Czy nowoczesne technologie mogą mieć coś wspólnego z modą? Okazuje się, że na to pytanie można z pełnym przekonaniem odpowiedzieć twierdząco. Nowatorskie rozwiązania, takie jak przeżywający swój renesans system RFID udowadniają, że fashion tech nie tylko ułatwia funkcjonowanie sklepom, ale również pozytywnie wpływa na doświadczenia zakupowe klientów. Jakie korzyści wynikają z wprowadzenia tej nowoczesnej technologii w sektorze fashion?

Z raportu „RFID w branży odzieżowej w Polsce i na świecie” opracowanego przez GS1 wynika, że coraz więcej firm fashion interesuje się systemem RFID, a ok. 80 największych marek odzieżowych zakończyło etap wdrażania lub jeszcze go kontynuuje. Nowoczesnym systemem, dzięki któremu możliwa jest m.in. redukcja tzw. sprzedaży utraconej, mogą pochwalić się już m.in. LPP, Marks & Spencer czy Levi’s.  

Czym jest system RFID?

Choć o technologii RFID mówi się coraz więcej, jej funkcjonowanie wciąż może nie być do końca zrozumiałe. Warto więc podkreślić, że system bazuje na działaniu fal radiowych, które w prosty i szybki sposób umożliwiają identyfikację obiektów na odległość. Aby jednak technologia RFID mogła działać prawidłowo, niezbędne jest odpowiednie oznakowanie konkretnych produktów. W tej roli doskonale sprawdzają się różnego rodzaju czipy i znaczniki, które zawierają zakodowane informacje. Odczyt danych jest natomiast możliwy dzięki zastosowaniu specjalnych czytników lub anten.

Moda i nowe technologie?

Mogłoby się wydawać, że nowoczesne technologie i branża fashion mają ze sobą niewiele wspólnego, ale dynamiczny rozwój sektora fashion tech udowadnia, że jest całkowicie inaczej. Dzięki zastosowaniu nowatorskich koncepcji w modzie, możliwe jest zbudowanie pozytywnych doświadczeń konsumenckich, a także zwiększenie zaufania do produktów marki. Doskonałym tego przykładem jest wcześniej wspomniana technologia RFID, którą firma rodzinna z Pomorza wprowadziła do salonów swojego flagowego brandu Reserved jako pierwsze polskie przedsiębiorstwo. Co więcej, producent odzieży może pochwalić się także najszybciej przeprowadzonym procesem tego typu na świecie. Średnio zajmuje on bowiem 2-3 lata, natomiast LPP udało się wprowadzić nowoczesną technologię w rok!

Co RFID daje branży fashion?

Nie ulega już wątpliwości, że moda i nowe technologie to połączenie, które nie powinno nikogo dziwić. Jakie korzyści wynikają dla sektora fashion z wprowadzenia RFID?

  • Po pierwsze: możliwość dokładnej analizy stanu towarów w sklepach

Wykorzystujący fale radiowe system to przede wszystkim możliwość stałej kontroli stanu towarów w punktach sprzedaży, a co za tym idzie – poprawa dostępności konkretnych produktów dla klientów, a także szybsza aktualizacja informacji m.in. na temat liczby sztuk odzieży (np. spodni lub koszul) w konkretnych rozmiarach.

  • Po drugie: znacznie skrócony proces inwentaryzacji

Klasyczna inwentaryzacja to zazwyczaj długie godziny sprawdzania i liczenia towarów. Technologia RFID, w przypadku wspomnianej wcześniej marki LPP, skróciła ten proces 100-krotnie i umożliwiła wykonanie jej w niecałe 2h.

  • Po trzecie: skrócony proces zakupowy

System RFID to także oszczędność czasu w kolejce do kasy. Dlaczego? Produkty oznakowane elektronicznym czipem nie wymagają skanowania kodu kreskowego przez ekspedientów – zdjęcie znacznika to jednocześnie zarejestrowanie produktu w kasie.

  • Po czwarte: lepiej dopasowane do oczekiwań klientów produkty

 Technologia umożliwiająca identyfikację na odległość ułatwia także dopasowanie produktów do preferencji klientów. Jest to możliwe dzięki czipowi, który rejestruje również takie dane jak: liczba kupionych modeli poszczególnych produktów (np. spodni lub bluzek) czy liczba osób, które zabrały odzież do przymierzalni!

WARTO PRZECZYTAĆ:

Laptopy dla każdego użytkownika – przegląd
Rynek laptopów przynosi cykliczne zmiany odczuwalne dla użytkowników. Odświeżanie wersji oprogramowania i wprowadzanie nowych rozwiązań technologicznych sprawiają, że do dyspozycji masz wiele wariantów tylko na
Monitorowanie produkcji. Jak robić to w nowoczesny sposób?
Monitorowanie produkcji to proces polegający na pozyskiwaniu danych z produkcji. Ma na celu zwiększenie efektywności związanych z nią procesów, a także ciągłą optymalizację produkcji. Nadzór
Najlepsze smartfony. Który model wybrać?
Ranking telefonów polecanych w 2024 obejmuje smartfony przeznaczone do użytku biznesowego i dla graczy oraz budżetowe modele dla użytkowników, którzy oczekują stabilnego działania systemu i
Udostępnij

Administrator

Nasza redakcja składa się z zapalonych pasjonatów gamingu i technologii. Każdy ma swoją niszę, dzięki czemu razem możemy zaproponować Wam szeroki przekrój eksperckich materiałów. Dzielimy się najświeższymi wiadomościami, recenzjami i poradami, aby nasi czytelnicy byli na bieżąco z tym, co najważniejsze w świecie techu i gier.

1 Komentarz

  • Systemy RFID - MasterID, 29 lipca 2022 @ 10:13 Odpowiedz

    Większość sklepów modowych wdraża system RFID dla zwiększenia bezpieczeństwa towarów, ale autor słusznie wymienia również inne korzyści płynące ze stosowania tej technologii. Prawdopodobnie w niedalekiej przyszłości RFID w branży modowej będzie wykorzystywane na znacznie szerszą skalę do automatyzacji samych zakupów. Niektóre sklepy (sportowe) w Polsce już wprowadziły taki system sprzedaży.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *