalej było już kiepsko. W 2019 dochód był już bowiem o 2,6% procent niższy niż w roku poprzednim. W 2020 roku zanotowano zaś ogromny wzrost o aż 19,6%, spowodowany niewątpliwie premierami PS5 i Xboxa Series X/S.
Wzrost względem 2019 zaliczył też rynek PC-tów, ale nie jest on aż tak duży, wyniósł bowiem 11%.
Powodem przede wszystkim COVID-19
Premiery nowych konsol niewątpliwie zrobiły swoje, jeśli chodzi o wyższy dochód branży gier, ale nie tylko. Duże piętno, aczkolwiek w tym wypadku pozytywne, odcisnęła też pandemia COVID-19. Inne branże, takie jak właśnie filmowa i sportowa, ucierpiały, ponieważ ich ważnym aspektem było gromadzenie dużej ilości ludzi w jednym miejscu, czy to na stadionie, czy w kinie.
Gry komputerowe oczywiście tego nie wymagają, dzięki czemu są znacznie bezpieczniejszą formą rozrywki. Spowodowało to, że w pewnym momencie szaloną popularność osiągnęło Animal Crossing: New Horizons, a później Among Us – w te tytuły grali nawet niektórzy topowi amerykańscy politycy. Po gry komputerowe (czy też konsolowe) zaczęło sięgać wiele osób, których dotychczas ten temat nie interesował.
Krótką słomkę wyciągnął tylko e-sport, któremu z roku na rok udawało się w ostatnich latach gromadzić na widowni podczas turniejów coraz większe tłumy. Na szczęście jednak turnieje można było przenieść całkowicie do sieci, więc nie doszło do całkowitego załamania tego segmentu branży.
Co Wy o tym wszystkim sądzicie? Zdawaliście sobie sprawę, że gry komputerowe są aż tak dochodowe w porównaniu do tak popularnych branż, jak branża filmowa czy sportowa? Koniecznie dajcie znać w komentarzach!
WARTO PRZECZYTAĆ: