Design Thinking jest to gotowy proces, który ma za zadanie pomóc w znalezieniu rozwiązania w oparciu o głębokie zrozumienie problemów i potrzeb użytkowników. Przykłady Design Thinking są coraz częściej widoczne w działaniach e-marketingowych i odnoszą spektakularne efekty, a dla przedsiębiorców czy dla edukatorów jest to dodatkowy sposób na osiągnięcie wyższego poziomu porozumienia między firmą a Klientem.
Geneza
Początki Design Thinkingu datuje się na lata osiemdziesiąte/dziewięćdziesiąte, kiedy pierwszy raz na kampusie Uniwersytetu Stanforda w Kalifornii rozpoczęto prace i realizację przedsięwzięć w duchu tej metody, która umożliwiała transfer kreatywnych idei i nowatorskich pomysłów do biznesowego środowiska przedsiębiorców z Doliny Krzemowej.
Jednym z głównych twórców myślenia projektowego jest David M Kelley, profesor Uniwersytetu Stanforda, późniejszy współzałożyciel biura projektowego IDEO, które przy pomocy Design Thinking kreuje nowe produkty i usługi dla takich firm jak Apple, Shimano czy GE.
Design Thinking powstał w uwagi na konieczność zmiany starego modelu współpracy klient – projektant. Model ten polegał na doradztwie tylko w ostatnim etapie produkcji, co najczęściej wiązało się z małymi możliwościami zmiany. W ten oto sposób zaczęto używać tej metody nie tylko do projektowania produktów i wzornictwa, ale przede wszystkim w zakresie doradztwa strategicznego i biznesowego dla firm, wspierając je w obszarach dotyczących organizacji, zarządzania zmianą, innowacjami, relacjami, a także sprzedażą, marketingiem i komunikacją.
Skąd innowacyjne rozwiązania?
Design Thinking:
- Pozwala niestandardowo spojrzeć na markę i jej strategię. Daje przestrzeń dla ludzkiej kreatywności, otwartości, pokazuje nieocenioną wartość współpracy między ludźmi o odrębnych doświadczeniach i zróżnicowanej wiedzy. W rezultacie powstają nieszablonowe działania i schodzenie z utartych szlaków, by odkrywać nowe możliwości. Design Thinking wymaga wręcz dystansu do własnych pomysłów, przez co rodzą się ciekawe i innowacyjne rozwiązania,
- Spaja wizje osób pracujących przy projekcie. Wszystkie osoby zaangażowane w projekt, biorąc udział w warsztatach Design Thinkig’u współpracują ze sobą i grupowo myślą nad finalnym rezultatem. Wspólnie stawiają czoła problemowi, tworząc wizje i otwarcie mówiąc o swoich przemyśleniach i pomysłach, tworząc kolejne pole do rozważań.
- Jest oparty na empatii wobec Klienta. Jest to najważniejsza cecha Design Thinkigu, pozwala przede wszystkim zbliżyć się do Klienta, ‘porozmawiać z nim’ jak z przyjacielem, który może powiedzieć wszystko i zostać w pełni wysłuchanym. Pozwala spojrzeć z perspektywy Klienta i zrozumieć co zagwarantuje mu unikalne doświadczenie i odpowie na jego prawdziwe potrzeby, a przy okazji będzie absolutnie innowacyjne.
- Pochłania mniej czasu — w przeciwieństwie do klasycznej strategii jest oparty na gotowej, skutecznej formule. Dodatkowo nie jest ona aż tak czasochłonna, a jej efekty są widoczne od razu na pierwszych warsztatach. Formuła rozpoczyna się od poznania klienta, dostrzeżenie jego potrzeb, następnie przechodzi się do znalezienia rozwiązania na wszystkie jego potrzeby. Kiedy to zostaje zrobione, należy wybrać te, które jest w stanie zapewnić mu firma. W ten sposób kończą się warsztaty, a rozwiązania, które zostały wybrane, należy dokładnie zaplanować i wdrożyć.
Najlepsze w Design Thinkingu jest potwierdzenie, że warto stawiać na pomysły, które nie przychodzą nam do głowy w pierwszej kolejności, a jednocześnie uczyć się od innych i wzajemnie sobie pomagać, bo dzięki temu można stworzyć coś niesamowitego.
Zapraszamy na warsztaty Design Thinking w Agencji Mavika.
WARTO PRZECZYTAĆ: