Informatyczny system zarządzania relacjami z klientami (CRM) to jedno z podstawowych narzędzi, stosowanych współcześnie przez firmy – zwłaszcza te, które obsługują dużą liczbę kontrahentów. Na rynku dostępnych jest wiele konkurujących ze sobą rozwiązań tego typu. Które z nich wybrać, aby zapewnić przedsiębiorstwu maksimum korzyści? Michał Szlachta, CEO w firmie LevelApp, realizującej wdrożenia Salesforce – jednego z wiodących narzędzi na rynku – wskazuje podstawowe mocne punkty tego rozwiązania.
CRM pod klucz
Salesforce to nowoczesna, w 100% chmurowa platforma CRM. Dla podmiotu, który decyduje się na jej wdrożenie, już na wstępie oznacza to korzyści, jako że nie jest konieczne inwestowanie w drogą infrastrukturę sprzętową oraz licencje bazodanowe (jak ma to miejsce w przypadku tradycyjnego oprogramowania). Co więcej, płatność za użytkowanie Salesforce dokonywana jest w modelu subskrypcyjnym, co oznacza, że użytkownik unika wysokich inicjalnych kosztów związanych z uruchomieniem systemu.
Platforma oferuje wsparcie przede wszystkim dla takich obszarów, jak e-commerce, obsługa klienta, marketing czy analiza danych (łącznie z elementami sztucznej inteligencji). Z jednej strony narzędzie to kładzie nacisk na przystępność i intuicyjność w obsłudze, także dla relatywnych nowicjuszy, z drugiej pozwala ono spełniać oczekiwania dotyczące nawet naprawdę bardzo złożonych projektów.
System już na starcie daje do dyspozycji szablony gotowych funkcjonalności, stworzone w oparciu o najlepsze praktyki użytkowników i pozwalające w jak najkrótszym czasie rozpocząć efektywną pracę w oparciu o ergonomiczny interfejs. Dzięki temu osoba obsługująca może do minimum zredukować etap wstępnej konfiguracji i uczenia się, koncentrując się na uzyskaniu elementarnych korzyści dla firmy, poprzez takie procesy jak: budowanie bazy leadów, „mapowanie klienta”, konwersja leadów na opportunity, zarządzanie etapami procesu sprzedaży, obsługa mailingów.
Salesforce: wdrożenie = integracja ze światem zewnętrznym
Salesforce posiada praktycznie nieograniczone możliwości integracji z dowolnymi systemami zewnętrznymi, według indywidualnych potrzeb danego użytkownika. Z pomocą przychodzi tu dedykowany serwis Salesforce AppExchange, w którym dostępna jest duża baza gotowych funkcjonalności, rozwiązań i aplikacji rozszerzających możliwości platformy.
Dla systemu Salesforce istnieją gotowe wtyczki, umożliwiające współpracę z innymi popularnymi aplikacjami (np. MS Teams, Outlook), portalami/serwisami (LinkedIn, Twitter itp.) czy komunikatorami (np. WhatsApp, Messenger). Tak więc, praktycznie każdy potencjalny kanał elektronicznej komunikacji z klientami można bez problemu zintegrować z tą platformą.
Łatwa automatyzacja i kastomizacja
Salesforce, dzięki rozwiązaniom typu process builder czy flows, oferuje nieograniczone możliwości automatyzacji procesów, zdejmując z użytkownika obowiązek manualnego wykonywania rutynowych czynności. Co niezmiernie istotne, jest to możliwe bez zlecania napisania choćby jednej linijki kodu programiście. Cecha ta wynika z faktu, że Salesforce jest platformą typu low-code, w której aplikacje można budować w sposób wizualny, bez znajomości języków programowania.
Bez konieczności pisania kodu, czyli przez proste „wyklikanie”, można dokonać także kastomizacji interfejsu aplikacji – zarówno dla użytkowników wewnętrznych w firmie użytkownika, jak i dla platform przeznaczonych dla klientów/partnerów (experience cloud). Salesforce oferuje w tym celu wbudowane narzędzia w rodzaju Lightning App Builder/Experience Builder i CMS.
Skalowalność = inwestycja w przyszłość
Kolejna zaleta Salesforce: wdrożenie nie oznacza zamknięcia architektury systemu –
oprogramowanie jest w pełni skalowalne. Istnieją liczne przypadki, w których z narzędziem tym pracuje w danej firmie dosłownie tylko kilku operatorów, ale są i takie, gdzie korzysta z niego kilka tysięcy pracowników. Jest to informacja o tyle istotna, że przedsiębiorcy przed podjęciem decyzji o zakupie jakiegoś narzędzia IT często stają przed dylematem: czy kierować się jedynie realnymi, obecnymi potrzebami, czy też uwzględnić możliwy rozwój działalności w perspektywie następnych lat?
Jeśli już o przyszłości mowa, to warto także wziąć pod uwagę fakt, że Salesforce jest produktem, którego popularność systematycznie rośnie – aktualnie marka ta odpowiada za 1/5 światowego rynku systemów CRM, wyprzedzając takich konkurentów jak SAP, Oracle czy Microsoft. W chwili obecnej platforma ma ponad 150 tysięcy użytkowników – od niewielkich firm po takie tuzy, jak T-Mobile, ABB, Adidas czy inne przedsiębiorstwa z listy FORTUNE 500. Podobnie jak to jest w przypadku systemów operacyjnych czy formatów zapisywania i wymiany danych, także w przypadku CRM warto związać się z takim standardem, którego pozycja rynkowa i kondycja pozwalają z ufnością patrzeć w przyszłość, bez obaw o utratę wsparcia w perspektywie kilku lat.
WARTO PRZECZYTAĆ: