Napisz do nas

TechPolska.pl

Znajdziesz nas

Nowoczesne technologie są w stanie poprawiać życia nie tylko osób prywatnych, ale też firm. Za ich pomocą możliwa jest między innymi automatyzacja pewnych działań, odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności. Z tego względu wiele przedsiębiorstw, które dotychczas negatywnie podchodziły do nowinek technologicznych, zaczynają coraz chętniej wdrażać je w swoich działaniach i wykorzystywać je na coraz większą skalę.

Bardzo popularną w ostatnim czasie frazą, na którą zapewne prędzej czy później natknął się każdy właściciel firmy, jest Customer Relationship Management. Nie każdy wciąż jednak wie, do czego on właściwie służy i jaką rolę może pełnić w firmie. Warto poszerzyć swoją wiedzę na ten temat, ponieważ popularność systemów CRM nie wzięła się z powietrza – tego typu systemy są w stanie realnie pomóc firmie. W takim razie, czym one są, jak działają i jakie mają zazwyczaj funkcje? Wszystkiego dowiecie się, czytając ten artykuł. Zapraszamy!

Co to jest system CRM i do czego się go wykorzystuje?

System Customer Relationship Management, w przypadku którego bardzo często wykorzystuje się skrót CRM, jest oprogramowaniem przeznaczonym do, jak sugeruje już sama jego nazwa, zarządzania relacjami z klientami.

Przez zarządzanie relacjami twórcy tego typu oprogramowania mają na myśli przede wszystkim porządkowanie danych związanych z poszczególnymi klientami i etapami procesu sprzedażowego, aczkolwiek oczywiście nie jest to jego jedyna funkcja. Przeciwnie – CRM-y z roku na rok stają się coraz bardziej rozbudowane, a ich możliwości wzrastają. Duża jest w tym bez wątpienia zasługa wdrażania do nich nowoczesnych technologii, takich jak sztuczna inteligencja, w tym przede wszystkim uczenie maszynowe.

Z programów tego typu korzystają przede wszystkim handlowcy, którzy wprowadzają do nich dane dotyczące swoich relacji z klientami i podejmowanych działań sprzedażowych, ale nie tylko. Poszczególne programy różnią się m.in. w kwestii tego, na jakich platformach są dostępne, ale, ogółem mówiąc, obecnie zazwyczaj z CRM-a można korzystać w przeglądarce lub na komputerze, a wiele z nich posiada także aplikacje mobilne.

Dlaczego warto korzystać z systemu Customer Relationship Management?

Im większa firma i im więcej klientów, tym trudniej jest zapanować nad procesami sprzedażowymi (i ogółem nad wszystkimi elementami działania firmy). Nie oznacza to, że w małych i średnich firmach systemy CRM nie mają racji bytu – w ich przypadku również okazują się bardzo przydatne, natomiast bez wątpienia zarządzanie relacjami z klientami jest większym wyzwaniem dla firm dużych. Systemy CRM upraszczają ten proces, a dodatkowo ułatwiają wyciąganie wniosków z zebranych danych.

Są one doskonałym sposobem na usprawnienie procesów sprzedażowych w firmie, a co za tym idzie, także zwiększenie jej przychodów i ograniczenie kosztów stałych, choćby tych związanych z zatrudnianiem pracowników. Wśród najczęściej spotykanych i najpopularniejszych funkcji udostępnianych przez systemy Customer Relationship Management można wyróżnić narzędzia do śledzenia sprzedaży, integrację z kalendarzem i skrzynkami e-mailowymi, możliwość tworzenia listy klientów i dodawania notatek na ich temat i wiele, wiele więcej. Wszystko to przekłada się na skuteczniejsze działania.

Sprzedawcy nie muszą logować się na różnorodne portale i korzystać z wielu programów, ponieważ wszystkie najważniejsze dane mogą odbierać, przekazywać i wprowadzać w jednym konkretnym miejscu. Dzięki korzystaniu z CRM-a można więc oszczędzić czas i energię pracowników, tym samym jeszcze bardziej podnosząc efektywność ich działań. Warto więc rozważyć wdrożenie takiego systemu w swojej firmie, jeśli jeszcze nie jest on wykorzystywany. Może się to okazać prawdziwym strzałem w dziesiątkę.

Który system CRM wybrać?

Z uwagi na rosnącą popularność systemów Customer Relationship Management, na rynku pojawia się ich coraz więcej. Można spotkać zarówno wiele systemów działających globalnie, jak i takich, które dedykowane są konkretnie na polski rynek. Na pierwszy rzut oka mogą one wydawać się bardzo do siebie podobne, ale są to tylko pozory, dlatego nie należy wybierać takiego systemu na chybił-trafił, a najlepiej dobrze się nad taką decyzją zastanowić.

W rzeczywistości potrafią się one bardzo od siebie różnić, przede wszystkim w takim kwestiach, jak skuteczność, łatwość obsługi czy oferowane funkcje. Nie każdej firmie będzie zależało na jak największej ilości zaawansowanych funkcji (przede wszystkim mowa tutaj o firmach małych), natomiast praktycznie każde przedsiębiorstwo zapewne będzie cenić sobie intuicyjność systemu i jego efektywność.

Dobierając system CRM, warto zwrócić uwagę na takie kwestie, jak opinie dotychczasowych klientów oraz pełen zakres usług i funkcji, które wchodzą w zakres oferty. Trudno wskazać jeden konkretny system, który będzie najlepszy w każdym jednym przypadku, więc należy podchodzić do tego wyboru indywidualnie. Wiele systemów oferuje bezpłatny okres próbny, podczas którego można sprawdzić właśnie takie kwestie, jak łatwość obsługi, które najlepiej przetestować samodzielnie, ponieważ każdy może mieć inne wrażenia w tej kwestii.

Share:

administrator

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *