Napisz do nas

TechPolska.pl

Znajdziesz nas

Pandemia koronawirusa dla wielu osób wiąże się z obowiązkiem świadczenia pracy zdalnej, która tylko z pozoru brzmi jak spełnienie marzeń. W praktyce home office stawia przed pracownikami wyzwania m.in. w postaci umiejętnego zarządzania swoim czasem. Do tego dochodzą bardziej prozaiczne problemy, jak np. zorganizowanie właściwego miejsca pracy. Sprawdź 5. tricków na efektywną pracę z domu!

1. Zaplanujmy swój dzień pracy

Jedną z niewątpliwych zalet home office jest możliwość przeznaczenia większej ilości czasu na sen, którego, w normalnych okolicznościach, nieco brakuje. Nie oznacza to jednak, że wówczas, gdy pracujemy z domu, możemy bez wyrzutów sumienia zmienić swój dotychczasowy tryb dnia. Z tego powodu warto skrupulatnie zaplanować swój dzień pracy.

W praktyce oznacza to, że powinniśmy ustawić budzik na taką godzinę, by jeszcze przed pracą – wykonać poranną toaletę, ubrać się, zjeść śniadanie, a nawet poćwiczyć. Oprócz tego warto, każdego dnia, robić listę „to do”, która ułatwi nam zarządzanie swoim czasem. Nie należy również zapominać o zaplanowaniu przerwy w pracy.

Po wykonaniu listy priorytetów wyłączmy służbowy komputer lub wylogujmy się z firmowej poczty i jeśli nie ma takiej konieczności, bądźmy w trybie offline. Home office nie oznacza, że mamy być dyspozycyjni przez cały dzień.

2. Zorganizuj swoje miejsce pracy

Bardzo ważnym elementem home office jest zorganizowanie sobie właściwego miejsca pracy. Ważnym kryterium przy wybieraniu takiego miejsca jest to, żeby nie kojarzyło się ono nam z wypoczynkiem. Z tego powodu łóżko zdecydowanie nie wchodzi w grę.

Najlepiej, by zorganizować sobie domowe biuro w osobnym pokoju. Jednakże nie każdy ma taką możliwość. Wówczas pozostaje nam tylko biurko (ewentualnie stolik) z wygodnym i ergonomicznym fotelem biurowym. Komfort pracy z domu uzależniony jest również od sprzętu i dostępności do szybkiego internetu, który jest niezbędny niemal dla każdej osoby, która korzysta z home office.

Jeśli nie posiadamy szybkiego łącza, warto zainteresować się ofertą znanych dostawców internetu. Rekomendowanym rozwiązaniem jest wybór szybkiego internetu UPC, który nie tylko jest ultra szybki, ale również bezpieczny – głównie dzięki pisemnej gwarancji jakości (SLA) i pakietowi bezpieczeństwa.

3. Wyznacz granicę pomiędzy pracą a czasem wolnym (tzw. work-life balance)

Home office to dla wielu pracowników duże wyzwanie m.in. w postaci wyznaczenia granicy pomiędzy czasem na pracę a czasem wolnym. Nie jest to łatwe, ponieważ wówczas dom staje się biurem. Stąd też niezwykle ważne jest umiejętne zarządzanie swoim czasem.

W przeciwnym razie może okazać się, że praca zajmuje nam tak dużo czasu, że nie starcza nam go na odpoczynek. Rekomendowanym rozwiązaniem jest rygorystyczne ustalenie czasu pracy (może on się pokrywać z czasem, który spędzaliśmy w biurze).

Może nam się wydawać, że bardziej niekontrolowane i zmienne godziny pracy są dla nas wygodniejsze (na przykład trochę rano, trochę wieczorem, aby nie tracić dnia), ale na pewno nie sprzyjają one organizacji, zaburzamy też w ten sposób swoją rutynę, co może utrudnić powrót do normalnego trybu pracy po zakończeniu pandemii.

4. Ustal zasady z domownikami

Praca z domu jest szczególnie trudna, jeśli nasza druga połówka również pracuje z domu, a dzieci nie chodzą do szkoły lub przedszkola. Może się okazać, że wszyscy założą, że “zdalnie to nie praca” i będą w ciągu dnia nie tylko głośni i rozpraszający, ale też będą domagać się od nas poświęcania im czasu. Dlatego bardzo ważna jest tu stanowczość i ustalenie zasad, których każdy z domowników powinien przestrzegać.

Umówmy się, że w określonych godzinach jesteśmy niedostępni (warto jednak ustalić kilka wyjątków od tej reguły). W ramach rekompensaty możemy wspólnie zjeść lunch i wypić kawę. Tutaj też przyda się wyznaczone miejsce pracy, które nie może być częścią tzw. przestrzeni wspólnej, a do tego nie powinno kojarzyć się z wypoczynkiem.

5. Wyeliminuj rozpraszacze

Pracy z domu zdecydowanie nie sprzyjają różnego typu rozpraszacze. Jednym z nich są media społecznościowe, które stanowią pożeracz czasu i niekiedy uniemożliwiają efektywne planowanie działań. Innym rozpraszaczem są portale informacyjne, które zaspokajają głód informacji.

W obecnych czasach jest zrozumiałym, że każdy z nas chce być na bieżąco, jednak obsesyjne odświeżanie serwisów informacyjnych może nas co najwyżej zestresować. Nie chodzi o to, aby w ogóle ich nie odwiedzać – jednak nie w godzinach pracy.

Wśród bardzo prostych działań pozwalających na wyeliminowanie wszystkich rzeczy, które odrywają nas od pracy, można wymienić:

• wylogowanie się z mediów społecznościowych lub wyłączenie powiadomień na czas pracy
• zrezygnowanie z oglądania TV w czasie pracy i słuchania radia
• wyciszenie prywatnego telefonu.

Rozpraszaczem może być też na przykład pies plączący się pod nogami i domagający się pieszczot czy kot biegający po klawiaturze. Dlatego też konieczne może być z ciężkim sercem zamknięcie drzwi do naszego home office przed czworonogami (zapewniając im przy tym oczywiście dostęp do wody i jedzenia poza nim).

Home office – podsumowanie

Home office niewątpliwie ma swoje zalety, ale nie można zapominać również o wadach takiego rozwiązania. Na szczęście można zminimalizować ich wpływ na efektywność naszej pracy, stosując się do powyższych wskazówek. Oczywiście, każdy jest inny i niektórzy świetnie przystosują się do pracy zdalnej, innym zaś nie będzie ona dobrze wychodziła, nie ważne, jak będą postępować.

Mimo wszystko warto zadbać o odpowiednie planowanie, organizację czasu i eliminowanie rozpraszaczy. Przy tym musimy pamiętać, że praca pracą, ale ważne jest też, abyśmy utrzymali dobre zdrowie, samopoczucie i po prostu się nie zamęczali. Pracując zdalnie, nie mamy obowiązku robić tego więcej i dłużej niż w przypadku pracy w biurze – zadanie wykonane w home office nie jest mniej wartościowe niż wykonane w biurze.

Praca zdalna nie jest przywilejem, za który musimy szefowi dziękować i który musimy mu wynagradzać cięższą pracą niż normalnie. Dla niektórych jest ona w końcu całkowicie normalną i standardową formą wykonywania swoich obowiązków, którą wykorzystują od lat.

Share:

administrator

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *