Domeny globalne – co warto o nich wiedzieć?

Domeny globalne są tymi, które istnieją niemal od początku internetu. Na rynku jako pierwsze ukazywały się takie rozszerzenia, jak .com, .net czy .org. Domena .com jest zdecydowanie najbardziej popularnym rozszerzeniem na świecie i od lat się to nie zmienia. Co warto wiedzieć o domenach globalnych?

Domeny globalne – najważniejsze informacje

Pierwsze rozszerzenia domen, jakie były dostępne na rynku to .com, .net, .org, .mil, .gov, i .edu. Wszystkie wprowadzone zostały w 1985 roku. Za to np. domeny .info i .biz pojawiły się dopiero w 2001 roku. Początkowo poszczególne domeny miały być przeznaczone dla odpowiednich instytucji – np. .org dla pozarządowych organizacji non profit, ale obecnie taki podział nie istnieje. Rejestracji domen globalnych można dokonywać z pomocą akredytowanych rejestratorów, którzy podlegają pod ICANN. To właśnie ta instytucja reguluje rynek domen globalnych. Jak wspomnieliśmy, początkowo domeny te miały być użytkowane przez konkretne grupy odbiorców. Z domeny .info miały korzystać serwisy informacyjne, z .com firmy, przedsiębiorstwa i przedsięwzięcia biznesowe, a z .net instytucje związane ściśle z internetem. Obecnie takich ograniczeń już nie ma, a poszczególne rozszerzenia są dostępne dla zainteresowanych nimi abonentów.

Plusem domen globalnych jest ich atrakcyjna cena – zdecydowanie niższa niż w przypadku wielu domen narodowych. Domeny globalne mają atrakcyjne rozszerzenia, które można połączyć w kreatywny sposób z różnymi nazwami. Są one idealne nie tylko dla firm, które kierują swoją ofertę do różnych krajów świata – jak najbardziej domeny globalnej może używać firma mająca produkty lub usługi wyłącznie dla Polaków. Jeśli interesuje nas poczta, własna domena z rozszerzeniem globalnym również będzie znakomitym pomysłem.

Cykl życia domen globalnych

Co ciekawe, cykl życia domen globalnych wygląda inaczej niż np. domen z rozszerzeniem .pl. Domenę globalną można zarejestrować na okres od 1 do 10 lat. W przypadku, gdy w okresie odnowienia usługi abonent nie dokona tego, domena zmieni status na Grace Period na czas 35 dni. W tym okresie w dalszym ciągu pozostaje się jej abonentem, ale nie działają usługi takie jak poczta czy strona WWW. Jeśli w tym czasie abonent odnowi usługę, to będzie mógł z niej korzystać – musi jedynie dokonać opłaty zgodnie z cennikiem operatora domen. Jeśli klient nie zdecyduje się na odnowienie domeny, to przechodzi ona w okres Redemption Period, który trwa 30 dni. W dalszym ciągu usługi nie działają, ale też dalej domena może być do dyspozycji klienta, o ile ureguluje on dodatkową opłatę – w okresie Redemption Period jest to niestety konieczne. Jeśli jednak i w tym okresie domena nie zostanie odnowiona, to przechodzi ona w okresie Pending Delete, który trwa 5 dni. Na koniec domena jest usunięta z rejestru. Wówczas staje się dostępna do rejestracji dla dowolnego klienta.

Widoczność danych w rejestrze domen globalnych

Dane abonenta po rejestracji domeny z rozszerzeniem .com .net .org .info .biz są dostępne w bazie Whois dla użytkowników sieci. Dotyczy to zarówno nazw zarejestrowanych na osoby fizyczne, jak i na firmy. Jednak w przypadku domen globalnych można skorzystać w ramach oferty operatora z możliwości ukrycia danych abonenta – najczęściej odpłatnie. Tym samym nie będą one widoczne dla wszystkich. W przypadku domen polskich dane osób fizycznych są niewidoczne bez konieczności korzystania z usług ich ukrycia, ale już publiczne są dane w przypadku, gdy abonentem domeny jest firma. Żeby sprawdzić dane abonenta domeny, wystarczy wpisać w polu adresu przeglądarki internetowej whois.sc/interesujacanasdomen.pl. To, jakie pojawią się informacje, zależy od rozszerzenia oraz tego, czy dane te są ukryte.

0 Komentarzy

Zostaw komentarz

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Lost Password