Napisz do nas

TechPolska.pl

Znajdziesz nas

Chociaż teraz może wydawać się to niewiarygodne, gry wideo przeszły długą i skomplikowaną drogę, aby obecnie móc dostarczać najwyższej jakości rozrywki graczom z całego świata. Począwszy od lat 50. ubiegłego wieku, kiedy w proste gry wideo grano na specjalnych komputerach, po czasy obecne, kiedy zaawansowane gry można uruchomić nawet na smartfonie.

Gry wideo wciąż ewoluują, od prostych grafik 2D, po bardziej skomplikowane 3D, aż po wirtualną rzeczywistość, która zdaniem ekspertów będzie pełnić ważną funkcję w przemyśle z grami. Ponadto coraz większym zainteresowaniem graczy cieszą się także gry na pieniądze z doskonałą grafiką. Najlepsze z nich można znaleźć na przykład na stronie vulkan vegas. Tymczasem przejdźmy do przyjrzenia się ewolucji grafiki w grach wideo.

Lata 40. i 50.

Najwcześniejsze dowody istnienia gier wideo pochodzą z 1947 roku, kiedy to wynalazca Thomas T. Goldsmith zgłosił swój patent na „urządzenie rozrywkowe z lampą katodową”. Urządzenie to wykorzystywało kropki rysowane wektorowo i było inspirowane technologią wyświetlania radaru.

Był to jednak dopiero pierwszy krok w długiej drodze ewolucji grafiki w grach wideo, ponieważ już w 1958 roku, fizyk William Higinbotham stworzył pierwszą grę wideo, która później stała się podstawą klasycznej gry zręcznościowej Pong. Gra Pong zyskała dużą popularność w latach 70. ubiegłego wieku.

Lata 70. i 80.

W latach 70. na rynku zaczęły nieśmiało pojawiać się proste gry wideo, jednak ze względu na brak mocy obliczeniowej wykorzystywały tylko uproszczoną grafikę. Często jednak nadrabiano brak zaawansowanej grafiki kolorami, szybkim zwrotem akcji, a później teksturami. Jedną z pierwszych gier, która zyskała popularność na całym świecie, była gra zręcznościowa Star Wars z 1983 roku. Miała dawać wrażenie trójwymiarowości, której daleko jednak było do obecnie znanych grafik 3D. Inne gry popularne w latach 80. na całym świecie to na przykład Space Invaders, dostępna do grania na domowych konsolach.

Domowe konsole do gier, które zyskały popularność w latach 80. posiadały bogate kolory, jednak miały niestabilne animacje i były mniej atrakcyjne wizualnie (np. Pac-Man). W 1983 roku zaprezentowano graczom konsolę Nintendo Entertainment System, w której wszystko zmieniła 8-bitowa grafika gier. Twórcy gier pracowali nad znalezieniem innych sposobów pracy w ramach posiadanych ograniczeń wynikających z niewielkich mocy obliczeniowych i robili wszystko, aby grafika była bardziej atrakcyjna wizualnie.

Lata 90.

W latach 90. grafika w grach wideo zrobiła kolejny wielki krok naprzód i niesamowicie się rozwinęła. Wczesne lata 90. nazywane są erą 16-bitową. W grach pojawiły się szersze palety kolorów, a rynek podbijały konsole Super Nintendo Entertainment System. Jedną z najpopularniejszych gier stała się Super Mario Bros. Rozpoczęto także wykorzystywać inne nowoczesne jak na tamte czasy technologie. Gry wyścigowe Nintendo zostały całkowicie przekształcone dzięki technice zwanej Mode 7. Dzięki Mode 7 projektanci mogli tworzyć obrazy 3D poprzez manipulowanie obiektami 2D.

Kolejnym ważnym krokiem w ewolucji grafiki w grach wideo stało się pojawienie się grafiki 32-bitowej, której prekursorem była Sony PlayStation. Ta konsola wykorzystywała płyty CD jako nośnika swoich gier, a programiści mogli przechowywać więcej danych na płytach. Wtedy też zaczęto nieco poważniej podchodzić do umieszczania grafiki 3D w grach na konsole. Sony PlayStation została później udoskonalona o łączność z Internetem i przenośne konsole.

Ta koncepcja została jeszcze bardziej rozwinięta w Nintendo 64, która rozpoczęła erę 16-bitową. Flagową grą z tego okresu jest Super Mario 64 — gra, która miała swoją premierę w 1996 roku i była jedną z pierwszych platformówek 3D. Nintendo 64 podniosło wrażenia z gry wideo do niesamowitego, jak na tamte czasy poziomu, w którym gracze zaczęli stanowić odrębną subkulturę i identyfikować się z każdym kolejnym produktem wydawanym przez markę.

U schyłku wieku, w 1999 roku, swoją premierę miała konsola Dreamcast z nowoczesną grafiką 3D. Tym samym jakość gier wideo wkroczyła na nowy poziom, tym bardziej że zaczęto coraz poważniej podchodzić do możliwości grania w gry online. Z biegiem czasu wszystkie trzy duże firmy produkujące dzisiejsze gry wideo, w tym Sony, Nintendo i Microsoft, poszły w ślady Dreamcast, wydając takie konsole, jak Playstation 2, GameCube i Xbox.

Lata 2000 i obecne

W XXI wieku, nazywanym erą zaawansowanych technologii dominują obrazy 8K i niesamowita grafika cyfrowa. Obecnie możemy doświadczyć gry w najbardziej zaawansowanej grafice, o jakiej tylko można pomarzyć. Gry wideo wyglądają niezwykle realistycznie i pozwalają wręcz zanurzyć się graczowi w to, co dzieje się na ekranie. Co więcej, powstaje coraz więcej kinowych gier, dających fotorealistyczne wrażenie. Coraz większą popularnością cieszy się technologia VR, aby jeszcze bardziej przyciągnąć gracza do rozrywki.

Obecnie każde studio gier pracuje nad stworzeniem następnej generacji gier, które będą wyglądać jeszcze bardziej realistycznie, przypominając wręcz doskonałej jakości filmy. W produkcji gier z najwyższej jakości grafiką wykorzystuje się uczenie maszynowe, technologie VR i AR oraz nowoczesne gadżety.

Z pewnością żaden twórca gier z połowy ubiegłego wieku nie mógł sobie wyobrazić, że przemysł gier wideo przejdzie taką ewolucję w grafice gier komputerowych. Branża gier wideo jest niezwykle konkurencyjna i innowacyjna. Każdy programista chce prześcignąć konkurencję pod względem stosowanych rozwiązań. Ten poziom konkurencyjności daje graczom jasny sygnał, że można spodziewać się jeszcze lepszej grafiki i dalszej ewolucji gier.

Share:

administrator

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *