
Czy nowoczesne technologie mogą mieć coś wspólnego z modą? Okazuje się, że na to pytanie można z pełnym przekonaniem odpowiedzieć twierdząco. Nowatorskie rozwiązania, takie jak przeżywający swój renesans system RFID udowadniają, że fashion tech nie tylko ułatwia funkcjonowanie sklepom, ale również pozytywnie wpływa na doświadczenia zakupowe klientów. Jakie korzyści wynikają z wprowadzenia tej nowoczesnej technologii w sektorze fashion?
Z raportu „RFID w branży odzieżowej w Polsce i na świecie” opracowanego przez GS1 wynika, że coraz więcej firm fashion interesuje się systemem RFID, a ok. 80 największych marek odzieżowych zakończyło etap wdrażania lub jeszcze go kontynuuje. Nowoczesnym systemem, dzięki któremu możliwa jest m.in. redukcja tzw. sprzedaży utraconej, mogą pochwalić się już m.in. LPP, Marks & Spencer czy Levi’s.
Czym jest system RFID?
Choć o technologii RFID mówi się coraz więcej, jej funkcjonowanie wciąż może nie być do końca zrozumiałe. Warto więc podkreślić, że system bazuje na działaniu fal radiowych, które w prosty i szybki sposób umożliwiają identyfikację obiektów na odległość. Aby jednak technologia RFID mogła działać prawidłowo, niezbędne jest odpowiednie oznakowanie konkretnych produktów. W tej roli doskonale sprawdzają się różnego rodzaju czipy i znaczniki, które zawierają zakodowane informacje. Odczyt danych jest natomiast możliwy dzięki zastosowaniu specjalnych czytników lub anten.
Moda i nowe technologie?
Mogłoby się wydawać, że nowoczesne technologie i branża fashion mają ze sobą niewiele wspólnego, ale dynamiczny rozwój sektora fashion tech udowadnia, że jest całkowicie inaczej. Dzięki zastosowaniu nowatorskich koncepcji w modzie, możliwe jest zbudowanie pozytywnych doświadczeń konsumenckich, a także zwiększenie zaufania do produktów marki. Doskonałym tego przykładem jest wcześniej wspomniana technologia RFID, którą firma rodzinna z Pomorza wprowadziła do salonów swojego flagowego brandu Reserved jako pierwsze polskie przedsiębiorstwo. Co więcej, producent odzieży może pochwalić się także najszybciej przeprowadzonym procesem tego typu na świecie. Średnio zajmuje on bowiem 2-3 lata, natomiast LPP udało się wprowadzić nowoczesną technologię w rok!
Co RFID daje branży fashion?
Nie ulega już wątpliwości, że moda i nowe technologie to połączenie, które nie powinno nikogo dziwić. Jakie korzyści wynikają dla sektora fashion z wprowadzenia RFID?
- Po pierwsze: możliwość dokładnej analizy stanu towarów w sklepach
Wykorzystujący fale radiowe system to przede wszystkim możliwość stałej kontroli stanu towarów w punktach sprzedaży, a co za tym idzie – poprawa dostępności konkretnych produktów dla klientów, a także szybsza aktualizacja informacji m.in. na temat liczby sztuk odzieży (np. spodni lub koszul) w konkretnych rozmiarach.
- Po drugie: znacznie skrócony proces inwentaryzacji
Klasyczna inwentaryzacja to zazwyczaj długie godziny sprawdzania i liczenia towarów. Technologia RFID, w przypadku wspomnianej wcześniej marki LPP, skróciła ten proces 100-krotnie i umożliwiła wykonanie jej w niecałe 2h.
- Po trzecie: skrócony proces zakupowy
System RFID to także oszczędność czasu w kolejce do kasy. Dlaczego? Produkty oznakowane elektronicznym czipem nie wymagają skanowania kodu kreskowego przez ekspedientów – zdjęcie znacznika to jednocześnie zarejestrowanie produktu w kasie.
- Po czwarte: lepiej dopasowane do oczekiwań klientów produkty
Technologia umożliwiająca identyfikację na odległość ułatwia także dopasowanie produktów do preferencji klientów. Jest to możliwe dzięki czipowi, który rejestruje również takie dane jak: liczba kupionych modeli poszczególnych produktów (np. spodni lub bluzek) czy liczba osób, które zabrały odzież do przymierzalni!
WARTO PRZECZYTAĆ:





