Recenzja gry zrealizowana dzięki uprzejmości studia Battle State Games, które to przekazało nam grę do testów.
Escape From Tarkov, czyli po prostu ucieczka z Tarkova. Jest to gra FPS, która przede wszystkim stawia na realizm. Cykl dnia i nocy i co nieco o pogodzie, zaawansowany system obrażeń, zabójczy realizm w szczegółach i wiele więcej… To wszystko znajdziecie poniżej.
Wstępu słów kilka
Decydując się na zakup EFT musimy pamiętać, że gra jest w fazie beta-testów, czyli bardzo możliwe, że podczas rozgrywki napotkamy błędy typu: lagi, wyrzucanie nas z serwera, przycinki animacji itp…
Ale czekaj! Nie ma się co zniechęcać. Twórcy dają nam możliwość dostępu do ich niegotowej produkcji za pieniądze właśnie dlatego, że chcą, abyśmy my, czyli gracze – najlepsi specjaliści od wynajdywania różnego rodzaju ułatwień rozgrywki pomogli im znaleźć: błędy, bugi, czy też exploity.
To Wy tworzycie społeczność Escape From Tarkov i to dzięki Waszej pomocy gra będzie stawała się coraz lepsza!
Dzięki nam twórcy z czasem będą łatać wszystkie błędy przez co gra stanie się jeszcze lepsza niż jest teraz!
Już pewnie macie dość tego mojego nudnego gadania… Dlatego przechodzimy do wyżej wspomnianych rzeczy, czyli opisu gry! (Tak poniżej będą zdjęcia)
Cel gry
Naszym celem jest przeżycie i ucieczka z Tarkova, czyli dostanie się w jednym kawałku do “punktu ewakuacji”. Na każdej mapie jest ich kilka. Zwykle znajdują się one w jakimś bunkrze zlokalizowanym pod ziemią, a niektóre są zlokalizowane na otwartym terenie.
Cykl dnia i nocy oraz dynamiczna pogoda
Coraz częściej w grach widujemy zjawisko dnia i nocy oraz różnej pogody. Tutaj nie jest inaczej! Escape From Tarkov oferuje nam bardzo dobry system dnia i nocy i również bujną pogodę, a co najważniejsze – pory dnia oraz pogoda wcale nie psują nam rozgrywki, wręcz przeciwnie – w trakcie burzy jest ona bardziej hardkorowa i jeszcze bardziej realistyczna! Dźwięk deszczu, ograniczone pole widoczności, mgła to tylko niektóre naturalne elementy, które twórcy świetnie odwzorowali w swojej grze. Co prawda podczas nocy lub złej pogody widoczność innych graczy i terenu spada, a co za tym idzie jest nam o wiele trudniej zlokalizować i zabić przeciwnika, ale przecież właśnie o to chodzi!
Mała ciekawostką jest to, że zegarek, który nasza postać nosi na ręce wskazuje aktualną godzinę. (Godzinę w grze)
Zaawansowany system obrażeń
Tutaj jeśli chodzi o obrażenia jest tak samo jak w prawdziwym życiu, tzn. ilość obrażeń, które otrzymujemy jest zależna od tego w jakie miejsce ciała trafi nas nasz wróg. Oczywiście twórcy nie zapomnieli o czymś takim jak “utrata sprawności”. Chodzi tutaj o to, że jeśli hp naszej ręki spadnie do zera to będzie ona bezużyteczna, a co za tym idzie – nasza postać będzie wydawała dźwięki bólu i jęki dzięki czemu łatwiej jest nas namierzyć. Dlatego musimy pamiętać, że po każdej wymianie ognia należy sprawdzić nasz stan zdrowia i ewentualnie zatamować krwawienie za pomocą medykamentów, które zabraliśmy ze sobą.
Również tutaj znajdziemy nutkę realizmu – jeśli zatamujemy krwawienie w nodze i będziemy sprintowali (biegli) to jest szansa że bandaże, które zostały użyte do zatamowania krwawienia zostaną przerwane i krew z naszej rany znowu popłynie szerokim strumieniem.
Możliwość personalizacji postaci przed rajdem
Przed rajdem mamy do wyboru dwie postacie:
SCAV – Jest to rdzenny mieszkaniec tytułowego Tarkova. Jeśli wybierzemy jego to pojawimy się na mapie z losowym ekwipunkiem. (zwykle jest to pistolet i trochę amunicji, a czasem lekki karabin i kilka medykamentów.) Jeśli uda nam się dojść do punktu ekstrakcji naszym SCAV’em to cały ekwipunek, który otrzymaliśmy i który ewentualnie zdobędziemy po drodze (znajdując w skrzyniach, zabijając graczy) będziemy mogli dodać do swojego głównego schowka.
Postać główna – Jest to nasza własna postać, która tworzymy i ulepszamy. Względem SCAV’a znajdziemy tutaj jedną wadę i jedną zaletę:
Wada – Po śmierci tracimy wszystko co zabraliśmy ze sobą. Począwszy od bandaży, kończąc na broni cięzkiej.
Zaleta – Możemy wyposażyć się w o wiele lepszy ekwipunek niż SCAV, przez co szansa na zabicie przeciwnika jest o wiele większa.
Rozbudowywanie naszej broni
Również żemy w niej wymienić dosłownie wszystko! Zaczynając na celowniku, kończąc na laserze. Musimy pamiętać, że zmiany, które wprowadzimy w naszej broni będą skutkowały innym odrzutem, stabilnością, a nawet innym dźwiękiem wystrzału! Wszystkie elementy do poszczególnych broni możemy znaleźć podczas rajdu lub kupić u handlarzy.
w tej kwestii twórcy zaskakują. Na poniższym obrazku możemy zobaczyć jak bardzo obszerna i rozbudowana jest personalizacja naszej broni. Mo
Mapy
Obecnie do wyboru mamy 4 mapy:
Factory – Jest to mapa jak sama nazwa mówi zlokalizowana w fabryce, ale niech ta nazwa Was nie zmyli. Ta mapa wcale nie jest mała.
Cutoms – Jest to mapa po części zlokalizowana w budynkach, a po części na otwartym terenie (garaże, małe lasy, polany)
Woods – Mapa w całości zlokalizowana na terenie lasu. Możemy tam znaleźć parę budynków typu tartak lub chatka z drewna.
Shoreline – Najnowsza, a zarazem największa obecnie dostępna mapa w grze! Możemy na niej zwiedzić wybrzeże, łąki, lasy, stare, będące w ruinie budowle, ale również nowoczesną infrastrukturę.
PODSUMOWANIE
Czy poleciłbym grę EFT? Jeśli macie dość dobry komputer, który uciągnie tak wymagającą graficznie grę to możecie zakupić ją nawet dziś! Jeśli jednak tak nie jest to radzę poczekać do dnia premiery. Jak to w wersji beta bywa – gra ma bardzo słabą optymalizację.
Ale pomijając sprawy technicze to gra Escape From Tarkov jest po prostu skazana na sukces w przyszłości. Tak realistycznej gry na rynku jeszcze nie było. Studio Battle State Games może dzięki temu osiągnąć ogromny sukces, a w dodatku nie są oni kolejnym studiem, które spoczywa na laurach tylko nieustannie próbują polepszyć swoją grę lub dodają jakąś nową zawartość. Po premierze gry również ta kwestia nie ulegnie zmianie ponieważ planowane są DLC. Gra na pewno przyciągnie setki fanów swoją dbałością o szczegóły i realistyczną rozgrywką, ale czy ta gra nie będzie zbyt wymagająca dla początkujących smakoszy trybu FPS? To pytanie pozostawiam Wam.
Źródło: www.escapefromtarkov.com
WARTO PRZECZYTAĆ: