Z jednej strony Meta, czyli firma-matka Facebooka, ma nowe powody do radości. Według najnowszych raportów nie tylko osiągnęła, ale nawet przebiła w ostatnim kwartale cele założone przez analityków w zakresie m.in. aktywności użytkowników. Z drugiej strony – są także powody do smutku, takie jak chociażby wyniki finansowe działu VR.
Reality Labs, dział Mety zajmujący się wirtualną rzeczywistością (czytaj: obecnie przede wszystkim metaverse), w ostatnim kwartale 2022 roku przyniósł 727 milionów dolarów przychodu (o 17% mniej niż w analogicznym okresie w 2021 roku)… ale wygenerował takie wysokie koszty, ze ostatecznie firma straciła na nim w tym czasie 4 miliardy dolarów.
Łącznie w 2022 roku Reality Labs przyniosło Mecie około 13,7 miliarda dolarów strat. Warto przypomnieć, że Meta niedawno ogłosiła zwolnienie 11 000 osób, czyli 13% wszystkich pracowników. Nie jest w tym zresztą osamotniona.
Google zwolniło 12 tysięcy osób, a Microsoft 10 tysięcy. Branża technologiczna w ostatnim czasie mocno tnie koszty, aczkolwiek nie we wszystkich aspektach. Ilość pracowników jest co prawda redukowana, ale nie oznacza to chociażby zamrożenia inwestycji w kluczowych obszarach.
Przykładowo wspomniany Microsoft co prawda pożegnał się z 5% całej swojej siły roboczej… ale postanowił zainwestować okrągły miliard dolarów w OpenAI, organizację zajmującą się rozwojem technologii z zakresu sztucznej inteligencji, odpowiedzialną m.in. za popularny ostatnio ChatGPT.
Metaverse póki co to totalna klapa
W grudniu 2021 roku zadebiutował sztandarowy projekt Reality Labs związany z metaverse – aplikacja Horizon Worlds, która pozwala użytkownikom stworzyć własnego awatara i przemieszczać się po wirtualnych światach.
Aktualnie światy te są w dużej mierze opustoszałe, a recenzje nie powalają. Rzekomo sami pracownicy Mety nie są aplikacją zachwyceni i nie chcą jej używać. Czy jest zatem coś, z czego dział VR Facebooka może być dumny?
O ile na Horizon Worlds można spuścić zasłonę milczenia, tak hardware firmy (np. Oculus Quest 2, które z założenia miały być budżetowymi goglami VR, ale ich cena została niestety w zeszłym roku podwyższona) zbiera całkiem dobre recenzje. Wydaje się jednak, że póki co Meta jeszcze nie składa broni i będzie kontynuować swoje wielkie inwestycje w metaverse, z nadzieją, że projekt kiedyś się zwróci.
Co Wy o tym wszystkim sądzicie? Uważacie, że spółka-matka Facebooka powinna już dać sobie spokój z koncepcją metaverse, czy jednak widzicie w tym pomyśle potencjał? Koniecznie dajcie znać w komentarzach!
