Prowadzenie działalności gospodarczej w formie sklepu internetowego to w obecnych czasach bardzo popularne rozwiązanie. Szacuje się, że w Polsce działa obecnie nawet kilkadziesiąt tysięcy sklepów prowadzących handel w internecie. Zasadniczo, dostępne są dwie formy prowadzenia e-sklepu: model SaaS oraz platforma stworzona na cel konkretnego przedsiębiorcy. Które z tych rozwiązań daje większe możliwości w prowadzeniu biznesu? Przeczytaj poniższy tekst, by poznać odpowiedź na to pytanie.
SaaS – podstawowe informacje
SaaS to akronim pochodzący od słów z języka angielskiego: Software as a Service (oprogramowanie jako usługa). W pewnym uproszczeniu oznacza to, że przedsiębiorca korzysta z oprogramowania sprzedażowego, które nie stanowi jego własności, lecz jest dostarczane przez zewnętrznego usługodawcę. Usługa-oprogramowanie tego typu to trzon, na którym przedsiębiorca działający w sektorze e-biznesu tworzy sklep, dodając do niego określone produkty, ceny itd.
Sklep internetowy w modelu SaaS ma charakter usługi abonamentowej – przedsiębiorca, aby móc korzystać z funkcjonalności dostępnych w oprogramowaniu, jest zobowiązany do opłacania okresowych (zazwyczaj comiesięcznych) opłat. Wysokość kosztów z tego tytułu jest zazwyczaj uzależniona od zakresu funkcjonalności dostępnych w ramach danego rozwiązania.
Sklep internetowy w modelu SaaS – dlaczego rozwiązanie to jest bardziej efektywne niż tradycyjny sklep internetowy?
Nie ma nic zaskakującego w fakcie, że SaaS to model platformy sprzedażowej, który cieszy się w ostatnich latach coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców prowadzących aktywność biznesową w sieci. Jest tak, ponieważ sklep internetowy w takim wariancie oznacza liczne korzyści dla przedsiębiorcy.
Główne przewagi modelu SaaS nad budowanym od zera sklepem internetowym to niższe koszty czasowe i finansowe oraz wygoda.
Na czym polegają powyższe korzyści?
SaaS – korzyści czasowe i finansowe
Aspekty finansowe to jedna z najważniejszych kwestii w przypadku właściwie każdego przedsiębiorstwa, w tym także sklepu internetowego. To właśnie dlatego przedsiębiorców z pewnością zadowoli fakt, że model SaaS to wymierne korzyści finansowe oraz czasowe. Podczas gdy tworzenie internetowej platformy sprzedażowej od podstaw to zadanie czasochłonne i kosztowne. Usługa firmy informatycznej polegająca na stworzeniu e-sklepu zajmuje zazwyczaj od kilku tygodni do paru miesięcy, a koszt zlecenia może wynieść nawet kilkanaście tysięcy złotych. Tymczasem, sklep internetowy w modelu SaaS to rozwiązanie, które wymaga ponoszenia jedynie stosunkowo niewielkich opłat abonamentowych.
Ważne jest także to, że działalność biznesową z użyciem gotowej platformy SaaS można rozpocząć niemal natychmiast. Takie rozwiązanie zatem zapewnia znaczną oszczędność czasu – zasobu niezwykle ważnego w biznesie.
Model SaaS to wygoda
Czasem można spotkać się z krytyką modelu SaaS. Krytycy tego rozwiązania zwracają uwagę na to, że oprogramowanie tego typu jest rzekomo mała elastyczność, a gotowy system trudno dostosować do indywidualnych wymogów konkretnego przedsiębiorcy. Tymczasem, silna konkurencja na rynku internetowego oprogramowania dla biznesu sprawia, że dostawcy platform SaaS dla e-sklepów stale rozbudowują swoje produkty o nowe funkcjonalności. Dzięki temu klienci zyskują dostęp do coraz to nowych opcji pozwalających np. na automatyzację najbardziej powtarzalnych zadań.
Last but not least, gotowe oprogramowanie stworzone przez renomowanego dostawcę cechuje się zazwyczaj niższym poziomem awaryjności, a klienci mają możliwość skorzystania ze wsparcia technicznego zapewnianego przez profesjonalistów.
CStore jako przykład oprogramowania dla biznesu
Ciekawym rozwiązaniem dla przedsiębiorców, którzy zamierzają działać w obszarze handlu internetowego, jest oprogramowanie e-commerce CStore. Dlaczego wato zdecydować się na ten system? Argumenty przemawiające za taką decyzją są bardzo proste: konkurencyjne ceny oraz możliwość automatycznego wystawiania dokumentów (faktur, zamówień itd.). Dowodem na wysoką jakość usług jest ponad 700 usatysfakcjonowanych klientów.
