Nowe pady do konsol to absolutny standard. Nie tylko nowe, w sensie ulepszone modele, ale również limitowane edycje. Tylko w tym roku Sony zapowiedziało specjalną edycję zaprojektowaną przez LeBrona Jamesa, a od niedawna możemy kupić limitowaną edycję z okazji premiery Spider-Mana. PS5 Access Controller zaprezentowany dziś w szczegółach przez Sony to jednak coś innego. Zupełnie innego.

Kontroler dla osób niepełnosprawnych

PS5 Access Controller to pomysł tak genialny w swojej prostocie, że aż dziwne, że nikt nie wpadł na to wcześniej. Co prawda producenci gier prześcigają się w pomysłach na coraz lepsze opcje dostępności, ale czegoś takiego jeszcze nie było. Pad dedykowany osobom niepełnosprawnym to absolutny hit, który może zmienić sposób, w jaki patrzymy na gry i rozrywkę w ogóle.

Stworzenie tego kontrolera zajęło Sony ładnych parę lat. Większość tego czasu to faza projektowania, gdyż etatowi pracownicy Sony szybko pojęli jedną rzecz. Jako osoby zdrowe po prostu nie są w stanie zrozumieć i odzwierciedlać potrzeb osób z problemami.

Japończycy stworzyli specjalną grupę testową złożoną z osób z różnymi stopniami niepełnosprawności. Grupa testowała pada, a Sony na podstawie ich feedbacku tworzył kolejne wersje, które ponownie trafiały do testowania. Właściwie jednym głównym wnioskiem był taki, że nie są w stanie stworzyć jednego pada, który będzie pasował każdemu niepełnosprawnemu.

Szybko postawiono na “główny” design: przyciski rozmieszczone po okręgu z wystającą z jednej strony gałką analogową. Dobrą anegdotką jest kwestia przycisków: Sony sądziło, że najlepsze będą płaskie przyciski i to od nich zaczęło testy. Okazało się jednak, że najwygodniejszym kształtem zostały uniwersalnie określone “poduszeczki”.

Ostatecznie i tak postawiono na możliwość wyboru: w pudełku z padem gracz znajdzie trzy rodzaje przycisków, które będzie mógł rozmieścić zgodnie ze swoimi upodobaniami. Również na trzy sposoby można sterować, gdyż dołączone są trzy różne gałki analogowe. Sam analog można wysunąć i dopasować jego odległość od reszty pada.

Design jest na tyle przyjemny i na tyle sfokusowany na grupie docelowej, że nawet opakowanie zostało stworzone z myślą o nich. Pudełko można napocząć z obu stron, bez potrzeby obracania np. do sprawniejszej dłoni. Jeśli interesuje was cały proces projektowania, Sony zamieściło świetne wideo:

Funkcje PS5 Access Controller

Najważniejszą funkcją pada PS5 Access Controller jest możliwość w pełni dowolnego rozmieszczenia przycisków. Ich miejsce, kształt i funkcja: wszystko to można dopasować. Można nawet łączyć dwa przyciski w jeden, a także wyłączyć przycisk w celu zabezpieczenia przed przypadkowym naciśnięciem. W podobny sposób dopasujecie również gałkę analogową, jej odległość od przycisków i czułość.

Dla szybszego i łatwiejszego przełączania między mapowaniem przycisków pad pozwala na stworzenie kilku profli. Przełączanie między nimi to kwestia naciśnięcia jednego przycisku “pod” analogiem. Mapowanie przycisków odbywa się w menu konsoli. Ten element również został dopasowany i uproszczony do granic możliwości!

PS5 Access Controller łatwo umieścicie na płaskiej powierzchni, ale można też go trzymać w dłoniach. A jeśli jest taka potrzeba: ma wbudowane od spodu łączenie do mocowania np. do oparcia wózka. W razie potrzeby ma też cztery wejścia na podłączenie zewnętrznych rozszerzeń. Nie znamy jeszcze szczegółów, do czego można je użyć.

W razie potrzeby można go połączyć z drugim takim samym kontrolerem lub padem Dual Sense. Jeśli jesteście zainteresowani zamówieniem, preordery już trwają. Jego cena to 79,99 funtów, a premiera już 6 grudnia!



Na co dzień zajmuję się organizacją konkursu łazików marsjańskich, żeby wieczorami móc oddać się graniu. Lubię klimaty post-apo, jeździć na woodstock i preferuję PvE od PvP. Posiadam komplet smoczych kul. Odwiedź mnie na Twitchu: https://www.twitch.tv/grokoko

Udostępnij

WARTO PRZECZYTAĆ:

Horizon Zero Dawn Remastered Remaster Horizon: Zero Dawn będzie wymagał konta PSN na PC!
Sony robi chyba absolutnie wszystko, żeby remaster Horizon: Zero Dawn nie miał łatwego życia. Po zaskakującej zapowiedzi gry, na którą nikt nie czekał, przez to,
reklamy zamiast grafik gier playstation Reklamy zamiast grafik gier na PS5 to ,,błąd techniczny”
Po aktualizacji systemu konsoli PlayStation 5 powinno być tylko lepiej, ale po tej ostatniej niekoniecznie tak było: gracze zaczęli narzekać na uciążliwy zalew pełnoekranowych reklam,
Horizon Zero Dawn Remastered Sony podniosło cenę… pierwszego Horizona
Niedawno żartowaliśmy, że w ostatnim czasie dzień bez newsa o Sony to dzień stracony. Tydzień się ledwo zaczął, a my już ponownie napisać: Sony znowu

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *