Starcie producentów kart graficznych trwa w najlepsze. Gdy tylko Nvidia wysunęła się ponownie delikatnie na prowadzenie wraz z premierą DLSS 3, konkurencja odpowiedziała najlepiej, jak mogła. W ostatni piątek odbyła się premiera AMD FSR 3, a my już mamy pierwsze testy!
Pierwsze testy AMD FSR 3
FSR 3 od AMD mogliśmy zobaczyć w akcji w dwóch grach już podczas targów Gamescom w sierpniu. Ciężko jednak było brać tamten pokaz za rzeczywistą prezentację, ponieważ na targi trafiają dema, które nierzadko nieodpowiadają pełnemu produktowi. Teraz można już osobiście testować FSR 3, a Digital Foundry przygotowało już własny test.
Pierwsze wrażenia są świetne. Jakość obrazu na generowanych klatkach jest imponująca, ale nie bezproblemowa. Warto również dodać, że na ten moment FSR 3 można ujrzeć w akcji w tylko dwóch grach: Forspoken i Immortal of Aveum.
W tym drugim tytule Digital Foundry zanotowało aż 71-procentowy boost do liczby FPS-ów, używając karty graficznej RX 7900 XTX. W porównaniu użycie RTX 4090 i DLSS 3 poprawiło liczbę klatek “tylko” o 67%. Testy odbyły się z włączonym V-synciem, z ustawieniami Ultra w rozdzielczości 4K. W wyniku stosowania FSR 3 obraz jest wydatnie płynniejszy, jednak ciężko to nazwać “dodatkową wydajnością” w podobny sposób, w jaki niektórzy gracze określają te klatki “nieprawdziwymi”. Producenci kart graficznych jednak bardzo lubią to określenie, gdyż faktycznie dla końcowego użytkownika efekt FSR może oznaczać lepszą wydajność.
Pełne testy zobaczycie na filmie przygotowanym przez Digital Foundry:
Czym są FSR i DLSS?
Obie technologie są bardzo zbliżone, nie ma więc żadnego problemu, żeby opisać je równocześnie. FSR i DLSS. Obie technologie zapewniają dodatkowe klatki, zwiększają ich liczbę. Dodatkowa klatka jest generowana między dwiema innymi na ich podstawie. To sprawia, że liczba klatek może się bardzo zwiększyć, tak jak to było na powyższym przykładzie.
Istnieją jednak drobne różnice między technologiami. AMD daje zalecane specyfikacje, ale FSR jest niezależny od producenta. Kolejną różnicą jest to, że DLSS 3 może generować klatki z dowolnego wejścia, a FSR od AMD nie jest tak elastyczny. W dodatku DLSS jako trochę starsza technologia jest obecna w większej ilości gier.
Jest jeszcze wcześnie, żeby poprawnie ocenić FSR 3 od AMD. Do pełnego działania potrzeba czasu i implementacji w większej ilości gier. W dodatku na ten moment wygląda na to, że nowa technologia może być dostępna tylko na kartach Radeon z serii 7000. Po pandemicznym okresie posuchy na rynku kart graficznych, urządzenia z najdroższej półki bardzo powoli znajdują drogę do komputerów graczy. Oczywiście taki jest teraz trend w produkcji, w końcu premiera DLSS 3 też nie była perfekcyjna.
Pozostaje poczekać na odpowiedź Intela. Ich karty graficzne Intel Arc nie zaliczyły udanego startu, ale warto obserwować ich rozwój. Niedawno nowe sterowniki Intel Arc poprawiły wydajność nawet o 119%!
Używacie FSR lub DLSS? Dajcie znać w komentarzach, jakie efekty uzyskaliście na swoich maszynach!
WARTO PRZECZYTAĆ: