Skuteczna promocja swoich produktów i usług w Internecie to rzecz tyle skomplikowana, co oparta o konkretne, twarde dane i skonkretyzowane procesy, przyprószone tylko nutką kreatywności. Wiele elementów kampanii można skutecznie zaplanować, przewidzieć ich efekt, a w razie potrzeby na bieżąco korygować – tak działa każda dobra agencja digital. Pomocna w tym jest szeroko pojęta analityka internetowa dotycząca wszystkich miejsc, w których konsument ma styczność z marką.
Obecnie analityka marketingowa to proces zbierania, analizowania i interpretowania danych związanych z działaniami marketingowymi, takimi jak kampanie reklamowe, akcje promocyjne, działania na stronie internetowej, działania w mediach społecznościowych, a także badania rynku i zachowań klientów. Celem analityki marketingowej jest dostarczenie informacji pozwalających na lepsze zrozumienie klientów i rynku, a także na podejmowanie lepszych decyzji biznesowych i optymalizację działań marketingowych.
Zacznij od posprzątania własnego podwórka
Tak naprawdę jeszcze zanim wystartują jakiekolwiek działania płatne, należy się upewnić, że zwabiony nimi potencjalny klient trafi w miejsce odpowiednio przygotowane, skrojone na miarę jego potrzeb i oczekiwań. Najczęściej będzie to strona internetowa firmy lub dedykowany dla konkretnej kampanii nowy landing page.
W tym drugim przypadku sytuacja jest o tyle prosta, że można wszystko zbudować od podstaw – agencja digital z łatwością zaprojektuje serwis zgodnie z najnowszymi trendami, idealnie przystosowany do grupy docelowej i charakteru kampanii, z wykorzystaniem testów A/B. Jednak jeśli kierujemy zwiększony ruch do witryny, która już istnieje, a zwłaszcza jeśli tworzona była już kilka lat temu, trzeba uruchomić analitykę internetową w postaci audytu strony.
Audyt ten powinien być przeprowadzony przez specjalistów różnych dziedzin – od programistów, poprzez grafików i copywriterów, na specjalistach ds. SEO kończąc. Wszystko po to, aby naprawić istniejące błędy, uzupełnić niedostatki i dopisać takie treści, które będą wspierały pozycjonowanie oraz prowadziły klienta najprostszą drogą ku konwersji. Efektem audytu powinien być szereg zaleceń do wdrożenia w konkretnych horyzontach czasowych – od rzeczy drobnych i pilnych, które można i trzeba zrobić od razu, po złożone problemy, których rozwiązanie zajmie nieco dłużej.
Analityka internetowa kampanii reklamowej
Jeśli „u siebie” mamy już posprzątane i jesteśmy gotowi na przyjęcie „gości”, trzeba im oznajmić, że mamy dla nich coś, czego potrzebują. W tym momencie do akcji wkracza kreacja, grafika, strategia, ale też… kolejna odsłona analityki. Nie można bowiem polegać na optymistycznym scenariuszu, wedle którego wszystko pójdzie gładko i w każdym kanale komunikacji zakładane wielkości wskaźników zostaną osiągnięcie. Należy monitorować sytuację, analizować efekty i w razie potrzeby – na bieżąco korygować poszczególne elementy kampanii (grupę docelową, przekaz, formę wyświetlania itp.).
Dzięki analityce marketingowej możemy zbierać, analizować i interpretować dane dotyczące zachowań klientów i trendów na rynku. Pozwala to lepiej zrozumieć swoich klientów i dostosować swoje strategie marketingowe do ich potrzeb i oczekiwań. Pomaga również w lepszym podejmowaniu decyzji biznesowych. Poprzez obserwowanie i analizowanie ruchu na stronie internetowej można wyciągnąc istotne wnioski oraz ulepszyć dotychczasową strategię. Narzędzia do analityki maretingowej mogą pokazać nam jakie kanały promocji przynoszą najlepsze efekty, albo jak wygląda ścieżka konwersji klientów. Równie ważną zaletą jest optymalizacja wydatków na marketing. Analityka marketingowa pozwala na śledzenie i ocenę skuteczności kampanii marketingowych. Dzięki temu przedsiębiorstwa mogą określić, które kampanie generują najlepsze wyniki i zoptymalizować swoje wydatki na marketing, aby osiągnąć jak najlepszy zwrot z inwestycji.
Suche dane nic nie mówią laikowi, czyli pomoc agencji digital
Do analityki internetowej często wykorzystuje się przydatne narzędzia, nawet niektóre z nich są darmowe w swojej podstawowej formie. Jednak nawet najlepiej skonfigurowane narzędzie i najbardziej skrupulatnie zbierane dane na nic się zdadzą, jeśli nie potrafimy ich analizować. W tej sytuacji pomoc agencji digital, gdzie znajdziemy specjalistów od analityki, może okazać się bezcenna. Nie tylko zbiorą, ale też przetworzą oni informacje z różnych źródeł, takich jak Google Analytics oraz menedżera reklam poszczególnych platform, by w czasie rzeczywistym poprawiać wyniki kampanii.
Agencja marketingowa może pomóc Ci w wielu aspektach marketingu, takich jak projektowanie i wdrażanie kampanii reklamowych, tworzenie i prowadzenie stron internetowych, a nawet badania rynku. W związku z tym, że agencje te specjalizują się w tej dziedzinie, są w stanie zaprojektować kampanię reklamową, która skutecznie dotrze do klientów i przyciągnie ich uwagę. Agencja marketingowa może zaproponować strategię reklamową, dobrać odpowiednie kanały komunikacji oraz przygotować odpowiednie materiały reklamowe. Dzięki temu możesz lepiej skupić się na innych aspektach swojej działalności.
WARTO PRZECZYTAĆ: