Wczesna wersja kultowej pierwszoosobowej strzelanki, Preya, pojawiła się właśnie w Internecie. Dla fanów staroszkolnych FPS-ów będzie to zapewne bardzo ciepło przyjęty prezent świąteczny, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę, że mamy do czynienia z prototypem datowanym na kilkanaście lat przed premierą gry.

 

W początkowej fazie produkcji, toczącej się jeszcze w latach 90′, za Preya odpowiedzialne było jeszcze studio 3D Realms. Miało ono bardzo ambitne plany, m.in. chciało stworzyć technologię portali działających w grze w czasie rzeczywistym. Okazało się to jednak zbyt dużym wyzwaniem.

To właśnie deweloperzy z 3D Realms byli autorami prototypu z listopada 1995 roku, który trafił do sieci. To bardzo wczesne demo, ale jest ono grywalne, przy czym nie obejdzie się bez emulatora (DOSbox) – bezpośrednio na współczesnych Windowsach gra się nie uruchomi.

Czujni gracze znaleźli już i opisali komendy, które można wykorzystać, aby odpalać poszczególne poziomy, włączać i wyłączać grawitację, zmienić oświetlenie i nie tylko. Tak ten prototyp wygląda:

prey prototyp
Źródło: 3D Realms

A tak, dla porównania, prezentowała się zapowiedź Preya wyemitowana w 1998 roku:

Ostatecznie, po wielu zmianach na czołowych stanowiskach w zespole deweloperskim, 3D Realms zrezygnowało ze stworzenia gry własnymi siłami i przekazało to zadanie Human Head Studios. Prey zadebiutował 11 lipca 2006 na PC-tach i konsolach Xbox 360, natomiast, jak łatwo się domyślić, finalna wersja znacząco różni się od omawianego prototypu, więc warto rzucić na niego okiem.

To nie jedyny wyciek prototypu w ostatnim czasie

Święta okazują się ciekawym momentem dla graczy. Prey nie jest jedyną grą, której prototyp wyciekł w ostatnich dniach. W sieci nagle znalazł się również wczesna wersja Raymana 4 – i tutaj pojawia się istotna różnica.

O ile Prey w końcu ujrzał światło dzienne (chociaż w znacznie zmodyfikowanej formie względem wczesnej wersji), tak Rayman 4 został skasowany, więc tym bardziej fani serii zapewne zacierają ręce.

Wyciekł zarówno kod źródłowy, jak i edytor, a także kilka grywalnych poziomów. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że wszystkie te elementy powstały najprawdopodobniej w ciągu zaledwie kilku miesięcy, po czym projekt został porzucony, więc ich stan najlepiej można określić jako mocno surowy.

Co o tym wszystkim sądzicie? Jak uważacie, z czego to wynika, że nagle w te święta na powierzchnię wypływają prototypy sprzed dziesiątek lat? Dajcie koniecznie znać w komentarzach!


Administrator

Redaktor naczelna TechPolska od 2019 roku. W przerwach między nabijaniem kolejnych setek godzin w Genshin Impact recenzuje każdy kawałek elektroniki, który wpadnie jej w ręce.

Udostępnij

WARTO PRZECZYTAĆ:

Porównanie przezroczystych etui do Samsung Galaxy S25 Ultra Porównanie przezroczystych etui do Samsung Galaxy S25 Ultra
Wybór przezroczystego etui na telefon, nigdy nie jest pójściem na kompromis – albo uwielbiasz ten rodzaj ochrony, albo nigdy go nie użyjesz. Jeśli jesteś fanem
meta al Meta AI wkracza do Europy! Polska w pierwszej fali wdrożenia, ale jest pewien haczyk
Możemy powiedzieć w końcu! Twórcy Facebooka oficjalnie potwierdzili, że Meta AI zaczyna stopniowo debiutować na rynku europejskim. Polska znalazła się w gronie szczęśliwców – pierwsza
remaster Croc Legend of the Gobbos Znamy datę premiery remasteru Croc Legend of the Gobbos!
Czy jest tu ktoś, kto tak jak ja, nie może się doczekać premiery remasteru Croc Legend of the Gobbos? Gra o uroczym krokodylku już wkrótce

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *