System dla utrzymania ruchu jest fundamentalnym elementem każdego współczesnego zakładu produkcyjnego. Przynosi wymierne oszczędności i jest nieocenionym wsparciem w kontekście optymalizacji kosztów produkcji. Warunkiem jest jednak wdrożenie optymalnego systemu, o funkcjonalnościach adekwatnych do potrzeb firmy. Przedstawiamy 6 najważniejszych rzeczy, które należy wziąć pod uwagę decydując się na zakup takiego rozwiązania.
Nowoczesne systemy CMMS dają ogromne możliwości kontroli kosztów zakładu produkcyjnego i efektywnego zarządzania parkiem maszynowym. Pomagają między innymi wyeliminować występowanie krytycznych awarii, skrócić czas przestojów czy poprawić funkcjonowanie gospodarki części zamiennych. Aby to jednak osiągnąć nie można wdrażać pierwszego lepszego czy najtańszego programu. Oto na co koniecznie trzeba zwrócić uwagę.
1. Funkcjonalność systemu
Przy wyborze systemu CMMS kluczowym kryterium powinna być jego funkcjonalność. Chociaż producenci często oferują szeroki wachlarz funkcji i dodatków, nie wszystkie z nich okazują się przydatne w codziennej pracy – niektóre mogą wręcz komplikować procesy. Do najważniejszych funkcji należą: wsparcie prewencyjnego utrzymania ruchu, monitorowanie awarii w czasie rzeczywistym, łatwe zgłaszanie problemów, zarządzanie zadaniami i personelem, obsługa magazynu części zamiennych czy powiadomienia w czasie rzeczywistym. Dodatkowym atutem jest możliwość kompleksowego zarządzania zasobami firmy, obejmująca nie tylko maszyny i urządzenia produkcyjne, ale także inne zasoby techniczne przedsiębiorstwa.
2. Raporty, analityka i wsparcie decyzyjne
Jednym z kluczowych elementów systemu CMMS jest moduł raportowania i analizy danych. Kierownicy działu utrzymania ruchu potrzebują narzędzi umożliwiających zaawansowane przetwarzanie i prezentację informacji. Pomocne są w tym wykresy, wizualizacje oraz czytelne zestawienia tabelaryczne. Dzięki nim decyzje podejmowane są szybko i trafnie.
Przy wyborze systemu warto upewnić się, że oferuje on funkcje takie jak kreator raportów, pogłębiona analiza danych w stylu „drill down” czy automatyczne generowanie raportów. Te opcje znacznie ułatwiają zarządzanie i wspierają podejmowanie strategicznych decyzji.
3. Ergonomia pracy w systemie
Komfort i intuicyjność obsługi systemu CMMS są równie istotne w codziennej pracy, co jego funkcjonalność. Jeśli oprogramowanie jest trudne w obsłudze i wymaga dużego nakładu czasu, zamiast ułatwiać pracę, stanie się dodatkowym obciążeniem.
Nowoczesne rozwiązania, takie jak Queris CMMS, oferują elastyczność obsługi za pomocą aplikacji mobilnej, komputera stacjonarnego czy ekranów przemysłowych, dostosowanych do pracy w wymagających warunkach produkcyjnych.
Ponadto ważne jest także możliwość zarządzania uprawnieniami użytkowników oraz wsparcie operatorów, którzy powinni mieć osobny moduł zgłaszania awarii, ułatwiający szybkie przekazywanie informacji i przyspieszający reakcję na przestoje. Takie podejście nie tylko porządkuje pracę, ale także poprawia komunikację między działem utrzymania ruchu a produkcją.
4. Integracja systemów i rozwiązań
Kolejnym ważnym aspektem jest możliwość integracji danego CMMS-a z innymi systemami działającymi w firmie, takimi jak ERP, MES czy APS. Wybór rozwiązania zamkniętego na wymianę danych i integrację z innymi narzędziami IT, może ograniczyć rozwój przedsiębiorstwa. Brak takiej kompatybilności nie tylko utrudnia zarządzanie, ale także uniemożliwia wdrażanie koncepcji Przemysłu 4.0, gdzie kluczowy jest płynny przepływ informacji w całym środowisku IT firmy.
Coraz częściej w zakładach produkcyjnych wykorzystuje się także automatyczne szafy wydawcze, tak zwane automaty vendingowe. Warto upewnić się, że rozważane oprogramowanie obsługuje i takie rozwiązania, ponieważ ich integracja usprawni procesy związane z pobieraniem narzędzi i części zamiennych, eliminując kolejki wynikające z ograniczonym dostępem do wyposażenia.
5. Autonomiczne utrzymanie ruchu
Gdy operatorzy maszyn są w stanie samodzielnie wykonywać codzienne czynności konserwacyjne i drobne naprawy, dział utrzymania ruchu może skupić się na bardziej zaawansowanych zadaniach, a awaryjność parku maszynowego ulega znacznemu obniżeniu. Aby jednak autonomiczne utrzymanie ruchu było możliwe, niezbędne jest wsparcie ze strony CMMS.
Wybierając system zwróć uwagę czy wspiera on pracę operatorów, wskazując im, jakie działania konserwacyjne należy podjąć i kiedy je wykonać. Dzięki temu mechanicy zostają odciążeni, a organizacja pracy staje się bardziej efektywna.
6. Narzędziownia w systemie CMMS
Coraz bardziej pożądaną funkcją w systemach CMMS jest możliwość kompleksowego zarządzania narzędziami. Moduł narzędziowy eliminuje potrzebę korzystania z dodatkowych programów, co pozwala zaoszczędzić pieniądze, uprościć procesy i prowadzić jeszcze lepszą analitykę kosztów czy wyników.
Dzięki zintegrowanemu zarządzaniu narzędziami w jednym systemie możliwe jest nie tylko lepsze planowanie i rejestracja wykonanych zadań, ale również pełna kontrola nad zasobami. Takie rozwiązanie znacznie usprawnia pracę działu utrzymania ruchu i zwiększa efektywność operacyjną zespołu technicznego.
Wybierz sprawdzone rozwiązanie
Wdrożenie systemu CMMS to inwestycja, której celem są niższe koszty utrzymania ruchu, poprawa organizacji pracy i wymierny wzrost wydajności produkcji dzięki zwiększającej się dostępności maszyn. Pamiętaj, że efekty podjętej decyzji będą Ci towarzyszyć prawdopodobnie wiele lat, dlatego nie sugeruj się wyłącznie ceną rozwiązania, ale przede wszystkim na jego możliwościami, stabilnością i doświadczeniem dostawcy.
Przed zakupem koniecznie przetestuj wersję próbną i bez żadnych zobowiązań zobacz jak system CMMS taki jak Queris CMMS, zmieni pracę Twojego działu utrzymania ruchu.
Wypróbuj bezpłatnie rozwiązanie Queris CMMS na stronie queris.pl
WARTO PRZECZYTAĆ: