AMD idzie za ciosem i zaraz po oficjalnym zaprezentowaniu FSR 3 wprowadza też do swoich kart graficznych 2 świeże technologie. Są to Fluid Motion Frames (+ Fluid Motion Video, co wyjaśniamy poniżej) oraz mierzenie systemowego input lag. Każda z nich dostępna jest w kartach RX 7000 po zainstalowaniu najnowszych, testowych sterowników.

Fluid Motion Frames w sterownikach AMD

Fluid Motion Frames to technika interpolacji/generowania klatek w grach, bardzo podobna do tego, co oferuje FSR 3. Inaczej niż FSR, Fluid Motion Frames nie potrzebuje specjalnej implementacji w grze, bo może być uruchomione w każdym tytule wykorzystującym API DirectX 11 lub DirectX 12. Wystarczy, tylko że na kompatybilnym GPU przejdziemy do centrum kontroli AMD Adrenalin i klikniemy odpowiedni suwak.

Zaraz po tym nasz licznik FPS w grze powinien wskazać prawie dwukrotnie wyższe liczby. Dodatkowo AMD przetestowało 20 tytułów, w których Fluid Motion Frames zostanie aktywowane automatycznie. Są to między innymi: Wiedźmin 3 dziki Gon, Starfield, Red Dead Redemption 2 i The Last of Us Part 1.

amd fluid motion frames
Źródło: AMD

Przez specyfikę technologii generowania klatek, AMD zaleca, aby przed uruchomieniem opisywanej funkcji gra chodziła w co najmniej 55 FPS (wyświetlacze Full HD) lub 70 FPS (monitory z rozdzielczością 1440p i wyższą). Należy pamiętać, że Fluid Motion Frames, podobnie, jak FSR /DLSS 3 nie będzie działać idealnie i oprócz zwiększenia FPS wprowadzi też mniejsze bądź większe artefakty graficzne do gry.

Fluid Motion Frames są dostępne na kartach AMD z serii RX 7000 oraz na kartach RX 6000 po zainstalowaniu testowych sterowników.

Fluid Motion Frames w wideo

Okazuje się, że Fluid Motion Frames może być użyte nie tylko w grach, ale także w filmach. Odkrycie zawdzięczamy jednemu z użytkowników Reddita, któremu udało się wygenerować dodatkowe klatki w odtwarzaczu MPC-HC. Aby funkcja zwiększenia FPS dla wideo była dostępna konieczne okazało się zastosowanie programu DXVK, tłumaczącego sygnały DirectX na te rozumiane przez API Vulkan. Po włączeniu Fluid Motion Frames FPS wideo podskoczył z 25, do 50. Generacja klatek w wideo zadziała tylko na kartach RX 7000 wyposażonych w sterowniki v23.30.01.02 Patch 2.

Co ciekawe, w przeszłości AMD miało bardzo podobną opcję generowania klatek w filmach, o nazwie Fluid Motion Video. Niestety wraz ze wprowadzeniem serii RX 5000 funkcja ta została porzucona ku rozpaczy wielu użytkowników. Na razie nie wiadomo, czy AMD zdecyduje się przywrócić opisywane rozwiązanie wraz z premierą nowej interpolacji klatek.

Na poniższym klipie zobaczycie, jak działało oficjalne generowanie klatek w filmach od AMD.

Mierzenie input lag — nowa metryka w sterownikach

Ostatnią nowością w sterownikach AMD jest dodanie metryki dotyczącej systemowego input lagu. Większość komputerowych graczy zwraca uwagę głównie na licznik FPS demonstrujący, ile nowych klatek obrazowych zostaje wygenerowanych w ciągu jednej sekundy. Jest to jednak tylko część całej układanki, bo bardzo ważne dla poprawnej płynności i responsywności gry jest też frametime, czy właśnie input lag.

Nowa metryka input lag w sterownikach AMD mierzy, ile czasu minęło od kliknięcia przycisku do rzeczywistego zarejestrowania zmiany w grze. Pomaga to na przykład ocenić opóźnienie naszej myszki/innych akcesoriów oraz zidentyfikować niewidoczne na pierwszy rzut oka problemy z komputerem lub samą grą. Dzięki tej funkcji możemy też sprawdzić rzeczywisty efekt aktywowania technologii AMD Anti Lag.

Opcja dostępna jest tylko dla kart graficznych z serii RX 7000 i w grach wykorzystujących technologię Anti Lag +.

amd input lag
Opóźnienie systemowe widoczne w prawym górnym rogu | Źródło: CapFrameX

Dajcie znać w komentarzach, co Wy sądzicie o nowych technologiach od AMD i jaka jest według Was najciekawsza!

Źródło obrazka wyróżniającego: AMD

WARTO PRZECZYTAĆ:

amd nod.ai AMD ogłosiło przejęcie Nod.ai, które ma poszerzyć zasoby sztucznej inteligencji firmy
AMD ogłosiło oficjalnie przejęcie firmy open-source Nod.ai. Ma to przyspieszyć rozwój technologii związanych ze sztuczną inteligencją. Warto zauważyć, że obecnie NVIDIA i AMD są w
ps5 pro PlayStation 5 Pro z procesorem AMD Zen 2 i 60 jednostkami RDNA 3. Wyciekła specyfikacja
Jeszcze niezapowiedziana konsola PlayStation 5 Pro cały czas jest wyczekiwana. Ma ona oferować lepszy Ray Tracing, wyższą wydajność oraz zapewne zmianę konstrukcji. Wygląda jednak na
ranking kart graficznych Ranking kart graficznych na PC – najlepsze GPU
Rozwój gier jest na stałe związany z rozwojem sprzętu – bez coraz mocniejszych podzespołów tworzenie coraz ładniejszych gier byłoby niemożliwe. Na nasze szczęście rozwój grafiki
Udostępnij

Jako duchowy przewodnik portalu TechPolska, oddaję się z pasją światu technologii i gamingu. Moje serce bije szczególnie mocno dla gier RPG, gdzie zanurzam się w skomplikowane światy i rozbudowane fabuły, ale równie chętnie oddaję się strategii, planując, manewrując i zdobywając wirtualne imperia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *