Napisz do nas

TechPolska.pl

Znajdziesz nas

Odpowiedni hosting to coś niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej. Dzięki niemu witryna może być dostępna 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, nawet, kiedy jej administrator nie jest dostępny. Usługodawców oferujących usługi hostingowe jest jednak cała masa, zarówno konkretnie w Polsce, jak i globalnie, więc wybranie któregoś z nich nie jest takie proste.

Osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z prowadzeniem własnej strony w Internecie, mogą nie wiedzieć, na co zwracać uwagę przy wyborze hostingu. Niekiedy kładą one zbyt duży nacisk na jedne aspekty, a zbyt mały na inne. Częstym błędem jest skupienie się zbyt mocno na technicznych parametrach hostingu, a pominięcie wszystkich innych. Oczywiście parametry mają bardzo duże znaczenie, ale nie oznacza to, że powinno się ignorować inne kwestie. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, co jeszcze jest bardzo ważne!

Support – kluczowy element każdego hostingu

Support, a właściwie jego jakość, to kluczowy element każdego hostingu. Nie ma tutaj znaczenia, czy prowadzimy bloga, sklep internetowy czy stronę firmową. Przy każdym profilu działalności szybkie i skuteczne wsparcie techniczne jest kluczowe. Każda godzina czy nawet minuta, podczas której strona jest nieaktywna (na przykład z powodu ataku DDoS) to straceni potencjalni klienci lub czytelnicy, którzy mogą później już nie wrócić do portalu.

Co należy rozumieć przez dobrą pomoc techniczną? Przede wszystkim szybki czas reakcji na zgłoszenie, a także udzielanie merytorycznej, konkretnych i użytecznych wskazówek. Ta pierwsza cecha jest kluczowa ze względu na już wymieniony powód – czas to pieniądz. Wymaganie od wsparcia technicznego skutecznej pomocy wydawałoby się oczywiste, ale niestety nie wszystkie hostingi są w stanie spełnić te wymaganie.

Prawdziwą zmorą webmasterów jest support, który potrafi jedynie zarekomendować na przykład wyczyszczenie ciasteczek bądź czekanie, aż problem sam się naprawi. Zdarza się, że w zespole wsparcia technicznego są zatrudniane osoby o znikomej wiedzy technicznej i słabej znajomości własnej usługi, co kończy się tym, że zwracanie się do nich o pomoc nie ma większego sensu.

Irytującym problemem jest też „przerzucanie” osoby potrzebującej wsparcia od jednego specjalisty do drugiego. Takie sytuacje nie tylko są stresujące i irytujące (ponieważ często trzeba wyjaśniać ten sam problem wielokrotnie i wysłuchiwać tych samych mało przydatnych porad), ale też stanowią ogromne marnotrawstwo czasu.

To od supportu zależy, czy w krytycznym momencie strona będzie funkcjonowała

Nie wszystkie problemy ze stroną da się rozwiązać samodzielnie. Nawet, jeśli ma się duże doświadczenie i wiedzę w zakresie zarządzania witrynami. Dodatkowo, nawet przy zachowaniu dużej ostrożności i dbaniu o bezpieczeństwo witryny mogą pojawić się przykre sytuacje.

Ataki hakerów czy wspomniane już ataki DDoS mogą dotknąć każdą stronę, od niewielkich blogów po witryny rządowe czy wielkie sklepy internetowe. W praktyce oznacza to, że prędzej czy później każdy właściciel strony internetowej będzie musiał skorzystać z pomocy supportu.

W takiej krytycznej sytuacji do gry wchodzą ogromne nerwy. Właściciele stron nie mogą pozwolić sobie na długotrwałe przestoje w ich działaniu spowodowane przeciążeniem serwera czy też na problemy związane z uszkodzonymi przez hakerów plikami. Wysokiej klasy support to gwarancja szybkiego przywrócenia strony do sprawności w jej oryginalnym kształcie.

Jak sprawdzić jakość supportu oferowanego przez hosting?

Parametry hostingu są czymś bardzo ściśle określonym. Usługodawcy wyraźnie wskazuję w swoich ofertach takie kwestie, jak pojemność czy typ dysku, dzięki którym można oszacować wydajność usługi. W przypadku supportu sprawa jest bardziej skomplikowana.

Każdy hosting może napisać, że oferuje profesjonalny, skuteczny support, ale różne rzeczy mogą się realnie za takimi stwierdzeniami kryć. Nie pozostaje więc nic innego, jak zasięgnąć informacji od osób, które już korzystały z danego hostingu. To one będą najlepszym źródłem, jeśli chodzi o dane dotyczące szybkości i sprawności wsparcia technicznego.

Warto zapoznać się z opiniami o danym hostingu. Szczególnie pomocne będą relacje opisujące krytyczne sytuacje takie jak ataki hakerskie czy DDoS. Nie każdy będzie w stanie sam się z tym uporać. Dlatego tak ważny jest support (pomoc techniczna). Sam przekonałem się o tym kilka razy. Piotr Cichosz, bloger na highlab.pl, który stworzył osobisty ranking hostingów.

W przypadku większości usług hostingowych, zwłaszcza tych popularnych, znalezienie garści wiarygodnych opinii nie powinno stanowić dużego problemu. Warto szukać ich w Google, forach branżowych oraz na profilach firmy w mediach społecznościowych. Ponadto rankingi, zestawienia i recenzje przygotowywane przez portale technologiczne mogą być źródłem użytecznych informacji na temat reputacji danego hostingodawcy w branży.

Jak widać, hosting to zdecydowanie nie tylko parametry. Wybierając odpowiednią usługę dla swojej strony, należy oceniać go całościowo i brać pod uwagę zarówno kwestie techniczne, jak i właśnie support.

Share:

administrator

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *