Napisz do nas

TechPolska.pl

Znajdziesz nas

Portfolio, czyli zbiór dotychczas wykonanych projektów i zleceń, znacznie uwiarygadnia osobę oferującą określoną usługę i pokazuje potencjalnym klientom, czego mogą się spodziewać. Dzięki temu nie czują oni, że kupują kota w worku.

Osoby początkujące bądź prowadzące małych rozmiarów działalność mogą obawiać się, że przygotowanie cyfrowego portfolio (takie bowiem najłatwiej udostępniać) będzie czasochłonne i bardzo drogie. Rzeczywistość jest jednak inna. Oto, jak łatwo i szybko stworzyć wysokiej jakości portfolio w sieci!

Komu przyda się cyfrowe portfolio?

Starannie przygotowane portfolio jest absolutną podstawą przede wszystkim w zawodach, które wymagają tworzenia czegoś (zdjęć, muzyki, tekstu, ale też np. makijażu). Na jego przygotowanie decydują się więc przede wszystkim fotografowie, wszelkiej maści artyści, copywriterzy czy architekci. To tylko kilka przykładów – można byłoby ich wymienić znacznie więcej.

W teorii stworzenie portfolio nie jest obowiązkowe, ale w praktyce bez niego oferta może wydawać się wybrakowana. Zwłaszcza w przypadku droższych usług nie można oczekiwać, że potencjalny klient uwierzy w czyjeś umiejętności na słowo. Tym bardziej, jeśli mówimy o usługach zamawianych w związku ze szczególnymi okazjami.

Przykładowo, kiepski fotograf może zrujnować coś, co miało być piękną pamiątką ze ślubu (którego przecież nie sposób powtórzyć). Widząc katalog jego dotychczasowych prac, można zdecydować, czy jest się zadowolonym z ich jakości i klimatu.

Internetowe portfolio – jak może wyglądać?

Portfolio w sieci można stworzyć na kilka sposobów. Pierwszy to bardziej rozbudowana strona internetowa, ze stroną główną i podstronami dotyczącymi poszczególnych części oferty, cennika, sposobów kontaktu i nie tylko.

Pozwala ona bardzo dokładnie opisać i zaprezentować swoje możliwości. Dzięki segmentacji na podstrony można jeszcze bardziej dopasować treści do tego, czego będzie poszukiwał potencjalny klient. Przykładowo fotograf może stworzyć osobną podstronę z próbkami zdjęć ślubnych, a osobną zdjęć rodzinnych.

Drugą wartą rozważenia opcją jest tzw. landing page – pojedyncza podstrona reklamująca określone usługi, z reguły stworzona konkretnie w celu wykorzystania w akcjach marketingowych (np. reklamach w mediach społecznościowych). Z uwagi na prostszą konstrukcję, jej przygotowanie jest szybsze.

Jest ona stosowana przede wszystkim jako sposób na zebranie danych kontaktowych lub zapisów na spotkania od osób, które wyraziły już konkretne zainteresowanie danego typu usługą (przykładowo poprzez wyszukiwanie związanych z nią haseł w Google).

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby stworzyć i jedno, i drugie. „Pełnoprawna” strona z portfolio może być wtedy całoroczną wizytówką fotografa, copywritera czy innego specjalisty, a landing page na przykład uzupełnieniem kampanii reklamowej na Facebooku w sezonie ślubnym.

Kreator portfolio – najprostsze i najwygodniejsze rozwiązanie

Żeby stworzyć stronę internetową całkowicie na własną rękę, bez pomocy jakichkolwiek gotowych rozwiązań, trzeba się dość mocno natrudzić. Nie obejdzie się bez umiejętności programowania, a także przygotowywania warstwy graficznej.

Na szczęście problem ten można z łatwością ominąć. Wystarczy skorzystać ze specjalnego kreatora portfolio, który ograniczy ilość niezbędnych umiejętności i wysiłku do minimum. Tego typu narzędzia pozwalają budować stronę przy użyciu gotowych elementów, czy to korzystając z szablonu i dopasowując go do swoich potrzeb, czy zaczynając całkowicie od zera.

Przykładowo, praktycznie każdy powinien być w stanie szybko i sprawnie stworzyć portfolio w kreatorze WebWave – niezależnie od poziomu doświadczenia. Zarówno, jeśli chodzi o stronę bardziej rozbudowaną, jak i landing page.

Wszystko dzięki przejrzystemu, łatwemu w obsłudze (a przy tym rozbudowanemu) interfejsowi. Jednocześnie szeroka gama dostępnych efektów i elementów (m.in. formularzy) zapewni, że witryna będzie wyglądała nowocześnie, tak, jakby tworzył ją profesjonalista.

Z kreatorem mogą być połączone domena i hosting

Żeby móc opublikować swoją stronę w sieci, trzeba zadbać o dwa elementy: domenę i hosting. W skrócie można powiedzieć, że domena jest adresem, pod którym użytkownicy mogą znaleźć witrynę w Internecie. Z kolei hosting przechowuje dane strony (jej kod, ale też elementy graficzne) i pozwala odwiedzającym je pobrać o dowolnej porze dnia i nocy.

Dla osób, które nigdy nie zarządzały żadną stroną internetową może to wszystko brzmieć obco bądź skomplikowanie, ale nie ma powodu do obaw. Domena i hosting oferowane są często w pakiecie właśnie z kreatorem portfolio, co pozwala załatwić wszystkie formalności za jednym zamachem.

Na ogół do wyboru dostępne jest kilka planów, dzięki którym każdy znajdzie rozwiązanie dla siebie, niezależnie od m.in. prognozowanej ilości danych czy częstotliwości odwiedzin witryny. Jest to o tyle istotne, że przykładowo portfolio fotografa może wymagać od hostingu sporej przestrzeni dyskowej (z uwagi na zdjęcia w wysokiej rozdzielczości), zaś w przypadku copywritera, opierającego się przede wszystkim na tekście, zapotrzebowanie będzie już zupełnie inne.

Share:

administrator

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.