
[AKTUALIZACJA]
Zgodnie z naszymi przewidywaniami, Amazon nie zgadza się z decyzją Prezesa UOKiK i zdecydował się od niej odwołać. Pełne oświadczenie firmy zamieszczamy poniżej:
Szybka i niezawodna dostawa szerokiej gamy produktów jest jednym z naszych priorytetów. Jednocześnie klienci Amazon.pl mają dostęp do milionów produktów z bezpłatną wysyłką Prime.
Od czasu uruchomienia Amazon.pl w 2021 r., nieustannie inwestujemy i pracujemy, by zapewnić naszym klientom precyzyjną oraz wiarygodną informację o dostawie na etapie finalizacji zamówienia i zdecydowana większość zamówień dociera zgodnie z przewidywanym terminem. Klienci zawsze mogą się z nami skontaktować i otrzymają od nas wsparcie, także w sporadycznych przypadkach wystąpienia opóźnienia lub anulowania zamówienia.
W ciągu ostatniego roku współpracowaliśmy z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów i zaproponowaliśmy szereg dobrowolnych rozwiązań mających na celu dalszą poprawę doświadczenia klientów podczas zakupów na Amazon.pl. Ściśle przestrzegamy prawa we wszystkich krajach, w których prowadzimy działalność i zdecydowanie nie zgadzamy się z wydaną decyzją i karą nałożoną przez Prezesa UOKiK. Będziemy odwoływać się od tej decyzji — Biuro Prasowe Amazon
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył karę w wysokości ponad 31 milionów złotych na Amazon EU SARL, jedną ze spółek operujących na platformie Amazon.pl. Decyzja jest konsekwencją serii praktyk, które zdaniem Urzędu wprowadzały polskich konsumentów w błąd.
Powody decyzji UOKiK? Jest ich wiele
Według Prezesa UOKiK Amazon EU SARL naruszył zbiorowe interesy konsumentów, w związku z czym musi zapłacić karę w wysokości 31 850 141 złotych. Urząd zakwestionował kilka kontrowersyjnych działań Amazona, w tym:
- wprowadzanie konsumentów w błąd co do momentu zawarcia umowy sprzedaży. Potwierdzenie zamówienia i opłata nie były traktowane jako zawarcie umowy, co często prowadziło do anulowania zamówień przez Amazon, gdy okazało się, że firma jednak nie może ich wypełnić.
- nieprawdziwe informacje o dostępności produktów i terminach dostaw, wykorzystujące techniki „dark patterns”, takie jak odliczanie czasu, w którym trzeba złożyć zamówienie, aby zostało wysłane danego dnia, aby wywrzeć presję na konsumentach.
- niejasne zasady usługi „Gwarancja Dostawy”, która obiecywała zwrot kosztów dostawy, ale warunki były ukryte głęboko w procesie zakupowym.
Jeśli przedsiębiorca podaje konkretny termin dostawy, to musi się z niego wywiązać. Ta praktyka Amazona jest zaliczana do tzw. dark patterns, ponieważ wykorzystuje presję, aby konsument jak najszybciej zamówił produkt – Prezes UOKiK Tomasz Chróstny
To jeszcze nie koniec — Amazon może zakwestionować decyzję
Zdaniem prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego, praktyki takie naruszały zaufanie konsumentów do platform e-commerce i godziły w ich interesy. Nałożona kara finansowa jest reakcją na informacje o wielu nieprawidłowościach zgłaszanych przez konsumentów, którzy nie otrzymali opłaconych produktów lub stracili szansę na zakup w atrakcyjnej cenie.
Amazon zostanie także zobowiązany do opublikowania decyzji UOKiK na swojej stronie internetowej i w mediach społecznościowych, co może zaszkodzić reputacji giganta e-commerce. Spółka ma prawo odwołania się od decyzji — nie jest ona jeszcze prawomocna. Zapewne amerykański gigant się na to zdecyduje, tak jak zrobiło to m.in. T-Mobile, gdy kilka miesięcy temu UOKiK ukarał tę firmę telekomunikacyjną za rzekome wprowadzanie konsumentów w błąd.
Dajcie znać, co Wy sądzicie o całej tej sytuacji!
Źródło obrazka wyróżniającego: UOKiK
WARTO PRZECZYTAĆ:





