Napisz do nas

TechPolska.pl

Znajdziesz nas

Obecnie większość popularnych systemów CMS jest zoptymalizowana pod algorytm Google, czyli wyszukiwarki, która ma w Polsce ponad 95% udziału w rynku. To jednak nie oznacza, że utworzona strona WWW, która opiera się na danym systemie, nie będzie wymagać żadnych zmian. O istotnych elementach warto pamiętać już na etapie projektowania witryny, aby od razu indeksować w Google zoptymalizowaną jej wersję. Jak tworzyć witrynę pod SEO?

Strona WWW a SEO

Optymalizacja on-site, czyli działania na stronie WWW, jest niezbędnym krokiem, jeśli zależy nam na jak najlepszej widoczności w Google. Powinna ona obejmować wiele elementów. Na co zwrócić uwagę, tworząc stronę, jeśli chodzi o SEO?

Szybki i lekki motyw

W 2021 roku Google wprowadziło nowy czynnik rankingowy w postaci Core Web Vitals. Wskaźniki te dotyczą tego, co ma wpływ na doświadczenia użytkownika strony. Wynik witryny można sprawdzić dzięki narzędziu PageSpeed Insights lub po zalogowaniu się do Google Search Console (GSC) i zweryfikowaniu serwisu. Zaletą wspomnianego narzędzia jest to, że wyświetla ono, co konkretnie rzutuje na rezultaty i wykazuje zalecane zmiany. Ważne, aby motyw zaprojektowany lub wybrany dla serwisu szybko się ładował, był zoptymalizowany, nie zawierał zbędnych elementów. Wtedy to pozytywnie przekłada się na odczucia użytkowników i może powodować lepszą widoczność strony w Google. Sprawdź, jak przyspieszyć wczytywanie stron internetowych.

Przyjazne adresy URL

Adresy podstron w serwisie powinny mieć formę atrakcyjną dla użytkownika, a nie składać się z ciągu przypadkowych znaków. Chodzi tutaj o tworzenie opisowych adresów URL, w których słowa są dzielone łącznikami (-), a nie podkreślnikami (_). Dlaczego to takie ważne? Takie adresy są łatwiejsze do zindeksowania dla robota Google. Ponadto są widoczne w wynikach w wyszukiwania, więc mają też wpływ na CTR. Internauta dzięki nim wie, czego może się spodziewać po wizycie na stronie.

Responsywność strony

Witryna musi się prawidłowo wyświetlać bez względu na to, na jakim urządzeniu będzie otwierana. To niezbędne nie tylko z punktu widzenia osiąganych wyników w Google, ale również jeśli chodzi o doświadczenia użytkownika. Trudno oczekiwać, że korzystający z witryny zamówi na niej produkty lub usługi, jeśli strona mu się nie pokazuje prawidłowo. Google informuje w GSC, jeśli serwis nie spełnia pod tym względem wymagań i wskazuje, na czym polega błąd.

Unikanie JavaScript

Zdania społeczności SEO na temat tego, jak Google radzi sobie z rozpoznawaniem kodu zapisanego w JavaScript, są podzielone. Zrealizowane testy pokazują, że robot wyszukiwania dobrze czyta te treści, ale z drugiej strony są i tacy specjaliści, którzy widzą tutaj duży problem. Lepiej, żeby menu czy panele nie były wykonane w JavaScript. Istnieje ryzyko, że Google nie odczyta treści znajdujących się w tych sekcjach, a to może stanowić duży problem. Dlatego bezpieczniej unikać JavaScript na stronie – przynajmniej w przypadku tych części serwisu, które są szczególnie ważne dla SEO witryny.

Szyfrowane połączenie

Instalacja certyfikatu SSL, czyli wdrożenie szyfrowanego połączenia, to krok niezbędny z kilku powodów. Po pierwsze chodzi o bezpieczeństwo użytkowników – dzięki SSL dane przesyłane pomiędzy stroną a urządzeniem internauty nie mogą być zmienione ani przechwycone. Poza tym to jeden z czynników rankingowych i element, który ma wpływ na konwersję. Strony bez certyfikatu są oznaczane przez przeglądarkę Chrome jako niezabezpieczone, co nie zachęca do robienia w nich zakupów. Z szyfrowanego połączenia korzysta obecnie około 80% witryn. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj: https://smartbees.pl/blog/protokol-http-https.

Wybór systemu CMS

Ponad 60% stron, biorąc pod uwagę wszystkie witryny, które bazują na CMS-ie, korzysta z systemu WordPress. W zdecydowanej większości przypadków to bardzo dobry wybór. Ten system daje nam możliwość używania bez opłat wielu wtyczek, jest wciąż aktualizowany, ma dużą społeczność. Bez problemu można uzyskać wsparcie programistów. Ponadto jest bardzo dobrze zoptymalizowany pod SEO. Brakujące opcje można uzyskać dzięki pluginom. Na przykład takie wtyczki, jak All in One SEO czy Yoast SEO umożliwiają dodawanie indywidualnych tytułów i opisów dla podstron czy też danych strukturalnych. Wybierając niszowy CMS, trzeba się liczyć z tym, że może on wymagać wielu kosztownych przeróbek, a znalezienie programisty, który się ich podejmie, nie zawsze będzie łatwe. Poza tym WordPress daje możliwość wyboru z wielu gotowych, lekkich i szybkich motywów. Samo to jest dużym udogodnieniem.

Linkowanie wewnętrzne

Składa się na nie kilka elementów. Jednym z nich jest menu serwisu. Powinny się w nim znajdować wszystkie kategorie i podkategorie, a ich nazwy należy opracować na podstawie zapytań, które wysyłają użytkownicy Google. Można to sprawdzić za pomocą różnych narzędzi, takich jak Senuto, Semstorm czy Ahrefs. Oczywiście w menu należy zachować umiar. Nie może być tak, że po rozwinięciu zajmuje ono całą stronę. Kolejna kwestia to menu okruszkowe, które pokazuje internaucie, gdzie znajduje się na stronie. Może on jednym kliknięciem przenieść się w strukturze witryny do kategorii nadrzędnej. To szczególnie przydatne w przypadku sklepów WWW i dużych serwisów. Poza tym odnośniki do podstron powinny się pojawiać w artykułach i opisach kategorii. Pod treściami warto dodać sekcję z linkami do contentu powiązanego tematycznie. Są to ważne elementy, które mają wpływ na indeksowanie serwisu i docieranie przez robota wyszukiwarki do poszczególnych podstron.

To nie wszystko, o czym należy pamiętać. Warto już na etapie przygotowywania wytycznych do realizacji strony współpracować ze specjalistą SEO, który sprawdzi, czy na pewno projekt będzie uwzględniać czynniki niezbędne do budowania widoczności w wynikach organicznych wyszukiwarki Google.

Share:

administrator

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *