
W świecie gier wideo, gdzie dominują produkcje o ogromnych budżetach i rozległych światach, sukces skromniejszej gry Astro Bot stanowi inspirację dla twórców na całym świecie. Ostatnio przy okazji Game Developers Conference (GDC) Nicolas Doucet – reżyser gry z Team Asobi zdradził wiele szczegółów z okresu produkcji.
Sekrety Astro Bot
Astro Bot zdobył uznanie zarówno krytyków, jak i graczy, co zaowocowało nagrodami na GDC w kategoriach Best Audio oraz Best Technology. Doucet zaznaczył, że decyzja o stworzeniu gry o mniejszej skali pozwoliła zespołowi skupić się na dopracowaniu detali i zapewnieniu płynnej, angażującej rozgrywki. Przykładem takiego podejścia jest ograniczenie liczby słów w grze do 4292 oraz minimalizacja przerywników filmowych, co sprawia, że gracze są aktywni przez 98,3% czasu gry.
Początkowo planowane zakończenie gry zakładało, że główny bohater poświęca się dla zespołu, co wymagałoby od gracza odbudowywania go od podstaw. Jednakże, po emocjonalnych dyskusjach w zespole, zdecydowano się na lżejsze podejście, w którym głowa Astro pozostaje na swoim miejscu, a gracz przywraca pozostałe części jego ciała. Zmiana ta miała na celu uniknięcie zbytniego zasmucenia graczy i utrzymanie pozytywnego tonu gry.
W grze pojawiają się również liczne cameo boty nawiązujące do postaci z historii PlayStation. Zespół zdecydował się nie nadawać im konkretnych nazw ani opisów, aby uniknąć potencjalnych problemów licencyjnych. Pozwala to graczom na samodzielne rozpoznawanie i interpretowanie tych postaci.
Co stoi za sukcesem Astro Bot?
Zdaniem Douceta, mniejsze projekty pozwalają na większą kontrolę nad procesem twórczym i oferują graczom skoncentrowane, satysfakcjonujące doświadczenia.
[…]to jest w porządku, aby stworzyć małą grę.
Sukces Astro Bot wpisuje się w szerszy trend w branży gier, gdzie coraz częściej doceniane są mniejsze produkcje. W obliczu licznych zwolnień i zamknięć studiów w 2024 roku wiele firm zaczyna dostrzegać wartość projektów o mniejszej skali, które pozwalają na większą kreatywność i zmniejszają ryzyko finansowe. Dodatkową “nagrodą” było wyróżnienie w postaci przeuroczego własnego pada Astro Bot.
Doucet podkreśla, że
czasami lepiej jest zająć dobre miejsce w drugiej lidze niż złe miejsce w pierwszej lidze.
W kontekście tych zmian, przesłanie Douceta jest jasne: twórcy nie powinni obawiać się realizacji mniejszych projektów, które mogą dostarczyć graczom wyjątkowych doświadczeń bez konieczności angażowania ogromnych zasobów. Sukces Astro Bot jest dowodem na to, że “mniej znaczy więcej” może być kluczem do sukcesu w dynamicznej gier.
Astro Bot był świetną grą również według nas. W życzeniach na 2025 rok wprost życzyliśmy sobie i wam większej liczby takich gier!
WARTO PRZECZYTAĆ:





