Napisz do nas

TechPolska.pl

Znajdziesz nas

Kupując produkty firmy Apple, otrzymujemy na nie gwarancję producenta. Wielu użytkowników czuje się bezpiecznie. Myślą, że każda awaria zostanie naprawiona za darmo, w ramach gwarancji.

Niestety, często spotyka ich rozczarowanie, ponieważ gwarancja nie obejmuje szeregu najczęściej spotykanych usterek. Standardowa gwarancja obejmuje także krótszy okres, niż ten, do którego użytkownicy przyzwyczaili się, kupując sprzęty innych producentów. Co obejmuje gwarancja Apple, jak działa i co zrobić, gdy serwis odmówił naprawy w ramach gwarancji? O tym dowiesz się w tym artykule!

Gwarancja Apple – co obejmuje, a czego nie?

Gwarancja Apple nie obejmuje wielu sytuacji, które zdarzają się w codziennym użytkowaniu. Można ją stracić np. w efekcie uszkodzeń powstałych w wyniku uderzenia lub zalania Macbooka lub iPhone’a. Dla użytkowników oznacza to, że nie będą mogli skorzystać z bezpłatnej naprawy. Nie naprawimy za darmo także zadrapania na ekranie, wgniecenia na obudowie lub coraz krócej trzymającej baterii.

Co zrobić w takiej sytuacji? Nowe części do MacBook czy iPhone to duży koszt, więc naprawa nie będzie tania!

Jeżeli gwarancja i tak już nie obowiązuje, to lepszym rozwiązaniem będzie, gdy wybierzemy pogwarancyjny serwis Apple Macbook czy iPhone. Przykładowo: Macbook to sprzęt, w którym wymiana matrycy może kosztować tysiące złotych, a autoryzowany serwis nie zajmuje się naprawą uszkodzeń. W serwisie pogwarancyjnym, zamiast od razu wymieniać części, technicy spróbują przywrócić uszkodzone podzespoły do życia. Będzie to równie skuteczne rozwiązanie, a znacznie tańsze.

Komputer objęty gwarancją Apple powinien trafić do autoryzowanego serwisu

Standardowa gwarancja Apple – co obejmuje i ile trwa?

W ramach standardowej gwarancji producenta otrzymujemy rok, w czasie którego wady fabryczne lub wady wykonania zostaną usunięte za darmo, w ramach naprawy gwarancyjnej. Zepsuty sprzęt powinien trafić do autoryzowanego serwisu. Macbook nie może mieć śladów uszkodzeń mechanicznych lub prób samodzielnej naprawy awarii.

W autoryzowanym serwisie Apple uszkodzone podzespoły są wymieniane na nowe lub używane (lecz w pełni sprawne i w podobnej konfiguracji).

Niekiedy zakres awarii jest tak duży, że naprawa gwarancyjna nie jest opłacalna. Wtedy można liczyć na wymianę sprzętu na nowy przez firmę Apple lub zwrot kosztów zakupu. W pierwszej kolejności proponowana jest naprawa.

Jak działa gwarancja Apple?

Gwarancja Apple liczona jest od daty zakupu urządzenia – obowiązuje przez rok. Jeżeli Macbook lub iPhone był w autoryzowanym serwisie na naprawie w czasie tego roku, to po jego zwrocie właścicielowi okres gwarancji Apple zaczyna się liczyć od nowa. Oznacza to, że koniec gwarancji nastąpi dopiero rok od daty odebrania urządzenia z serwisu.

Gwarancja na produkty Apple działa nie tylko wtedy, gdy sprzęt został zakupiony w jednym z autoryzowanych salonów. Jeśli ktoś zakupił produkt Apple u innego sprzedawcy, to również ma prawo skorzystać z gwarancji producenta.

Jak sprawdzić status gwarancji Apple?

