Napisz do nas

TechPolska.pl

Znajdziesz nas

Smartfon to obecnie urządzenie wręcz niezbędne, bez którego sporo osób nie wyobraża sobie wyjścia z domu. Służy nie tylko do komunikacji, ale ma też ogrom innych możliwości, z których użytkownicy mogą korzystać przede wszystkim za pomocą różnorakich aplikacji.

Nie można powiedzieć, aby aplikacje mobilne całkowicie wypierały tradycyjne strony i aplikacje webowe, ale bez wątpienia nie można ignorować ich potęgi. Dlatego też bardzo wiele firm obecnie już posiada firmowe aplikacje mobilne lub jest w trakcie ich przygotowania. Oto garść tzw. najlepszych praktyk, o których koniecznie trzeba pamiętać przy projektowaniu własnej aplikacji!

Interfejs musi być przede wszystkim czytelny

Projektowanie interfejsów aplikacji to niełatwe zadanie, ale szanse powodzenia będą znacznie wyższe, jeśli zastosowane zostanie kilka ważnych zasad. Przede wszystkim należy unikać wszelkich zbędnych elementów, w tym ozdobników. Oczywiście, interfejsy nie muszą być „spartańskie”, aspekt wizualny jest niezwykle ważny, ale lepiej stawiać na prostotę i pragmatyzm niż wypełniać niewielkie ekrany smartfonów zbyt dużą ilością informacji.

Przy tworzeniu interfejsu należy wziąć pod uwagę fakt, że użytkownicy będą mieli z nim do czynienia za pośrednictwem różnych urządzeń – mniejszych, większych, bardziej i mniej nowoczesnych. Trzeba dbać o to, aby w miarę możliwości aplikacja wyglądała dobrze na każdym z nich. W związku z tym powinno się m.in. unikać bardzo małych rozmiarów czcionek, a także zadbać o odpowiedni kontrast tekstu względem tła, tak, aby jego odczytywanie nie stanowiło problemu.

Łatwość nawigowania to podstawa

Podobnie, jak strona internetowa, w której trudno się odnaleźć nie stanie się hitem, tak aplikacja nie powinna przypominać labiryntu. Problemy ze znalezieniem odpowiedniej zakładki czy opcji frustrują i w pewnym momencie mogą nawet doprowadzić do porzucenia aplikacji.

Przy projektowaniu aplikacji trzeba oczywiście zwracać uwagę na jej zastosowanie. Obecnie popularne są chociażby aplikacje do legalnych zakładów sportowych. Z oczywistych względów inaczej powinny wyglądać aplikacje do obstawiania meczy, a inaczej chociażby aplikacje informacyjne. Przykładowo, w przypadku aplikacji do obstawiania ważne jest łatwe „przeskakiwanie” między różnymi krajami, ligami, zespołami i spotkaniami, tak, aby bez problemu odnaleźć odpowiednią opcję dla siebie.

Jak zapewnić łatwość nawigacji? M.in. poprzez odpowiednie oznaczanie poszczególnych opcji, nieprzesadzanie z ilością zakładek i kategorii, a także projektowanie jak najkrótszych i najbardziej bezpośrednich ścieżek do dowolnego celu.

Przed pełnoprawnym debiutem aplikacji zdecydowanie warto ją przetestować nie tylko na profesjonalnych testerach, ale też zwykłych użytkownikach i obserwować ich zachowanie. Często bowiem twórcom może się wydawać, że coś jest intuicyjne, a w rzeczywistości ludzie będą szukać danej opcji w zupełnie innym miejscu.

Powiadomienia powinny być rozsądne i nieuciążliwe

Powiadomienia w aplikacjach są użyteczne zarówno z punktu widzenia użytkownika, jak i twórców. Użytkownikom przekazuje informację o nowościach i promocjach, ale też o otrzymanych wiadomościach, zmianach w statusie zamówienia i nie tylko. Dzięki temu nie trzeba co chwilę wchodzić do aplikacji, aby sprawdzić, czy coś się zmieniło lub pojawiło się coś nowego.

Z kolei twórcy aplikacji dzięki powiadomieniom mogą liczyć na większą aktywność użytkowników, zarówno, jeśli chodzi o samo wchodzenie do aplikacji, jak i o zakupy czy rezerwacje. Obie strony więc zyskują, jednak tylko pod warunkiem, że powiadomienia zostaną odpowiednio zaprojektowane.

Ich częstotliwość nie powinna być zbyt duża, ponieważ w takiej sytuacji po prostu sprowokują użytkownika, aby je wyłączył lub całkiem odinstalował aplikację. Nie powinny być także „clickbaitami”, a więc muszą operować na konkretach, a nie próbować zwabić użytkowników do aplikacji podstępem.

Warto także, aby powiadomienia były spersonalizowane, a więc korzystały z zebranych informacji o użytkowniku, aby były trafniejsze i bardziej osobiste.

Aplikacja musi wychodzić naprzeciw potrzebom użytkowników

Pewne procesy wymagają czasu i nie da się ich zoptymalizować tak, aby zajmowały zaledwie kilka sekund. Jest jednak kilka sposobów na to, jak można ograniczyć niecierpliwość użytkowników. Świetnym sposobem, który jest od dekad stosowany w komputerach osobistych, a na urządzeniach mobilnych nie zawsze, są paski ładowania.

Przykładowo, jeśli wiemy, że jakieś zadanie zajmie około minuty lub dwóch, nie powinniśmy wyświetlać użytkownikom tylko kręcącego się kółeczka. Warto stworzyć pasek ładowania, który na bieżąco będzie wskazywał, jak blisko jesteśmy do zakończenia procesu.

Niekoniecznie trzeba nawet oddawać na pasku realny stan postępu, ponieważ nie zawsze nawet da się taki stan wyświetlić (np. aplikacja wysłała zapytanie i po prostu czeka na odpowiedź od serwera). Znając przewidywany czas trwania operacji, można zwyczajnie zaprojektować pasek ładowania tak, aby wypełniał się szybciej na początku, a wolniej bliżej spodziewanego końca ukończenia zadania.

Wydaje się to kwestią małą i niezbyt konieczną, a w rzeczywistości znacznie poprawi zadowolenie użytkowników z korzystania z aplikacji. Stworzy także wrażenie, że proces jest realizowany szybciej niż w rzeczywistości.

Użytkownicy powinni otrzymywać informacje zwrotne

Nie należy pozwolić na sytuację, w której użytkownik dokonuje jakiegoś działania, ale nie jest pewien, czy zakończyło się ono powodzeniem, ponieważ nie otrzymał żadnego komunikatu zwrotnego. Zdecydowanie warto projektować aplikację tak, aby wyświetlała potwierdzenia, ostrzeżenia czy zapytania o to, czy na pewno użytkownik chce dokonać jakiegoś działania.

Jest to szczególnie istotne w przypadku działań o charakterze destrukcyjnym (np. usunięcia konta, wykasowania danych) bądź innych mających poważne konsekwencje (czyli przykładowo dokonywania zakupów, robienia zakładów i nie tylko).

Powyżej zebraliśmy najważniejsze naszym zdaniem wskazówki, jeśli chodzi o projektowanie nowoczesnych, przyjaznych użytkownikom aplikacji mobilnych. UI/UX design to jednak temat-rzeka, więc, jeśli chcielibyście coś dodać do naszych propozycji w komentarzach, śmiało!

Share:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.