Napisz do nas

TechPolska.pl

Znajdziesz nas

Handel w sieci rozwija się prężnie już od co najmniej kilkunastu lat. Nie da się jednak ukryć, że w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy rozwój ten nabrał jeszcze szybszego tempa. Wiele firm, które dotychczas działało tylko stacjonarnie, przeniosło się częściowo lub całkowicie do sieci. Powstało także sporo działalności skupionych od razu na e-commerce.

Przez handel w sieci należy rozumieć jednak nie tylko sprzedawanie towarów poprzez stronę internetową, ale także za pomocą aplikacji mobilnych. Bardzo wiele sklepów takie aplikacje posiada, natomiast nie wszystkie. Pojawia się więc kluczowe pytanie, zwłaszcza z perspektywy właścicieli firm, którzy mają tylko strony internetowe i nie wiedzą, czy powinni to zmienić. Czy każdy e-commerce potrzebuje aplikacji mobilnej, czy też nie ma takiej konieczności? Sprawdź!

Jesteśmy w świecie mobile first

Rozwój telefonów komórkowych, a co za tym idzie aplikacji mobilnych, również był bardzo gwałtowny. Jeszcze kilkanaście lat temu nowością było urządzenie z dotykowym ekranem, a ilość dostępnych aplikacji była bardzo ograniczona. W tamtych czasach strona internetowa w zupełności wystarczała do prowadzenia handlu w sieci – jeśli ktoś coś zamawiał, to za pośrednictwem komputera lub laptopa. Teraz jednak niektórzy w ogóle takich sprzętów nie posiadają, a wszelkie sprawy w sieci, w tym zakupy, załatwiają za pośrednictwem smartfona.

To sprawiło, że obecnie przyjmuje się filozofię mobile first – dotyczy ona tworzenia stron internetowych tak, aby przede wszystkim wyglądały dobrze na komórkach, chociaż oczywiście wciąż tworzone są także wersje na komputery osobiste i laptopy. Sama strona internetowa stworzona pod kątem urządzeń mobilnych to jednak nie wszystko – dedykowana aplikacja także jest niezwykle przydatna, co szerzej omówimy za chwilę.

W tym miejscu chcielibyśmy natomiast zasygnalizować, że urządzenia mobilne są obecnie niezwykle istotne w procesie zakupowym, więc trzeba uwzględniać je we wszystkich swoich działaniach.  Każdy właściciel działalności e-commerce powinien zdawać sobie z tego sprawę. Niedostosowanie swojego e-sklepu do wymagań i potrzeb użytkowników mobilnych jest swoistym strzałem w kolano, znacząco ograniczającym liczbę potencjalnych klientów.

Bez aplikacji ani rusz

Aplikacja daje znacznie szersze pole do popisu niż strona internetowa w zakresie funkcji i ogółem personalizacji pod indywidualne potrzeby. Dodatkowo, wielu użytkowników po prostu woli zakupy w aplikacji niż w przeglądarce internetowej. Żeby po jakimś czasie powrócić do sklepu, muszą tylko stuknąć w ikonkę na ekranie. Nie ma konieczności otwierania przeglądarki i wpisywania adresu czy wyszukiwania sklepu w Google.

To sprawia, że obecnie aplikacja Internetowa jest dla e-commerce niemal obowiązkowa. Można sobie wyobrazić pewne wyjątki od tej reguły (przede wszystkim w przypadku bardzo małych czy nowych sklepów, które nie mają jeszcze zbyt dużych bądź jakichkolwiek przychodów), natomiast w większości przypadków zdecydowanie warto w nią zainwestować.

Powód jest prosty. Zwiększamy w ten sposób ilość kanałów, w których mogą znaleźć nas potencjalni klienci i za pomocą których mają możliwość dokonania zakupu. Czy gdyby aplikacji nie było, część klientów zamiast w niej zrobiłaby zakupy za pomocą strony internetowej? Być może, ale z pewnością nie wszyscy, a więc na dłuższą metę dzięki dobrej aplikacji można liczyć na zwiększoną sprzedaż.

Aplikacje mobilne dają spore możliwości

Jeśli klient będzie miał zainstalowaną aplikację, to używając telefonu będzie często widział logo firmy i przypominał sobie o niej. W przypadku strony internetowej zdarza się, zwłaszcza w przypadku mniej znanych sklepów, że raz coś gdzieś kupimy, ale nie zapamiętamy adresu i później już nie wrócimy do danego sprzedawcy.

Z kolei posiadanie aplikacji na smartfonie może od czasu do czasu skłonić klienta do tego, aby na przykład otworzył ją i rzucił okiem na aktualne promocje. Dodatkowo, łatwiej można do takiej osoby dotrzeć z informacjami o nowych produktach czy specjalnych ofertach, z uwagi na możliwość wysyłania mu powiadomień z aplikacji.

Warto zadbać o wysoką jakość aplikacji

Zwłaszcza na początku, aplikacja dla e-commerce nie musi być szalenie rozbudowana. Można usprawniać ją i dodawać nowe funkcje wraz z upływem czasu. Żeby jednak nie odpychała klientów i nie doprowadziła do kosztownych problemów (na przykład błędów w rejestrowaniu składanych zamówień), powinna być świetna pod względem czysto technicznym, a ponadto być odpowiednio zaprojektowana (z myślą o doświadczeniu użytkownika).

W innym wypadku możemy narazić się na dużą ilość krytyki i bardziej sobie zaszkodzić niż pomóc. Konkretnie w przypadku aplikacji dla e-commerce istotne są takie elementy, jak estetyczna i czytelna prezentacja produktów, logiczna i prosta ścieżka zakupowa, wiele sposobów płatności, a także możliwość śledzenia statusu zamówienia bezpośrednio z poziomu aplikacji.

Stworzenie dobrej aplikacji wymaga sporej wiedzy i doświadczenia. W praktyce oznacza to, że lepiej powierzyć to zadanie specjalistom. Można postawić na przykład na doświadczony software house z Poznania. Zlecanie wykonania aplikacji poza firmę jest oszczędnym rozwiązaniem, z uwagi na wysokie koszty zatrudnienia, wdrożenia i zarządzania wewnętrznym zespołem programistów.

Udostępnij

administrator

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *