Jeszcze dekadę temu podróż pociągiem dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim wiązała się z szeregiem barier – od stromych schodów po brak miejsc w przedziałach. Dziś infrastruktura i tabor są coraz lepiej przystosowane. Co się zmieniło? Jak wygląda podróż koleją w praktyce? Sprawdzamy!
Z jakimi barierami musiały mierzyć się osoby na wózkach?
Pierwszą barierą były strome, wąskie schody do wagonu. Nawet jeśli udało się znaleźć pomoc, wysokie stopnie i duża różnica poziomów między peronem a drzwiami sprawiały, że samo wejście do pociągu stawało się stresującą operacją.
Korytarze były tak wąskie, że wózek nie mieścił się między siedzeniami, a przedziały nie miały wyznaczonych miejsc. Często jedyną opcją było ustawienie wózka na korytarzu – blokując przejście i będąc narażonym na ciągłe spojrzenia innych pasażerów. Do tego dochodził brak odpowiednich toalet i niemożność swobodnego poruszania się po wagonie.
Wobec tego podróż zamiast być przygodą czy wygodnym sposobem przemieszczania się, kojarzyła się z poczuciem izolacji, bezradności i koniecznością proszenia o pomoc niemal na każdym kroku.
Kolej bardziej dostępna – co oferują pociągi osobom z niepełnosprawnościami?
Po dużych modernizacjach realizowanych przez PKP większość składów została wyposażona w liczne udogodnienia. To m.in. specjalne podnośniki, umożliwiające wejście i wyjście z pociągu, miejsca w przedziałach dla osoby poruszającej się na wózku i jej opiekuna czy też przestronne łazienki z automatycznymi drzwiami. Wagony wyposażono także w bezprogową podłogę, a klamki i przyciski umieszczono na odpowiedniej wysokości. Drzwi między wagonami są otwierane automatycznie. Takie udogodnienia znajdują się w pociągach Pendolino (EIP) oraz w wagonach Combo, obsługiwanych przez InterCity na wybranych trasach.
Co jeszcze czeka na osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich w pociągu? Dużym udogodnieniem jest możliwość zamówienia posiłku lub napoju z wagonu restauracyjnego bezpośrednio do wskazanego przedziału. Wystarczy zainstalować w telefonie aplikację mWars i zamówić posiłek, a obsługa przyniesie go na miejsce. Osoby z niepełnosprawnością mogą też liczyć na pomoc całej drużyny konduktorskiej.
Udogodnienia na dworcach
Jeśli poruszasz się na wózku inwalidzkim, bądź masz inny rodzaj niepełnosprawności i nie czujesz się pewnie na zatłoczonym dworcu, możesz skorzystać z asysty dworcowej. Na czym to polega? Asystent może towarzyszyć OzN od wejścia na dworzec, aż po wejście do pociągu. Wyznaczona osoba pomoże odnaleźć drogę i przemieścić się na właściwy peron. Taka pomoc jest bezpłatna, jednak aby z niej skorzystać, należy zgłosić taką potrzebę minimum 24 godziny przed planowaną podróżą telefonicznie pod numer PKP Intercity lub przez formularz zgłoszeniowy przewoźnika.
Udogodnienia obejmują także windy, które coraz częściej pojawiają się na dworcach, pochyłe rampy lub platformowe podnośniki przyschodowe, które jednak wymagają pomocy obsługi dworca. Na dworcach, szczególnie tych zmodernizowanych, są obniżone okienka w kasach biletowych, oznakowane wejścia oraz automatyczne drzwi.
Zniżka dla OzN
Osoby z niepełnosprawnościami podróżujące pociągiem mogą liczyć na dodatkową zniżkę. Zależy ona od stopnia i rodzaju niepełnosprawności:
- 37% dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji,
- 37% dla niewidomych zdolnych do samodzielnej egzystencji,
- 51% dla niewidomych niezdolnych do samodzielnej egzystencji.
Zniżka przysługuje także opiekunom osób z niepełnosprawnością i wynosi 95%. Aby móc korzystać z wyżej wymienionych zniżek, trzeba mieć przy sobie dokument tożsamości oraz jeden z dokumentów: orzeczenie o niepełnosprawności wydane przez komisję lekarską, zaświadczenie ZUS lub KRUS bądź legitymację osoby niepełnosprawnej.
Bilet na podróż można zakupić online bez wychodzenia z domu, najlepiej przez aplikację EuroPodróże. To nie tylko łatwość zakupu, ale też dostęp do aktualnych rozkładów jazdy pociągów PKP, możliwość odroczonej płatności oraz wsparcie wielojęzycznej infolinii.
WARTO PRZECZYTAĆ:







