
Po burzy wokół odkrycia elementów wygenerowanych przez sztuczną inteligencję w grze The Alters, studio 11bit studios zabrało głos i opublikowało oficjalne oświadczenie w mediach społecznościowych.
Czy rzeczywiście w produkcji The Alters użyto AI?
Przypomnijmy: w ostatnich dniach społeczność graczy natrafiła na screeny z The Alters, które wskazywały na użycie AI przy tworzeniu gry. Szczególnie głośno zrobiło się o tzw. „Captain’s Log”, czyli graficznym tle z napisem „Jasne, oto poprawiona wersja skupiająca się wyłącznie na danych naukowych i astronomicznych” – klasycznym początkiem odpowiedzi wygenerowanej przez AI. Dużo większe oburzenie wzbudziły jednak błędy w lokalizacjach, zwłaszcza w portugalskiej wersji napisów, które zawierały zwroty w stylu „Jasne! Oto tekst przetłumaczony na brazylijski portugalski”.
W odpowiedzi na rosnącą krytykę studio wydało oświadczenie, w którym wyjaśnia, że elementy AI były wykorzystywane wyłącznie w bardzo ograniczonym zakresie, głównie jako tymczasowe grafiki i teksty podczas produkcji. Jak twierdzą twórcy, fragment z „Captain’s Log” był placeholderem stworzonym przez jednego z grafików i nigdy nie miał trafić do finalnej wersji gry. Niestety, z powodu niedopatrzenia, tekst ten pozostał w grze i dopiero po zwróceniu uwagi przez społeczność studio przeprowadziło wewnętrzną weryfikację. Efektem ma być aktualizacja tej konkretnej grafiki.
Jeśli chodzi o kontrowersyjne tłumaczenia, 11bit tłumaczy, że dotyczyły one jedynie krótkich fragmentów – głównie filmów licencjonowanych, które postacie mogą oglądać w społecznej części bazy.
Aby lepiej zrozumieć, jak niewielką część ogólnego zakresu warstwy narracyjnej gry stanowią, te kilka zewnętrznych filmów to około 10 tysięcy słów z 3,4 miliona we wszystkich językach w grze, czyli zaledwie 0,3% całego tekstu. Alternatywą było wydanie tych konkretnych dialogów tylko w języku angielskim, co naszym zdaniem byłoby gorszym doświadczeniem dla osób nieanglojęzycznych. Z perspektywy czasu przyznajemy, że była to zła decyzja. Co więcej, bez względu na to, jaką decyzję podjęliśmy, powinniśmy byli po prostu o tym poinformować.
W zakończeniu oświadczenia 11bit studios zapewnia, że AI nie odgrywa kluczowej roli w procesie twórczym gier studia, a zespół nadal stawia na ręcznie tworzoną narrację. Studio podkreśla też, że dostosowuje swoje wewnętrzne procedury do nowych realiów związanych z wykorzystaniem AI i deklaruje większą przejrzystość na przyszłość.
We’ve seen a wide range of accusations regarding the use of AI-generated content in The Alters, and we feel it’s important to clarify our approach and give you more context. AI-generated assets were used strictly as temporary WIPs during the development process and in a very… pic.twitter.com/Me9oyABOrZ
— The Alters | OUT NOW 🐑 (@altersgame) June 30, 2025
Studio nie odniosło się jednak do jednej z głównych osi krytyki – braku oznaczenia użycia AI na stronie Steam, mimo że od stycznia 2024 roku wymaga tego Valve. Takiego oznaczenia nadal nie dodano, co pozostawia pytania o zgodność z regulaminem platformy.
WARTO PRZECZYTAĆ:





