Napisz do nas

TechPolska.pl

Znajdziesz nas

 Założenie sklepu internetowego wcale nie jest takie trudne. Dzięki gotowym szablonom i platformom sprzedażowym e-commerce możesz to zrobić w ciągu kilku-kilkunastu dni. Do wykonania tego zadania trzeba się jednak dobrze przygotować. 

Ustal swoje miejsce w sieci

Zanim zaczniesz projektować stronę sklepu internetowego, poświęć trochę czasu na planowanie i pracę koncepcyjną. Aby sklep internetowy spełnił pokładane w nim nadzieje, musi być odpowiednio skonstruowany. Nawet jeśli korzystasz z gotowych szablonów, musisz wiedzieć, czego potrzebujesz i jak je dostosować do swoich potrzeb. Dlatego zanim zaczniesz budować sklep, zastanów się i odpowiedz sobie na kilka kluczowych pytań:

  • Co sprzedaję i komu? W jakich ilościach, ile wersji ma mój produkt?
  • Jak duży musi być mój sklep? Czy sprzedaję kilka, kilkanaście czy kilkadziesiąt, a może kilkaset różnych produktów?
  • Jak wiele podstawowych kategorii produktowych jestem w stanie wyróżnić?
  • Sprzedaję fizyczne produkty czy produkty cyfrowe?
  • Jak prezentuje się dostępność moich produktów? Czy możliwe są czasowe przerwy w dostępie do nich?
  • Co mnie wyróżnia na rynku? Jak chcę zaprezentować się klientom? Czym zamierzam ich przyciągnąć do siebie? Do kogo i jak chcę dotrzeć?

 

To tylko kilka przykładowych pytań, natomiast już one powiedzą ci dużo na temat tego, jak powinna wyglądać struktura twojego sklepu, czym powinieneś kierować się przygotowując opisy, materiał foto lub video. Wszystkie te elementy będą miały znaczenie dla ostatecznego kształtu sklepu internetowego.

 

Jak stworzyć sklep online?

Sklep online możesz założyć na dwa sposoby. Pierwszy to współpraca z agencją, która zaprojektuje dla ciebie i postawi sklep internetowych. Drugi to skorzystanie z gotowych platform e-commerce, takich jak platforma sklepów internetowych Selly. Pierwsze rozwiązanie z reguły jest bardziej kosztowne i czasochłonne. Plusem jest natomiast indywidualny projekt sklepu (choć i to w niektórych przypadkach nie jest takie oczywiste). Atuty drugiego rozwiązania to przede wszystkim szybkie wdrożenie (kilka-kilkanaście dni), niższe koszty i responsywność (możliwość rozbudowy funkcjonalności właściwie w każdym dowolnym momencie). Funkcjonalności sklepu e-commerce zawsze muszą być dobrane pod konkretne potrzeby, podobnie jak podstawowa struktura strony, jej szata graficzna, nawigacja oraz wiele innych elementów. Dzisiaj platformy e-commerce pozwalają na swobodne dokonywanie zmian we wszystkich tych obszarach. Problemu nie stanowi zmiana kodu, włączenie lub wyłączenie konkretnej funkcjonalności, przebudowa struktury. Nie musisz martwić się więc, że w przypadku dynamicznego wzrostu ruchu na stronie, będziesz musiał stawiać nową stronę. Wręcz przeciwnie, można zachować jeden i po prostu nadal rozwijać go, jak chcesz.

Od czego zacząć? Struktura i funkcjonalności

Podstawą budowania sklepu online jest oczywiście struktura. Tutaj warto wrócić do listy pytań podanych na początku artykułu. Odpowiedzi podpowiedzą ci, jaki model wybrać. Ważne jest natomiast także ustalenie na samym początku takich elementarnych kwestii jak formy płatności, opcje dostawy. Spisać trzeba regulamin sklepu i wprowadzić politykę prywatności. Musisz dopilnować obecności pytań o wszystkie niezbędne ci zgody. Warto na samym początku zatroszczyć się o pozwolenie ze strony klienta na możliwie pełną komunikację, ponieważ otworzy ci to pole do mniej lub bardziej zaawansowanych działań marketingowych.

Funkcjonalności takie jak:

  • zapamiętanie niezrealizowanego koszyka,
  • zapisanie koszyka na 30 dni,
  • rozbudowane filtrowanie,
  • powiadomienia o dostępności produktu,
  • live chat z konsultantem

 

to cenne narzędzia, natomiast dobierane powinny być pod kątem specyfiki sklepu, produktów i potencjalnych klientów. Rzadko kiedy potrzebujesz wszystkich. Warto stworzyć własny wachlarz funkcjonalności.

Upewnij się, że jesteś przygotowany na życzenia klientów

Oprócz odpowiedzi na podstawowe pytania podczas planowania, jak i co sprzedawać w sieci, należy również odpowiedzieć sobie na pytania, jak radzić sobie z zapytaniami klientów. -jak sprawnie na nie odpowiadać i jak dostarczać zamówienia na czas. Powodem jest to, że w świecie online klienci mogą łatwo ocenić, jak dobrze reagujesz na ich potrzeby lub jak dobrze wypełniasz swoje zobowiązania. Będzie to miało znaczący wpływ na to, jak postrzegają oni Twój sklep i jak szybko stanie się on znany innym potencjalnym odwiedzającym.

Nie zapomnij o SEO

Platformy e-commerce dają obecnie spore możliwości w zakresie działań SEO. Te z kolei mają ogromne znaczenie dla pozycji w wynikach wyszukiwania. Warto więc podjąć się odpowiedniego formatowania opisów produktów i opisów kategorii. Pomóc w pozycjonowaniu może także FAQ, newsletter, sprzedażowy landing page. Możesz także rozważyć rozbudowane działania contentowe w oparciu o bloga lub podstronę z poradnikami.

Wszystkie z nich zwiększą Twoją widoczność i pomogą Ci wyróżnić się w tłumie.

Pamiętaj, jak motywować klientów do zakupów online.

Jednym z podstawowych błędów popełnianych w trakcie otwierania nowego sklepu internetowego jest niedocenianie tego, jak ważne jest zmotywowanie klientów do kupowania produktów online. W wirtualnym świecie nie wystarczy przedstawić atrakcyjnej oferty czy dobrej ceny. Musisz również wyjaśnić, jak i dlaczego Twój sklep jest dla klienta lepszym wyborem. W ten sposób dajesz informację o tym, jak może on osiągnąć swój cel – kupić Twoje produkty przy minimalnym wysiłku i czasie poświęconym na poszukiwania.

Potrzebujesz więcej informacji? Zobacz kompleksowy poradnik jak założyć sklep internetowy.

Udostępnij

administrator

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *