Jak wybrać domenę i na co zwracać uwagę

Jak wybrać domenę?

Korzystanie z własnej domeny, posiadanie strony firmowej i poczty e-mail to obecnie standard w biznesie, nawet w przypadku działalności, które nie mają nic wspólnego z internetem. Zanim wybierzesz domenę, sprawdź, na co warto zwrócić uwagę przed rejestracją danej nazwy oraz w jakiej firmie ją zarejestrować?

Wybieramy domenę

Na wstępie zaznaczmy, że daną domenę możesz zarejestrować, ewentualnie zarezerwować, ale nigdy nie będzie ona twoją własnością. Po rejestracji i opłaceniu danej nazwy, możesz z niej korzystać przez 12 miesięcy, a później, jeśli nie uregulujesz płatności, domena będzie dostępna dla innych klientów. W przypadku każdej domeny cykl życia wygląda nieco inaczej – np. jeśli chodzi o rozszerzenie .pl, nazwa nawet po 365 dniach nie może być zarejestrowana przez kogoś innego niż dotychczasowy abonent, gdyż jeszcze przez 30 dni pozostaje w kwarantannie. Dopiero po 30 dniach jest dostępna dla każdego. Wybierając nazwę, staraj się brać pod uwagę takie, które będą łatwe do zapamiętania. W przypadku domeny firmowej nazwą niech będzie sama marka, a jakie wybrać rozszerzenie? Najczęściej .pl, ale jeśli prowadzisz działalność np. tylko w Warszawie i okolicach, to możesz wybrać .waw.pl. Jeśli jednak ofertę kierujesz do mieszkańców Niemiec, to postaw na .de. Bardzo ważnym krokiem jest również wybór sprawdzonego operatora domen. Twoja własna domena powinna być zarejestrowana w firmie, która zapewnia obsługę na najwyższym poziomie. Zwróć uwagę na:

  • Cenę – domena za 0 zł to oczywiście kusząca oferta, ale sprawdź warunki promocji. Zwróć uwagę na to, czy wybierając darmową domenę nie zobowiązujesz się do minimum jednego przedłużenia tej nazwy? Doczytaj również, jak wysoka będzie cena abonamentu za kolejne 12 miesięcy.
  • Dostępność rozszerzeń – zdecydowana większość firm da ci możliwość rejestracji nazwy z rozszerzeniem .pl, ale już nie każdy operator domen oferuje nazwy z rozszerzeniem narodowym innych krajów (np. .de), regionalne (.waw.pl) czy tzw. nowe domeny (.marketing czy .pizza). Warto wybrać operatora, który daje pod tym względem szeroki wybór.
  • Zasady transferu domen – interesują one przede wszystkim tych, którzy korzystają z wielu nazw. Transfer polega na przeniesieniu domeny do innego operatora, do czego potrzebny jest kod authinfo. Ten, w zależności od operatora, znajdziesz albo w panelu administracyjnym, albo musisz złożyć o niego wniosek. Firma może wymagać złożenia takiego wniosku za pośrednictwem tradycyjnej poczty lub wiadomości e-mail. Im wygodniej tym lepiej – szczególnie, jeśli zarządzasz wieloma nazwami.
  • BOK – wprawdzie ilość potencjalnych problemów dotyczących domen nie jest tak duża, jak przy hostingu, ale również w przypadku tej usługi warto mieć do dyspozycji profesjonalne wsparcie. Najlepszym sposobem na sprawdzenie BOK-u jest wysłanie do niego kilku pytań. Jak długo czekałeś na pomoc? Czy administratorzy rzeczywiście udzielili ci skutecznej odpowiedzi?
  • Historię domeny – obecnie coraz trudniej o domenę, która jeszcze nigdy nie była użytkowana, dlatego tak ważne jest sprawdzenie historii danej nazw. Jeśli wcześniej pod takim adresem działała strona z nielegalnymi treściami, to jej wybór nie będzie najlepszym pomysłem. Historię domeny możesz sprawdzić, wpisując dany adres w wyszukiwarkę Google albo korzystając z archive.org. Pod tym adresem znajduje się archiwum stron WWW. Możesz nawet sprawdzić , jaki serwis działał pod daną domeną np. 20 lat temu. Jeśli zamierzasz pozycjonować stronę w Google, to skorzystaj z narzędzi, które umożliwiają sprawdzenie historycznej widoczności domeny (Senuto, Semstorm) czy weryfikację linków, które do niej prowadzą (Ahrefs, Majestic SEO). W przypadku tej weryfikacji, warto zasięgnąć opinii specjalisty, który jest w stanie ocenić wartość danej nazwy.

 

0 Komentarzy

Zostaw komentarz

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Lost Password