Rząd Wielkiej Brytanii przygotował plan działania, mający doprowadzić do znacznego zwiększenia popularności pojazdów autonomicznych (kierowanych w pełni automatycznie, bez udziału człowieka) już do 2025 roku. Między innymi poruszył kwestię tego, kto ma odpowiadać za ewentualne wypadki – i pewnie decyzja ta będzie owiana kontrowersjami.

Rząd UK nie ma wątpliwości, kto jest winny w przypadku wypadku autonomicznego pojazdu

W ramach nowej inicjatywy zapowiedziano wyłożenie 119 milionów dolarów na finansowanie projektów związanych z pojazdami autonomicznymi. Dodatkowo 41 milionów dolarów zostanie przeznaczone na badania w zakresie bezpieczeństwa i opracowanie odpowiedniego prawa.

Mówiąc o prawie, od razu zdecydowano się odpowiedzieć na pytanie, kogo obarczać winą za kraksy na drodze. Kierowcę, twórców oprogramowania, a może każdego po trochę?

Nic dziwnego, że zdecydowano się zająć tym tematem. W końcu autonomiczne samochody mają na koncie już sporo wypadków – między innymi jakiś czas temu pisaliśmy o zdarzeniu, w którym Tesla spłonęła z dwoma osobami w środku, a nikogo nie było na fotelu kierowcy.

Rząd UK postanowił postawić sprawę jasno. To producenci są odpowiedzialni za działania pojazdów autonomicznych, w tym ewentualne zdarzenia niepożądane i to wobec nich powinna być wyciągana odpowiedzialność.

W praktyce oznacza to, że ​​kierowca-człowiek nie byłby odpowiedzialny za wypadki związane z prowadzeniem pojazdu, podczas gdy to pojazd w pełni kontroluje jazdę.

W Stanach póki co to kierowcy ponoszą odpowiedzialność

Po drogach Wielkiej Brytanii jeździ niemało Tesli, ale wypadki z udziałem autopilota dotyczą przede wszystkim Stanów Zjednoczonych. Z prostego powodu. Obecnie brytyjscy kierowcy w ogóle nie mogą korzystać z wersji beta pełnego autopilota tej firmy, zaś w USA jest ona dostępna.

Niedługo może się to jednak zmienić. Rząd UK zapowiedział, że pojazdy, które mogą samodzielnie jeździć po autostradach, mogą być dostępne do kupienia już w ciągu następnego roku. Będą one dostępne tylko dla kierowców posiadających ważne prawo jazdy.

Z jednej strony Tesla (i inne firmy oferujące autonomiczne pojazdy) może się z tego cieszyć, ale z drugiej – trochę się też tego obawiać. Wpuszczenie autonomicznych pojazdów na brytyjskie autostrady wiązałoby się ze wspomnianą odpowiedzialnością producenta za wypadki, a dotychczas w przypadku kraks w USA udało się tej odpowiedzialności uniknąć.

Chociażby jeden taki głośny wypadek ze skutkiem śmiertelnym miał miejsce w Stanach w 2019 roku – Model S od Tesli wjechał w przechodniów będąc w trybie autopilota, a ostatecznie zarzuty postawiono tylko człowiekowi znajdującemu się za kółkiem. Kiedy Uber testował swoje pojazdy autonomiczne, to również wystąpiła podobna sytuacja i również zarzuty postawiono tylko znajdującej się w pojeździe pracownicy firmy.

Co o tym wszystkim sądzicie? Jak Waszym zdaniem powinna być rozkładana odpowiedzialność za ewentualne wypadki spowodowane przez pojazdy autonomiczne? Koniecznie podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!


Redaktor naczelna TechPolska od 2019 roku. W przerwach między nabijaniem kolejnych setek godzin w Genshin Impact recenzuje każdy kawałek elektroniki, który wpadnie jej w ręce.

Udostępnij

WARTO PRZECZYTAĆ:

OpenAl odpowiada na zarzuty Elon Musk pozywa OpenAl. Oskarżona firma pokazała maile miliardera sprzed lat
Firma OpenAl postanowiła ustosunkować się do zarzutów, które postawił jej Elon Musk. Zrobiła to w taki sposób, że delikatnie mówiąc, przedsiębiorca został przedstawiony w mało
musk Musk dostał tytuł “Technokróla Tesli” – naprawdę
Stanowisko prezesa jest już passe. Do takiego wniosku doszła najwyraźniej Tesla, biorąc pod uwagę, jaki nowy tytuł nadała swojemu CEO, Elonowi Muskowi. Tak się bowiem
tesla optimus Elon Musk pokazał nową umiejętność robota Tesla Optimus. Potrafi składać pranie!
Intensywne prace nad humanoidalnym robotem Optimusem od Tesli trwają! Ma być to robot, który będzie niezwykle pomocny dla ludzi w codziennych czynnościach. Elon Musk, właściciel

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *