
Wiele firm i sklepów obecnie w pocie czoła pracuje nad ulepszeniem i optymalizacją swoich aplikacji mobilnych lub wersji stron dla smartfonów. Nie bez powodu. Najnowszy raport Deloitte wskazuje sprzedaż e-commerce w okresie od listopada do stycznia może wzrosnąć nawet do 35 proc. względem analogicznego okresu z przełomu 2019 i 2020 roku. Co więcej, według danych z ankiety przygotowanej przez AdColony dla agencji Mobiem, okazuje się, że średnio 6 na 10 badanych polskich użytkowników wykorzystuje telefon do robienia zakupów.
E-klienci cenią sobie szybkość i wygodę
Podczas tego samego badania ponad 50% procent ankietowanych jako główną przyczynę preferowania zakupów w sklepach internetowych wymieniło możliwość błyskawicznego powrotu do sklepu internetowego, jeśli wcześniej się rozmyśliliśmy, ale później zmieniliśmy zdanie i zapragnęliśmy jednak dokonać zakupu. 30% klientów ceni sobie również duży wybór rozmiarów i kolorów, w tym również tych mniej standardowych.
Wśród badanych, aż 61 proc. osób przyznało, że kupiło dla innych prezent za pomocą swojego smartfona. Inni regularnie porównują ceny u konkurencji, szukają inspiracji i rekomendacji, które są dostępne w Internecie. Szczególnie w czasie pandemii popularnym trendem zakupowym stał się BOPIS (buy online, pick up in store), na który w badaniu wskazało 26 proc. respondentów.
Ta forma zakupów to nic innego jak zamawianie przez Internet lub mobile i osobisty odbiór w punkcie stacjonarnym. W ten sposób możemy uniknąć przebywania długo w sklepach i oszczędzić na dostawie do domu – Michał Giera, Mobiem
Wydawałoby się, że komputer czy laptop może być lepszą opcją do robienia zakupów na święta, z uwagi na większy ekran i możliwość szybszego przewijania długich list dostępnych produktów. Polacy jednak ewidentnie wolą wykorzystywać do tego celu smartfony, które oczywiście też mają swoje zalety – choćby możliwość przeglądania Internetu w dowolnym miejscu i czasie, na przykład w komunikacji miejskiej.
Jednak nie wystarczy, aby witryna była dostępna poprzez urządzenie mobilne – firmy muszą także zadbać o jej właściwe dostosowanie. Dla e-klientów najbardziej istotne są takie kwestia, jak prosty proces płatności (47%), łatwość w nawigacji sklepu internetowego, responsywność działania aplikacji/strony (22%), wyjątkowe oferty (16%), łatwość w robieniu zakupów przez telefon porównywana z tymi robionymi na komputerach (15%).
Reklamy mają duży wpływ na decyzje zakupowe
Mówi się, że reklama jest dźwignią handlu. Nie inaczej jest w przypadku zakupów mobilnych. Według 54% użytkowników omawianego badania, reklamy mobilne mają bardzo istotny wpływ na ich proces zakupowy. Jeszcze bardziej imponujący jest fakt, że ponad 70% ankietowanych przyznało, że gdyby reklama mobilna była dobrze spersonalizowana, kliknęliby w nią i kupili dany produkt.
– Reklama mobilna w procesie zakupowym może szczególnie w tym okołoświątecznym czasie odgrywać decydującą rolę. (…) To dobra okazja, żeby zwrócić uwagę potencjalnych klientów poprzez angażujące formaty reklamowe.
Reklamodawcy i marketerzy mogą wybierać z bardzo szerokiego wachlarza możliwości od formatów rich media, poprzez wideo, skończywszy na notyfikacjach push. Istotny jest fakt, iż środowisko mobilne oferuje zaawansowane metody targetowań – Michał Pietruszka, Mobiem
Skuteczność reklam mobilnych nie jest tylko teoretyczna. Najlepszym dowodem na to jest to, że 44 procent uczestników badania stwierdziło, że kupiło już kiedyś w przeszłości jakiś produkt poprzez angażującą reklamę.
Co sądzicie o wynikach tego badania? W jaki sposób Wy planujecie kupić prezenty świąteczne (a może już to zrobiliście)? Koniecznie dajcie znać w komentarzach!
WARTO PRZECZYTAĆ:





