Napisz do nas

TechPolska.pl

Znajdziesz nas

Niemal każdy sklep internetowy musi korzystać z jakiejś formy magazynu e-commerce. To obiekt, w którym towary są składowane, przygotowywane do wysyłki i nadawane. Jego organizacja ma bezpośredni wpływ na sprawność realizacji zamówień, a tym samym na poziom satysfakcji klientów sklepu. Każdy sprzedawca powinien więc zadbać o optymalizację swoich procesów logistycznych. W naszym poradniku podpowiemy Ci, jakie rozwiązania stosować, aby usprawnić działanie magazynu dla e-commerce.

Jakie są wyzwania w prowadzeniu magazynu e-commerce?

Nieustanny rozwój branży e-commerce stawia coraz to nowsze wyzwania przed logistyką magazynową. Na rynku wciąż przybywa sklepów internetowych, a potrzeby i oczekiwania ich klientów nie przestają rosnąć. Podstawowe zadania magazynu dystrybucyjnego obejmują:

  • przyjmowanie towaru,
  • składowanie produktów,
  • przygotowywanie zamówień,
  • wysyłkę towaru do klientów.

Warto jednak zauważyć, że sprzedaż internetowa rządzi się swoimi prawami. Wymaga ona bardzo szybkiej obsługi zamówień, które niejednokrotnie zawierają kilka po różnych produktów. Dodatkowe wyzwania związane są z sezonowymi wzrostami ruchu, występującymi na przykład okresie bożonarodzeniowym czy w czarny piątek.

Logistyka sklepu internetowego wymaga przede wszystkim bardzo dobrej komunikacji pomiędzy magazynem a dostawcami towaru. Gwarantuje ona dostępność odpowiedniej liczby produktów na stanie, co w przypadku bardzo szerokich asortymentów e-commerce’ów jest kluczem do sprawnej obsługi zamówień. Dynamiczny charakter handlu elektronicznego sprawia, że usługi logistyczne sklepu muszą stać na najwyższym poziomie. Tylko wtedy możliwe będzie skuteczne zarządzanie zapasami i szybkie wydawanie produktów.

Jak usprawnić działanie magazynu e-commerce? Jakie rozwiązania stosować?

Nowoczesna technologia gwarantuje właścicielom sklepów internetowych dostęp do zaawansowanych narzędzi, które pozwalają zoptymalizować organizację magazynu e-commerce. Zaliczają się do nich między innymi:

Systemy składowania

Jednym z najważniejszych aspektów gospodarki magazynowej jest system składowania dostosowany do specyfiki określonej branży. Jego dobór powinien zależeć od stopnia złożoności kompletacji zamówień. Kluczową kwestią okaże się w tym przypadku bezpośredni dostęp do produktów, któremu służą choćby regały półkowe. Cechują się one łatwością montażu i możliwością swobodnej rozbudowy dzięki konstrukcji modułowej. Przeznaczone są do przechowywania małych produktów, a obsługuje się je ręcznie.

W przypadku sklepów internetowych dysponujących asortymentem o większych gabarytach należy zainteresować się takimi rozwiązaniami jak regały wysokiego składowania. Obsługuje sie je za pomocą wózków kompletacyjnych z funkcją podnośnika. Do alternatywnych systemów należą też podesty magazynowe, pozwalające lepiej wykorzystać wysokość budynku. Montuje się na nich pomosty bądź regały, zapewniające bezpieczny dostęp do wyższych poziomów.

Systemy transportu wewnętrznego

Do usprawnienia logistyki dla e-commerce można doprowadzić także poprzez ograniczenie konieczności przemieszczania się pracowników po magazynie. Zazwyczaj wykorzystuje się w tym celu automatyczne urządzenia transportowe – takie jak choćby przenośniki pojemnikowe. Służą one do transportowania przygotowanych zamówień do strefy wysyłkowej. Mogą pomóc także w przemieszczaniu towarów pomiędzy piętrami podestów.

System zarządzania magazynem (WMS)

W obecnych czasach trudno wyobrazić sobie magazyn dla e-commerce bez kompleksowego systemu WMS (Warehouse Management System). Jest to oprogramowanie ułatwiające organizację towaru według określonych kryteriów. Dzięki takiemu rozwiązaniu zapewnisz sobie dostęp do dokładnych i rzetelnych danych na temat stanów magazynowych, a także umożliwisz sobie sprawne generowanie wykazów zamówień oczekujących.

Systemy WMS to rozbudowane narzędzia, które zdecydowanie usprawniają działanie magazynów dla e-commerce. Wprowadzając odpowiednie oprogramowania w firmie, umożliwiasz sobie obsługę większej liczby zamówień i unikasz opóźnień w realizacji. Narzędzie w dużej mierze ułatwia pracę personelu, udostępniając mu między innymi precyzyjne instrukcje dotyczące kompletacji.

Własny magazyn e-commerce – czy to się opłaca?

Kiedyś prowadzenie sklepu internetowego oznaczało konieczność posiadania wewnętrznego magazynu e-commerce. Sprzedawca musiał więc wybudować bądź nająć właściwy obiekt, wyposażyć go w profesjonalny sprzęt, wykupić profesjonalne oprogramowanie  i zatrudnić personel. Był w pełni odpowiedzialny za jakość usług logistycznych – od zaopatrzenia w odpowiednią ilość towaru, przez jego składowanie we właściwych warunkach, aż po wysyłkę w terminie. Taki system wiązał się naturalnie z dużymi wydatkami i ryzykiem inwestycyjnym.

Czasy się jednak zmieniły i dziś wielu właścicieli sklepów internetowych decyduje się na outsourcing logistyki. Do dyspozycji mają takie rozwiązania jak fulfillment czy dropshipping, które opiszemy w ostatniej części naszego poradnika. Mimo to niektórzy pozostają przy własnych magazynach. Dlaczego? Jest to z pewnością decyzja opłacalna w przypadku największych e-commerce’ów. Potrzebują one tak dużej przestrzeni i tak zaawansowanych rozwiązań technologicznych, że korzystniejsza jest dla nich inwestycja w spersonalizowane rozwiązania. A pozostali sprzedawcy?

Magazyn e-commerce zewnętrznego operatora – kiedy zdecydować się na fulfillment?

Coraz popularniejsze stają się usługi fulfillmentu, dropshippingu czy cross-dockingu. Polegają one na przekazaniu większości lub wszystkich procesów logistycznych zewnętrznej firmie, co eliminuje konieczność prowadzenia własnego magazynu. Najbardziej zaawansowanym rozwiązaniem spośród nich jest fulfillment dla e-commerce. W takim modelu właściciel sklepu korzysta z magazynu i zaplecza wyspecjalizowanego operatora logistycznego. Powierzając mu wszystkie kluczowe usługi, zyskuje gwarancję ich wysokiej jakości i optymalizuje ponoszone koszty.

W fulfillmencie sprzedawca opłaca abonament, który obejmuje wyłącznie wykorzystywane przez niego zasoby. Dzięki temu nie musi inwestować w przestrzeń, która przydaje mu się tylko podczas sezonowych szczytów, ani zwalniać pracowników w okresach słabszych wyników finansowych. Model ten doskonale nadaje się więc dla małych i średnich sklepów internetowych, zainteresowanych optymalizacją wydatków.

Magazyn e-commerce – jak usprawnić jego działanie? Podsumowanie

Jeżeli prowadzisz sprzedaż internetową i doświadczasz problemów ze sprawną obsługą zamówień bądź Twoje zyski topnieją pod wpływem kosztów magazynowych, koniecznie zastanów się nad usprawnieniem procesów logistycznych w firmie. Możesz zaopatrzyć się w zaawansowane narzędzia i systemy na własną rękę bądź powierzyć wszystkie obowiązki z tego zakresu profesjonalistom. Fulfillment często okaże się najwłaściwszym rozwiązaniem.

Udostępnij

administrator

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *