Twitch jest bezsprzecznie najpopularniejszą platformą streamingową w Polsce i w zachodnich krajach świata. Początkowo używano go do transmitowania gier e-sportowych, ale z czasem, kiedy zyskał coraz większą popularność, zaczęły pojawiać się transmisje dosłownie ze wszystkiego, a to, co się przyjmowało, prawem popytu i podaży zostawało na stałe. Zasada jest bardzo prosta — im więcej dana kategoria transmisji przyciąga widzów, tym większe zarobki. Ograniczeniami dotyczącymi treści jest jedynie regulamin Twitcha, który jak już wielokrotnie się okazało, może mieć „dziury”.
Oprócz gier pojawiają się transmisje z gier losowych, jak te, przy których można zabawić się w Hit’n’Spin online kasyno, z basenów i jaccuzi, czy nawet ze spania. Jeśli coś się podoba widzom i nie łamie regulaminu, to zawsze znajdzie się ktoś, kto to dostarczy. W przeciwieństwie do YouTube i innych form zarabiania przez osoby znane w sieci Twitch jest relatywnie łatwy. To w końcu transmisje na żywo. Trzeba się do nich jedynie odpowiednio przygotować i działać spontanicznie, a jeśli zapewnia się interesujące treści, to zawsze przyciągnie się odbiorców, którzy będą generować przychód.
Oto sposoby na zarabianie na Twitchu i kategorie, które zapewniają najlepszy dochód.
Spis treści
Jak się zarabia na Twitchu?
Na początku warto zwrócić uwagę na sposoby zarabiania na platformie streamingowej. Podstawowym źródłem dochodu jest tak zwane partnerstwo, które opiera się na reklamach wyświetlanych na kanale podczas prowadzenia transmisji. Im więcej widzów zobaczy taką reklamę, tym znaczniejsze przychody streamera. Tutaj zarobki zależą przede wszystkim od liczby odbiorców, co w relatywnie łatwy sposób przelicza się na zasadzie liczby streamowanych godzin i średniej liczby widzów.
Drugim źródłem dochodu są dobrowolne wpłaty widzów. W ciągu kilkugodzinnego streama z przy widowni rzędu 10 000 osób można zebrać w ten sposób nawet kilka tysięcy złotych. Za wpłaty wyświetlają się odpowiednie informacje, a wiadomości z donate’ów są często odczytywane przez twórcę, co jest czymś w rodzaju nobilitacji.
Trzecia forma dochodu to współpraca. Najlepsi streamerzy mogą liczyć na kontrakty od sponsorów, których sprzęt, czy logo będą się pojawiały podczas transmisji. Zdarza się również tak, że sam Twitch podpisuje umowę ze streamerem, żeby ten robił transmisje wyłącznie u niego. Wtedy może liczyć na specjalne warunki i nieco większe pieniądze z partnerstwa.
Najpopularniejsze kategorie i streamerzy na polskiej scenie Twitch
Sytuacja na polskiej scenie nie zmienia się już od dłuższego czasu. Na szczycie cały czas znajduje się e-sport, a nad nim zawierająca praktycznie wszystko poza grami kategoria Just chatting.
Polscy streamerzy to przede wszystkim gracze, a wielu z nich utrzymuje się na szczycie od lat. Jednak obecnie największe liczby generuje się, robiąc coś innego — niecodziennego, czego dowodem jest niedawny rekord Ibaia — hiszpańskiego streamera, który 25 czerwca zgromadził widownię rzędu 3,3 milionów widzów podczas transmisji gali bokserskiej.
Najchętniej oglądani Polacy na Twitch to:
-
H2P_Gucio — 1,3 miliona godzin;
-
Ewroon — 1,2 miliona godzin;
-
Vysotzky — 0,96 miliona godzin;
-
YoungMulti — 0,8 miliona godzin;
-
Xthorek — 0,6 miliona godzin.
Just chatting
Prawdziwy fenomen ostatnich lat. Wystarczy, że ktoś ma ciekawy, oryginalny pomysł i potrafi zaangażować swoich widzów. Tutaj streamować można dosłownie wszystko, co udowodniły zachodnie streamerki, które swego czasu zaczęły po prostu występować w strojach bikini i wykonywały dla widzów różne zadania. Z czasem stworzono dla nich osobną kategorię (baseny i jaccuzi), a Just chatting powrócił na dawne tory.
Obecnie ta kategoria polega na przeglądaniu Internetu i interakcji z widzami. W ciągu miesiąca widzowie w Polsce oglądają ponad 4 600 000 godzin transmisji z tej kategorii. Średnia liczba widzów oglądająca transmisje z tej kategorii na świecie to około 500 000.
League of Legends
LoL jest na szczycie praktycznie od początku Twitcha i stwierdzenie, że to ta gra wypromowała tę platformę, nie byłoby dużym nadużyciem. Gra od dekady przyciąga od 100 do 200 tysięcy widzów na całym świecie i obecnie często znajduje się już poza pierwszym miejscem, ale to tak długo utrzymujące się czołowe pozycje sprawiają, że LoL jest absolutnym liderem, jeśli chodzi o kategorię gier.
W tym przypadku streamer musi wykazać się ogromnymi umiejętnościami i charyzmą, bo League of Legends jest wymagającą grą i widzowie po prostu muszą widzieć show. W ciągu miesiąca w Polsce ogląda się około 3 000 000 godzin transmisji z LoLa.
Xayoo — streamer League of Legends ma rekord polskiego Twitcha, jeżeli chodzi o liczbę widzów. W jednym momencie zgromadził widownię wynoszącą 185 000 widzów.
Grand Theft Auto V
Ta gra jest jak wino — im więcej ma lat na karku, tym znaczniejsze liczby widzów przyciąga. Uruchomienie internetowego trybu Grand Theft Auto Online okazało się strzałem w dziesiątkę i otworzyło twórcom nowe możliwości tworzenia transmisji. W przypadku tej gry twórca musi wykazać się sporą dozą kreatywności, bo można w niej robić dużo rzeczy, ale trzeba je przedstawiać w taki sposób, żeby zainteresowały widza. Średnia liczba obejrzanych godzin transmisji w ciągu miesiąca to około 2 100 000.
Counter-Strike: Global Offensive
CS:GO zawsze jest gdzieś u szczytu. Rzadko kiedy przebija się do czołówki, ale od lat znajduje się w czołówce, co sprawia, że statystycznie generuje jedne z lepszych liczb na całej platformie. Dla osoby niezainteresowanej tą grą transmisja będzie pozbawiona ciekawych treści, ale fani strzelania z pewnością nadal doskonale się przy niej bawią. W ciągu miesiąca widzowie oglądają około 1 500 000 godzin transmisji z CS:GO.