Jeżeli nie pamiętasz, kiedy upływa termin twojej rocznej gwarancji Apple, możesz to sprawdzić na stronie Apple. Po wpisaniu numeru seryjnego urządzenia łatwo sprawdzić, kiedy zakupiłeś sprzęt i kiedy kończy się jej obowiązywanie. Baza danych jest aktualizowana co jakiś czas.

Jak skorzystać z gwarancji marki Apple?

Najpierw sprawdź, czy twój iPhone lub Macbook jest nadal objęty gwarancją producenta. Możesz to zrobić, licząc rok od daty zakupu urządzenia lub zajrzeć na stronę Apple, gdzie znajdziesz informacje, podając numer seryjny urządzenia.

Następnie udaj się do autoryzowanego serwisu Apple lub jednego z autoryzowanych salonów. Zabierz swoje urządzenie Apple. Na miejscu dowiesz się, jak wygląda dalsza procedura.

Gwarancja producenta Apple trwa rok od daty zakupu sprzętu

Usterki, których nie obejmuje gwarancja Apple

Roczna gwarancja Apple nie obejmuje usterek powstałych w wyniku nieprawidłowej eksploatacji, uszkodzeń spowodowanych przez użytkownika oraz części i elementów, które zużywają się z upływem czasu. W szczególności nie będzie można skorzystać z naprawy gwarancyjnej w przypadku:

Uszkodzeń mechanicznych

Gwarancja Apple nie obejmuje drobnych uszkodzeń mechanicznych. Jeżeli na obudowie, w trakcie normalnego używania produktu zgodnie z wytycznymi, pojawią się zadrapania, uszkodzenia, wgniecenia lub rysy, nie będzie to podstawa, by złożyć reklamację. Również pęknięcia obudowy lub porysowany ekran urządzenia nie podchodzi pod gwarancję. Za takie naprawy trzeba będzie zapłacić z własnej kieszeni.

Jednak jeżeli przyczyną pojawienia się wgnieceń była np. wada fabryczna materiału zastosowanego do produkcji obudowy, wówczas zostanie to uznane za awarię, którą obejmuje gwarancja Apple. Podobnie będzie w przypadku, gdy pęknięcia ekranu pojawią się w wyniku wad materiałowych (np. przy produkcji matrycy). Takie naprawy będą objęte niniejszą gwarancją. W przypadku mechanicznego uszkodzenia laptopa lub uszkodzenia powstałego po okresie gwarancji, zdecydowanie mniej kosztowne będzie przekazanie sprzętu do pogwarancyjnego serwisu specjalizującego się w naprawie MacBooków, takiego jak RatujLaptopa w Warszawie.

Spuchnięta bateria w Macbooku może być spowodowana wadą fabryczną sprzętu

Naturalnego zużycia niektórych elementów

Wiele elementów traci swoje właściwości w trakcie normalnego użytkowania. Należą do nich niektóre powłoki ochronne (np. iPhone ma specjalną powłokę, która zabezpiecza ekran przed pozostawianiem na nim odcisków palców). Wraz z upływem czasu ta warstwa się ściera, co nie może być podstawą roszczeń gwarancyjnych.

Również spadek pojemności baterii nie jest podstawą do reklamacji. Użytkowana bateria traci swoje właściwości po określonej liczbie cykli ładowania. To naturalne jej zużycie i za nie firma Apple nie ponosi odpowiedzialności.

Eksploatacji niezgodnej z wytycznymi firmy Apple

Jeżeli uszkodzenia powstały w wyniku pracy z nieoryginalnymi akcesoriami firm trzecich, wówczas nie zostaną one uwzględnione w ramach gwarancji. Dotyczy to zarówno używanych urządzeń peryferyjnych, jak również zamienników oryginalnych części Apple, takich jak np. bateria, ładowarka czy zasilacz.

Co ważne, nawet te akcesoria, które znajdują się w oryginalnym opakowaniu, nie będą podlegały gwarancji Apple. Gdy ulegną uszkodzeniu, możesz skorzystać z rękojmi i – zgodnie z prawem obowiązującym w Polsce – dochodzić naprawy gwarancyjnej z przepisów kodeksu cywilnego.

Uszkodzeń powstałych w efekcie działania przyczyn zewnętrznych

Czego jeszcze nie obejmuje gwarancja Apple? Wszystkich zdarzeń, które można zakwalifikować jako losowe, mających przyczynę zewnętrzną. Najczęściej wymienia się tu sytuacje, gdy smartfon lub laptop zostanie upuszczony, uderzony lub zalany.

Gwarancja iPhone’a nie będzie miała też zastosowania, gdy telefon uległ uszkodzeniu np. w wyniku wypadku lub pożaru. Naprawy takich uszkodzeń będą odpłatne.

Samodzielnych modyfikacji sprzętu

Podobnie jak z każdym innym sprzętem elektronicznym, samodzielne naprawy mogą spowodować utratę gwarancji. Niekiedy użytkownik nie decyduje się na oddanie laptopa do serwisu Apple, próbując naprawić go w domu. W trakcie takich działań można spowodować nowe uszkodzenia, więc modyfikowanego sprzętu nikt nie przyjmie do serwisu. Chyba, że do naprawy płatnej – z własnej kieszeni użytkownika.

Inny sprzęt Apple – iPhone

Do autoryzowanego serwisu często trafiają również smartfony. Jeżeli telefon uległ uszkodzeniu, należy postępować tak samo, jak w przypadku Macbooka. Gwarancja iPhone ma podobne ograniczenia i nie wszystkie usterki obejmuje (gwarancja iPhone to również tylko 12 miesięcy od daty zakupu!).

By ją utrzymać, produkt musi być używany zgodnie z przeznaczeniem i nie może:

  • być modyfikowany,
  • mieć śladów uszkodzeń mechanicznych,
  • być zalany.

Rękojmia a gwarancja Apple – co obejmuje?

Prawo konsumenckie dopuszcza jeszcze jedną możliwość skorzystania z bezpłatnej naprawy. To uprawnienia wynikające z przepisów o rękojmi – odpowiedzialności producenta za swoje produkty. Obowiązuje ona dwa lata od daty zakupu.

Warto jednak pamiętać, że nie możesz skorzystać jednocześnie z rękojmi i gwarancji Apple. Każda z nich ma inne procedury, dlatego musisz wybrać jedną z nich, gdy chcesz zgłosić reklamację sprzętu.

Korzystanie z rękojmi

Z rękojmi można skorzystać w przypadku ujawnienia wady fabrycznej lub wad wykonania w ciągu dwóch lat od daty zakupu urządzenia. Reklamację trzeba złożyć do 12 miesięcy od wykrycia wad materiałowych lub wad wykonania. Co ważne, do jej złożenia konieczne będzie posiadanie dowodu zakupu (faktury, paragonu).

Procedurę reklamacji znajdziesz w Kodeksie Cywilnym.

Apple Care a gwarancja Apple – co obejmuje?

Gwarancję Apple można rozszerzyć, wykupując dodatkowy pakiet ochrony Apple Care. To specjalna oferta marki Apple obejmująca ich produkty dla użytkowników. Przedłuża ona telefoniczne wsparcie techniczne produktu Apple do 3 lat (Macbook) lub 2 lat (iPhone, iPad, iPod, TV), dając jednocześnie więcej możliwości złożenia reklamacji (także wysyłkowo).

Dodatkowym atutem jest możliwość ekspresowej wymiany urządzeń w sytuacjach, gdy wystąpiły wady materiałowe (tylko gwarancja iPhone oraz iPad).

Sprzęt Apple, dla którego roczna gwarancja Apple już nie obowiązuje lub została utracona, można oddać do naprawy w serwisie laptopów, znającym się na urządzeniach z jabłuszkiem.

Udostępnij

administrator

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *