[AKTUALIZACJA]

Zgodnie z naszymi przewidywaniami, Amazon nie zgadza się z decyzją Prezesa UOKiK i zdecydował się od niej odwołać. Pełne oświadczenie firmy zamieszczamy poniżej:

Szybka i niezawodna dostawa szerokiej gamy produktów jest jednym z naszych priorytetów. Jednocześnie klienci Amazon.pl mają dostęp do milionów produktów z bezpłatną wysyłką Prime.

Od czasu uruchomienia Amazon.pl w 2021 r., nieustannie inwestujemy i pracujemy, by zapewnić naszym klientom precyzyjną oraz wiarygodną informację o dostawie na etapie finalizacji zamówienia i zdecydowana większość zamówień dociera zgodnie z przewidywanym terminem. Klienci zawsze mogą się z nami skontaktować i otrzymają od nas wsparcie, także w sporadycznych przypadkach wystąpienia opóźnienia lub anulowania zamówienia.

W ciągu ostatniego roku współpracowaliśmy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów i zaproponowaliśmy szereg dobrowolnych rozwiązań mających na celu dalszą poprawę doświadczenia klientów podczas zakupów na Amazon.pl. Ściśle przestrzegamy prawa we wszystkich krajach, w których prowadzimy działalność i zdecydowanie nie zgadzamy się z wydaną decyzją i karą nałożoną przez Prezesa UOKiK. Będziemy odwoływać się od tej decyzji — Biuro Prasowe Amazon


Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył karę w wysokości ponad 31 milionów złotych na Amazon EU SARL, jedną ze spółek operujących na platformie Amazon.pl. Decyzja jest konsekwencją serii praktyk, które zdaniem Urzędu wprowadzały polskich konsumentów w błąd.

Powody decyzji UOKiK? Jest ich wiele

Według Prezesa UOKiK Amazon EU SARL naruszył zbiorowe interesy konsumentów, w związku z czym musi zapłacić karę w wysokości 31 850 141 złotych. Urząd zakwestionował kilka kontrowersyjnych działań Amazona, w tym:

  • wprowadzanie konsumentów w błąd co do momentu zawarcia umowy sprzedaży. Potwierdzenie zamówienia i opłata nie były traktowane jako zawarcie umowy, co często prowadziło do anulowania zamówień przez Amazon, gdy okazało się, że firma jednak nie może ich wypełnić.
  • nieprawdziwe informacje o dostępności produktów i terminach dostaw, wykorzystujące techniki „dark patterns”, takie jak odliczanie czasu, w którym trzeba złożyć zamówienie, aby zostało wysłane danego dnia, aby wywrzeć presję na konsumentach.
  • niejasne zasady usługi „Gwarancja Dostawy”, która obiecywała zwrot kosztów dostawy, ale warunki były ukryte głęboko w procesie zakupowym.

Jeśli przedsiębiorca podaje konkretny termin dostawy, to musi się z niego wywiązać. Ta praktyka Amazona jest zaliczana do tzw. dark patterns, ponieważ wykorzystuje presję, aby konsument jak najszybciej zamówił produkt – Prezes UOKiK Tomasz Chróstny

To jeszcze nie koniec — Amazon może zakwestionować decyzję

Zdaniem prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego, praktyki takie naruszały zaufanie konsumentów do platform e-commerce i godziły w ich interesy. Nałożona kara finansowa jest reakcją na informacje o wielu nieprawidłowościach zgłaszanych przez konsumentów, którzy nie otrzymali opłaconych produktów lub stracili szansę na zakup w atrakcyjnej cenie.

Amazon zostanie także zobowiązany do opublikowania decyzji UOKiK na swojej stronie internetowej i w mediach społecznościowych, co może zaszkodzić reputacji giganta e-commerce. Spółka ma prawo odwołania się od decyzji — nie jest ona jeszcze prawomocna. Zapewne amerykański gigant się na to zdecyduje, tak jak zrobiło to m.in. T-Mobile, gdy kilka miesięcy temu UOKiK ukarał tę firmę telekomunikacyjną za rzekome wprowadzanie konsumentów w błąd.

Dajcie znać, co Wy sądzicie o całej tej sytuacji!

Źródło obrazka wyróżniającego: UOKiK

WARTO PRZECZYTAĆ:

neonet Neonet upada? Sieć sklepów zmaga się z problemami
Jaka przyszłość czeka Neonet? Sieć sklepów Neonet wydała oświadczenie o złożeniu w sądzie wniosków o restrukturyzację, a gdy ta się nie powiedzie – o ogłoszenie
Ciekawym sposobem na biznes w sieci jest platforma B2B czyli innymi słowy własna hurtownia internetowa. Jej założenie może się wydawać skomplikowane, jednak istnieje wiele nowoczesnych rozwiązań, które w znacznym stopniu usprawniają ten proces. Jak założyć hurtownię internetową?
Internet to bardzo popularne narzędzie oferujące swoim użytkownikom wiele ciekawych możliwości. Między innymi za pośrednictwem Internetu można wykonywać różne usługi lub prowadzić sprzedaż produktów. Ciekawym
prezenty świąteczne 61% e-klientów kupi prezenty świąteczne przez smartfona
Wiele firm i sklepów obecnie w pocie czoła pracuje nad ulepszeniem i optymalizacją swoich aplikacji mobilnych lub wersji stron dla smartfonów. Nie bez powodu. Najnowszy
Udostępnij

Administrator

Redaktor naczelna TechPolska od 2019 roku. W przerwach między nabijaniem kolejnych setek godzin w Genshin Impact recenzuje każdy kawałek elektroniki, który wpadnie jej w ręce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *