Współczesny marketing znacznie różni się od marketingu sprzed zaledwie kilkunastu czy nawet kilku lat. Przede wszystkim trzeba wziąć pod uwagę znacznie więcej kanałów i form marketingu do zagospodarowania niż kiedykolwiek wcześniej. Z uwagi na nowe potrzeby i wyzwania, na rynku pojawiają się też nowe rozwiązania, mające ułatwić i przyspieszyć pracę marketerów, a także zwiększyć ich efektywność.
Wśród takich rozwiązań, które zaczęły w ostatnim czasie zyskiwać dużą popularność, można wymienić oprogramowanie marketingowe. Obecnie nie każdy jeszcze z niego korzysta, ale coraz częściej można usłyszeć pytania wskazujące, że może się to zmienić. Czym jest oprogramowanie marketingowe i w czym może pomóc? Czy warto z niego korzystać? Na te i inne pytania postaramy się wyczerpująco odpowiedzieć poniżej. Zapraszamy!
Czym jest oprogramowanie marketingowe?
Oprogramowanie marketingowe to bardzo szerokie pojęcie. Jak wskazuje sama nazwa, jest to oprogramowanie kierowane do różnego rodzaju specjalistów ds. marketingu (czy to skupionych na technicznym SEO, treści czy innych aspektach marketingu), natomiast może ono występować w różnorodnych formach i służyć do różnorodnych celów.
Wśród takich programów można wymienić zarówno oprogramowanie typu „all-in-one”, które łączy w sobie ogrom różnych funkcji i spełnia wiele zadań, jak i niewielkie programy, które służą do jednego konkretnego celu.
Niektóre z nich pobiera się na komputer, aczkolwiek obecnie dominują rozwiązania dostępne w chmurze, które pozwalają prowadzić wszystkie działania z poziomu przeglądarki internetowej. Takie łatwe w zarządzaniu oprogramowanie marketingowe może pozwolić między innymi na uproszczone analizowanie i edytowanie płatnych kampanii w mediach społecznościowych i wyszukiwarkach oraz newsletterów i innych kampanii e-mailowych.
Wśród innych popularnych funkcji oprogramowania marketingowego można wymienić m.in. tworzenie landing pages i mierzenie ich skuteczności, przeprowadzanie testów A/B, wdrażanie i obsługiwanie chatbotów do kontaktu z klientami i nie tylko.
Możliwości są niemal nieograniczone z uwagi na fakt, że, jak już wspomniano na początku, obecnie marketing, zwłaszcza marketing internetowy, rozrósł się do ogromnych rozmiarów. Ciągle pojawiają się nowe narzędzia i programy, czy to podchodzące do starych problemów w nowy sposób, czy to oferujące rewolucyjne rozwiązania dotychczas niemożliwych do pokonania przeszkód.
Czy oprogramowanie marketingowe przydaje się tylko dużym firmom?
Bez wątpienia oprogramowanie marketingowe jest szczególnie użyteczne w przypadku dużych firm, gdzie utrzymanie kontroli nad wszystkimi prowadzonymi działaniami marketingowymi bywa utrudnione. Jednak nie tylko w nich. Obecnie już nawet niewielkie firmy zazwyczaj prowadzą działania marketingowe na co najmniej kilku płaszczyznach, m.in. w mediach społecznościowych czy w wyszukiwarkach.
Nie da się tego uniknąć, jeśli chce się zwiększyć swoją widoczność w Internecie i nie tylko. Dlatego też również mniejsze i początkujące firmy mogą skorzystać na takim oprogramowaniu. Warto pamiętać, że istnieje wiele programów skierowanych właśnie do mniejszych przedsiębiorców, a również programy „all-in-one” są często dostępne w różnych wersjach i pakietach, dostosowanych do różnorodnych potrzeb.
Zebranie wszystkich najważniejszych danych w jednym miejscu i ułatwianie zarządzania nimi pozwoli przede wszystkim oszczędzić czas marketerów. Choćby ten, który musieliby poświęcić na przelogowywanie się między poszczególnymi kontami i zbieranie danych z nich w jedną całość, aby na przykład zdać raport z efektywności działań prowadzonych w różnych kanałach.
Należy przy tym przypomnieć, że oprogramowanie marketingowe polega nie tylko na agregacji danych. Coraz prężniej rozwijane są funkcje automatyzacji marketingu oferowane przez tego typu programy. Jak łatwo można się domyślić, mają one za zadanie zautomatyzować niektóre powtarzalne działania, które nie wymagają ludzkiej inwencji twórczej, a mogą zostać wykonane przez robota.
Mowa tutaj na przykład o automatycznym wysyłaniu maili czy przekazywaniu zebranych leadów działowi sprzedaży. Jeśli chodzi o pytanie, dlaczego warto korzystać z automatyzacji marketingu, odpowiedzi można udzielić na wiele sposobów, natomiast najważniejsze jest to, że takie rozwiązanie pozwala marketerowi skupić się na innych, ważniejszych działaniach, które wymagają zaangażowania człowieka i nie mogą zostać zautomatyzowane.
Oprogramowanie marketingowe – czy warto z niego korzystać?
Każdy musi zdecydować sam, czy oprogramowanie marketingowe jest dobrym rozwiązaniem dla jego firmy. Jednak nie bez powodu cieszy się ono tak dużą popularnością wśród przedsiębiorstw o różnych rozmiarach. Potrafi ono znacznie zwiększyć skuteczność prowadzonych działań marketingowych, a co za tym idzie, dochody firmy. Dobrym pomysłem może być więc przynajmniej rozważenie, czy w danym przypadku jest ono potrzebne i potencjalnie użyteczne.
Należy przeanalizować prowadzone działania marketingowe, a także to, czy są one nadzorowane i prowadzone w sposób maksymalnie efektywny. Może się okazać, że rozrosły się one już do takiego rozmiaru, że zaczynają przerastać pracowników.
Ważne jest jednak, aby dobrze dobrać programy do swoich potrzeb, rozmiaru firmy i branży, w której się działa, a także, żeby później poprawnie z nich korzystać. W przeciwnym wypadku optymalne efekty mogą nie zostać osiągnięte. Warto sugerować się poradami specjalistów i poradnikami przygotowanymi przez ekspertów, aby uniknąć pewnych często spotykanych błędów.
Jaka jest Wasza opinia na temat oprogramowania marketingowego? Z jakich programów korzystacie, jeśli w ogóle z jakichkolwiek? Koniecznie dajcie znać, co sądzicie na ten temat!
WARTO PRZECZYTAĆ: