Nowe, najlepiej wyglądające gry mają bardzo wysokie wymagania dotyczące sprzętu. Tej sytuacji na pewno nie pomaga fakt, że producenci kart graficznych prześcigają się teraz nie tylko pod względem oferowanej wydajności, ale także pod względem ceny. To, co jeszcze niedawno nazwalibyśmy GPU ze średniej półki, teraz jest sprzedawane za ponad 4000 zł.

Z tego powodu gracze pozostają przy swoich aktualnych kartach graficznych, które często nie mogą sobie bezproblemowo poradzić z obecnymi produkcjami. AMD FSR to technologia starająca się rozwiązać ten problem. Dzisiaj odpowiemy co to jest AMD FSR, do czego ono służy, na jakim sprzęcie możemy je włączyć i w jakich grach spotkamy tę funkcję.

Co to jest AMD FSR?

AMD FidelityFX Super Resolution (w skrócie FSR) to nowa technika skalowania gier zaprezentowana w 2021 roku przez firmę AMD. FSR powstało w odpowiedzi na konkurencyjną technologię DLSS, która (od wersji DLSS 2.0) znalazła bardzo duże uznanie wśród graczy. U podstaw AMD FSR i Nvidia DLSS mają taką samą funkcję, jednak różnią się całą masą szczegółów, o których opowiemy nieco niżej.

Głównym zadaniem AMD FSR jest rekonstrukcja obrazu do wyższej rozdzielczości. Gra początkowo renderowana jest w niższej rozdzielczości (np. 1920 × 1080, czyli Full HD), a następnie przez serię skomplikowanych algorytmów odtwarzana do rozdzielczości natywnej monitora (np. 3840 na 2160 – 4K). Dzięki temu, że karta graficzna renderuje początkowy obraz w niższej rozdzielczości, to jest ona w stanie zagwarantować o wiele lepszą liczbę klatek na sekundę. Firma AMD chwali się tutaj nawet 2-krotnym wzrostem FPS w zależności od danej gry.

amd fidelityfx

Niestety AMD FSR (tak samo zresztą jak inne techniki upscalingu) nie jest bez wad. Technologia stara się odtworzyć obraz jak najbardziej zbliżony do natywnego, jednak nie zawsze jej się to udaje. Z tego powodu używając FSR poza samym wzrostem FPS zazwyczaj zobaczymy też niewielki spadek jakości obrazu.

Aktualnie na rynku obecne są dwie wersje FSR: FSR 1.0 oraz FSR 2. Niedługo AMD ma zaprezentować jeszcze nowszą odsłonę FSR 3.0, które ma się opierać na generacji klatek (konkurent dla DLSS 3.0). Według AMD jest zastosowanie ma pozwolić na dwukrotny wzrost wydajność względem FSR 2.0.

AMD FSR 1.0 a AMD FSR 2

Tak jak wspomnieliśmy wyżej, aktualnie w grach spotkamy dwie odmiany technologii FSR, czyli FSR 1.0 oraz FSR 2. Największą różnicą między dwoma technikami jest fakt, że nowsza wersja FSR używa lepszego skalowania czasowego.

AMD FSR 1.0 wykorzystywał do swojego działania skalowanie przestrzenne. Jego wadą jest to, że nie ma on żadnych informacji tymczasowych (takich jak informacje o poprzednich klatkach, czy wektory ruchu) dotyczących odtwarzanego obrazu. AMD FidelityFX Super Resolution 2 wprowadza skalowanie czasowe zbierające te bardzo ważne informacje. Dzięki temu jest on w stanie zagwarantować o wiele lepszą jakość obrazu, zwłaszcza gdy na ekranie jest dużo ruchu.

Wydajność obu rozwiązań jest bardzo podobna. Zarówno w przypadku FSR 1.0, jak i FSR 2 możemy spodziewać się dwukrotnego wzrostu wydajności przy użyciu trybu Performance. Przez wzgląd na lepszą jakość obrazu praktycznie zawsze warto więc wybrać FSR w wersji 2.

Różne tryby FSR — Quality, Balanced, Performance i Ultra Performance

AMD FSR 2.0 posiada kilka trybów różniących się od siebie jakością obrazu oraz wydajnością. Są to konkretnie:

  • FSR Quality — Tak, jak podpowiada sama nazwa, jest to tryb oferujący najlepszą jakość obrazu. Często jest ona porównywalna, a czasem nawet lepsza niż w przypadku gry renderowanej w natywnej rozdzielczości. Przy użyciu FSR w trybie Quality nasza gra jest renderowana w 67% rozdzielczości domyślnej (2560 × 1440 dla rozdzielczości 4K).
  • FSR Balanced — FSR Balanced renderuje obraz w 59% rozdzielczości ekranu (2259 na 1270 pikseli dla monitora 4K), przez co oferuje trochę gorszą jakość obrazu niż FSR Quality. Tryb FSR Balanced zapewnia średnio 10% lepszy FPS niż tryb Quality.
  • FSR Performance — Tryb Performance pozwala znacznie zwiększyć FPS (często nawet dwukrotnie w porównaniu z domyślną rozdzielczością) przy zachowaniu przyzwoitej jakości obrazu. Stosuje on dwukrotnie niższą rozdzielczość niż rozdzielczość natywna (1920 na 1080 dla finalnej rozdzielczości 4K).
  • FSR Ultra Performance — FSR Ultra Performance jest rzadko spotykanym trybem, który skupia się tylko na dostarczeniu jak największej liczby klatek. Renderowana rozdzielczość jest tutaj tak niska, że przy upscalingu obraz traci wiele swoich oryginalnych właściwości. Po włączeniu FSR Ultra Performance gra jest renderowana w zaledwie 33% rozdzielczości natywnej (1280 × 720 dla obrazu w 4K).

amd fidelityfx super resolution

FSR 1.0 zamiast trybu Ultra Performance obsługuje tryb Ultra Quality. Renderuje on obraz w 77% oryginalnej rozdzielczości (2954 × 1662 dla rozdzielczości 4K) i w takiej sytuacji oferuje ok. 20% wzrost wydajności.

Karty graficzne wspierane przez FSR

Dużą zaletą AMD FSR jest szerokie wsparcie dla kart graficznych i systemów. FidelityFX Super Resolution nie ogranicza się bowiem tylko do układów AMD. Możemy je uruchomić także na wszystkich nowszych kartach graficznych od firm Nvidia i Intel.

amd fsr

Oficjalna lista GPU wspierających AMD FSR wygląda następująco:

  • AMD Radeon 6000 Series
  • AMD Radeon 6000M Series
  • AMD Radeon 5000 Series
  • AMD Radeon 5000M Series
  • AMD Radeon VII Graphics
  • AMD Radeon RX Vega Series
  • AMD Radeon 600 Series
  • AMD Radeon RX 500 Series
  • AMD Radeon RX 480/470/460 Graphics
  • AMD Ryzen Desktop z grafiką AMD Radeon
  • AMD Ryzen Mobile z grafiką AMD Radeon
  • NVIDIA® GeForce RTX 40 Series
  • NVIDIA® GeForce RTX 30 Series
  • NVIDIA® GeForce RTX 20 Series
  • NVIDIA® GeForce® 16 Series
  • NVIDIA® GeForce® 10 Series
  • Intel ARC

Co ważne, dany układ wcale nie musi znajdować się na tej liście, aby uruchomić grę wraz z FSR. Wielu użytkownikom udało się bez problemu uruchomić FSR także na starszych konstrukcjach np. na GTX 970, czy GTX 750.

Oprócz tych wszystkich kart graficznych FSR jest wspierane przez wszystkie konsole najnowszej generacji. Tytuły z włączonym FSR 2 często znajdziemy na PS5 oraz Xbox Series X i S. FidelityFX Super Resolution trochę rzadziej pojawia się na Nintendo Switch, ale tytuły takie jak Sonic Frontiers, pokazują, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby zastosować FSR na konsoli Nintendo. Jako ciekawostkę warto też wspomnieć, że Steam Deck (czyli podręczna “konsola” od firmy Valve) posiada opcję włączenia FSR 1.0 bezpośrednio w menu systemowym. Dzięki temu możemy użyć technologii AMD w dowolnym tytule odpalonym na Steam Decku.

fidelityfx

Jakie gry obsługują AMD FidelityFX Super Resolution?

Kolejną przewagą AMD FidelityFX Super Resolution nad konkurencją jest otwartość tej technologii. Już od pierwszej iteracji FSR udostępniane jest w ramach licencji Open Source. Oznacza to, że dosłownie każdy może wejść do repozytorium na stronie Github.com, pobrać wszystkie pliki FSR, po czym dowolnie je zmodyfikować i udostępnić. Większość developerów gier bardzo pochwala taką otwartość. Dodatkowo pojawiły się opinie, że z FSR bardzo łatwo się pracuje. Podobno, aby wdrożyć FSR do danego tytułu, wystarczą zaledwie 2-3 dni pracy.

Z powodów wymienionych powyżej, FSR doczekało się szybkiej adopcji. Na ten moment FSR 1.0 lub FSR 2 wykorzystywane jest w ponad 200 pozycjach.

Kilka ciekawszych gier, które korzystają z FSR to na przykład:

  • Assassin’s Creed Valhalla (FSR 1.0)
  • God of War (FSR 2)
  • Horizon Zero Dawn (FSR 1.0)
  • Red Dead Redemption (FSR 2)
  • Resident Evil Village (FSR 1.0)
  • Cyberpunk 2077 (FSR 2.1)
  • Marvel’s Spider-Man Remastered (FSR 2.1)
  • Wiedźmin 3: Dziki Gon — Edycja na nową generację (FSR 2.1)
  • Forza Horizon 5 (FSR 2.2)

fidelity fx

Jakby tego było mało, otwartość technologii AMD doprowadziła do powstania wielu fanowskich narzędzi używających FSR. Niektóre z nich (Lossless Scaling, Magpie) potrafią dodać FSR do dowolnej gry, a dzięki innym zastosujemy FSR 2.2 w grach wspierających domyślnie tylko DLSS.

AMD FSR vs Nvidia DLSS — Jakość obrazu i wydajność

No dobrze, wiemy już czym jest AMD FSR, to teraz czas na jego pojedynek ze swoim największym konkurentem, czyli Nvidia Deep Learning Super Sampling. Nasze porównanie będzie składać się z dwóch najważniejszych aspektów tych technik upscalingu: wydajności i jakości obrazu. Pod lupę bierzemy konkretnie FSR 2 oraz DLSS 2, które są obecnie zdecydowanie najpopularniejszymi rozwiązaniami.

Zacznijmy od wydajności. Pod tym względem spokojnie można powiedzieć, że oba rozwiązania idą łeb w łeb. Czasem na przód wyjdzie FSR. A niekiedy góruje DLSS. Uśredniając jednak wyniki — przy identycznej rozdzielczości bazowej DLSS i FSR dają taki sam wzrost FPS.

amd dlss
Źródło: Hardware Unboxed

Mówią już o rozdzielczości, warto wspomnieć, że zarówno DLSS 2, jak i FSR 2 posiadają 4 różne tryby pracy. Wszystkie z tych trybów mają dokładnie takie same nazwy (Quality, Balance, Performance oraz Ultra Performance) i identyczną rozdzielczość renderowanego obrazu. Pod tym względem oba rozwiązanie są również równe.

Jeśli chodzi o jakość obrazu, to walka FSR vs DLSS jest już dużo bardziej jednostronna. Na ten moment w większości implementacji to DLSS góruje jakością obrazu. Sceny odtworzone przez DLSS zachowują zazwyczaj trochę więcej szczegółów i mają mniej widocznych artefaktów takich jak Ghosting, czy smużenie (szczególnie widoczne na cienkich płotach i liniach telefonicznych/wysokiego napięcia). Różnica nie jest jednak duża, przez co często bardzo trudno wykryć, czy obraz został odtworzony przy użyciu DLSS, czy też FSR bez bezpośredniego porównania.

Biorą pod uwagę lepszą jakość obrazu i identyczną wydajność, musimy stwierdzić, że DLSS to teraz zwycięskie rozwiązanie. Właśnie dlatego sprawa jest prosta: posiadacze GPU Nvidia powinni używać DLSS, a wszystkim innym pozostało zadowolić się minimalnie gorszym FSR.

Należy pamiętać, że AMD i Nvidia co chwile wprowadzają nowe ulepszenia mające zredukować wspomniane artefakty, więc wynik tego pojedynku może dosłownie z dnia na dzień ulec zmianie.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że nasz artykuł rozjaśnił was czym jest FSR i jakie benefity ma zastosowanie tej technologii. Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o klatkach na sekundę i płynności w grach, to zachęcamy do przeczytania naszego artykułu, opowiadającego co to jest FPS i jakie ma znaczenie w grach.

WARTO PRZECZYTAĆ:

amd nod.ai AMD ogłosiło przejęcie Nod.ai, które ma poszerzyć zasoby sztucznej inteligencji firmy
AMD ogłosiło oficjalnie przejęcie firmy open-source Nod.ai. Ma to przyspieszyć rozwój technologii związanych ze sztuczną inteligencją. Warto zauważyć, że obecnie NVIDIA i AMD są w
ps5 pro PlayStation 5 Pro z procesorem AMD Zen 2 i 60 jednostkami RDNA 3. Wyciekła specyfikacja
Jeszcze niezapowiedziana konsola PlayStation 5 Pro cały czas jest wyczekiwana. Ma ona oferować lepszy Ray Tracing, wyższą wydajność oraz zapewne zmianę konstrukcji. Wygląda jednak na
ranking kart graficznych Ranking kart graficznych na PC – najlepsze GPU
Rozwój gier jest na stałe związany z rozwojem sprzętu – bez coraz mocniejszych podzespołów tworzenie coraz ładniejszych gier byłoby niemożliwe. Na nasze szczęście rozwój grafiki
Udostępnij

Administrator

Nasza redakcja składa się z zapalonych pasjonatów gamingu i technologii. Każdy ma swoją niszę, dzięki czemu razem możemy zaproponować Wam szeroki przekrój eksperckich materiałów. Dzielimy się najświeższymi wiadomościami, recenzjami i poradami, aby nasi czytelnicy byli na bieżąco z tym, co najważniejsze w świecie techu i gier.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *