Myśl o utracie dostępu do systemu i kluczowych danych mrozi krew w żyłach każdemu przedsiębiorcy. Nic dziwnego! To jedna z najgorszych sytuacji, jaka może się przytrafić. Na szczęście, najnowsze technologie, takie jak disaster recovery pomagają zachować spokój nawet w trakcie awarii. Sprawdź, co warto wiedzieć o awaryjnym procesie odtwarzania.

Disaster Recovery, czyli w dosłownym tłumaczeniu z języka angielskiego „odzyskanie po awarii”, to proces należący do działań z zakresu Business Continuity, których celem jest zapewnienie ciągłości funkcjonowania przedsiębiorstwa. Po plan naprawczy sięga się w przypadku niedostępności struktury tzw. organizacji podstawowej, wywołanej awariami technicznymi, katastrofami przyrodniczymi lub błędami ludzkimi. W celu zapobiegania niedostępności systemu i ochrony infrastruktury informatycznej firmy decydują się często na zapasowe centrum danych, zwane disaster recovery center, w którym przechowywane są kopie zapasowe.

Aby stworzyć skuteczny plan działania, należy przeprowadzić dokładne analizy i kalkulacje jeszcze przed wystąpieniem awarii.

Pomocne będą poniższe wskaźniki:

RPO (Recovery Point Objective) – wskazuje czas, w jakim firma może funkcjonować nie mając dostępu do danych i infrastruktury.

-RTO (Recovery Time Objective) – to maksymalny czas, w którym niezbędne jest odzyskanie danych i pełne wznowienie działania systemu.

NRO (Network Recovery Objective) – to czas, w którym uruchamiają się awaryjne połączenia sieciowe.

MDL (Maximum Data Loss) – określa maksymalne straty danych, uwzględniając dostępne w organizacji możliwości odtworzenia np. poprzez wprowadzenie danych z dokumentów papierowych.

W oparciu o te parametry tworzy się disaster recovery plan, czyli scenariusz postępowania na wypadek wystąpienia sytuacji kryzysowej, który powinien być dostosowany do specyfiki przedsiębiorstwa. Co do zasady obejmuje on podział ról pracowników, procedury postępowania oraz dokładną sekwencję zdarzeń. Warto pamiętać, że plan naprawczy będzie skuteczny tylko w przypadku regularnej aktualizacji i dopasowaniu do zmieniającego się systemu IT.

Jeszcze do niedawna plany naprawcze tworzyły wyłącznie największe firmy telekomunikacyjne, banki i instytucje finansowe, u których nawet krótka przerwa w dostarczaniu usług generuje duże straty finansowe. Obecnie jest to rozwiązanie, które zyskuje popularność także w sektorze małych i średnich firm, ponieważ ich właściciele mają świadomość, że całkowita utrata danych, może doprowadzić nawet do… utraty biznesu.

WARTO PRZECZYTAĆ:

Najlepsze smartfony. Który model wybrać?
Ranking telefonów polecanych w 2024 obejmuje smartfony przeznaczone do użytku biznesowego i dla graczy oraz budżetowe modele dla użytkowników, którzy oczekują stabilnego działania systemu i
Gry na PC dla różnych typów graczy – ranking według gatunków
Istnieje wiele powodów, przez które gry na PC są tak lubiane i popularne, a jednym z nich jest mnogość gatunków, dzięki czemu każdy typ gracza
Nowoczesne technologie, które wkraczają do codziennego życia — które warto znać?
Rozwój technologii, w tym takiej, która może przydać się w codziennym życiu, nie skończył się na Internecie i smartfonach. Wciąż pojawia się wiele ciekawych, nowatorskich
Udostępnij

Administrator

Nasza redakcja składa się z zapalonych pasjonatów gamingu i technologii. Każdy ma swoją niszę, dzięki czemu razem możemy zaproponować Wam szeroki przekrój eksperckich materiałów. Dzielimy się najświeższymi wiadomościami, recenzjami i poradami, aby nasi czytelnicy byli na bieżąco z tym, co najważniejsze w świecie techu i gier.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *