Z jednej strony Meta, czyli firma-matka Facebooka, ma nowe powody do radości. Według najnowszych raportów nie tylko osiągnęła, ale nawet przebiła w ostatnim kwartale cele założone przez analityków w zakresie m.in. aktywności użytkowników. Z drugiej strony – są także powody do smutku, takie jak chociażby wyniki finansowe działu VR.

Reality Labs, dział Mety zajmujący się wirtualną rzeczywistością (czytaj: obecnie przede wszystkim metaverse), w ostatnim kwartale 2022 roku przyniósł 727 milionów dolarów przychodu (o 17% mniej niż w analogicznym okresie w 2021 roku)… ale wygenerował takie wysokie koszty, ze ostatecznie firma straciła na nim w tym czasie 4 miliardy dolarów.

Łącznie w 2022 roku Reality Labs przyniosło Mecie około 13,7 miliarda dolarów strat. Warto przypomnieć, że Meta niedawno ogłosiła zwolnienie 11 000 osób, czyli 13% wszystkich pracowników. Nie jest w tym zresztą osamotniona.

Google zwolniło 12 tysięcy osób, a Microsoft 10 tysięcy. Branża technologiczna w ostatnim czasie mocno tnie koszty, aczkolwiek nie we wszystkich aspektach. Ilość pracowników jest co prawda redukowana, ale nie oznacza to chociażby zamrożenia inwestycji w kluczowych obszarach.

Przykładowo wspomniany Microsoft co prawda pożegnał się z 5% całej swojej siły roboczej… ale postanowił zainwestować okrągły miliard dolarów w OpenAI, organizację zajmującą się rozwojem technologii z zakresu sztucznej inteligencji, odpowiedzialną m.in. za popularny ostatnio ChatGPT.

Metaverse póki co to totalna klapa

W grudniu 2021 roku zadebiutował sztandarowy projekt Reality Labs związany z metaverse – aplikacja Horizon Worlds, która pozwala użytkownikom stworzyć własnego awatara i przemieszczać się po wirtualnych światach.

Aktualnie światy te są w dużej mierze opustoszałe, a recenzje nie powalają. Rzekomo sami pracownicy Mety nie są aplikacją zachwyceni i nie chcą jej używać. Czy jest zatem coś, z czego dział VR Facebooka może być dumny?

O ile na Horizon Worlds można spuścić zasłonę milczenia, tak hardware firmy (np. Oculus Quest 2, które z założenia miały być budżetowymi goglami VR, ale ich cena została niestety w zeszłym roku podwyższona) zbiera całkiem dobre recenzje. Wydaje się jednak, że póki co Meta jeszcze nie składa broni i będzie kontynuować swoje wielkie inwestycje w metaverse, z nadzieją, że projekt kiedyś się zwróci.

Co Wy o tym wszystkim sądzicie? Uważacie, że spółka-matka Facebooka powinna już dać sobie spokój z koncepcją metaverse, czy jednak widzicie w tym pomyśle potencjał? Koniecznie dajcie znać w komentarzach!


Administrator

Redaktor naczelna TechPolska od 2019 roku. W przerwach między nabijaniem kolejnych setek godzin w Genshin Impact recenzuje każdy kawałek elektroniki, który wpadnie jej w ręce.

Udostępnij

WARTO PRZECZYTAĆ:

facebook usuwa posty Nie eliminuje oszustów, zamiast tego usuwa ostrzeżenia. Zaskakujące podejście Facebooka
Nie od dziś wiadomo, że w Internecie czyha na nas mnóstwo niebezpieczeństw. Na niemal każdej platformie spotkać można fałszywe reklamy, które mimo wszystko pozostają niezauważone
apple vision pro 2 Apple Vision Pro 2 dopiero w 2027 roku?
Gogle VR Vision Pro trafiło do pierwszych użytkowników w lutym 2024 roku — i praktycznie od razu pojawiły się pytania o plany co do kolejnych
psvr2 produkcja Sony rzekomo pauzuje produkcję PSVR2, sprzedaż nie powala
Ambicje Sony na rynku wirtualnej rzeczywistości najwyraźniej natrafiły na przeszkodę. Gigant technologiczny oficjalnie zawiesił produkcję swoich gogli PSVR2, które trafiły na rynek zaledwie rok temu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *