Napisz do nas

TechPolska.pl

Znajdziesz nas

Jak niedawno pisaliśmy, według najnowszego badania aż 61% e-konsumentów planuje robić zakupy świąteczne w Internecie. To wygodne i szybkie rozwiązanie, które wiąże się nie tylko z oszczędnością czasu i energii, ale często też pieniędzy.

Problem jednak w tym, że w Internecie czyha wiele zagrożeń, które w najlepszym wypadku mogą skończyć się najedzeniem się ogromu stresu, a w najgorszym kradzieżą pieniędzy i tożsamości. W takim razie, jak bezpiecznie robić zakupy świąteczne w Internecie, aby nie spotkać się z takimi problemami? Kilka rad na ten temat, które dla Was opracowaliśmy, przygotowała firma Sophos.

Nie klikaj w dziwne linki i e-maile

Nie są niczym nowym fałszywe e-maile czy SMS-y, pochodzące rzekomo od sklepów, kurierów czy z innych źródeł, które proszą nas o kliknięcie w jakiś podejrzany link czy podanie swoich danych. Wszystkie takie prośby należy bez wyjątku ignorować.

Jeśli wydaje nam się, że coś może mimo wszystko być wiarygodne, nie wchodźmy na daną stronę przez podany we wiadomości link. Może się bowiem okazać, że to strona podrobiona przez oszustów, która na pierwszy rzut oka wygląda identycznie, ale nie jest prawdziwa. Lepiej wpisać nazwę danej firmy w wyszukiwarkę i sprawdzić na niej daną kwestię samodzielnie niż klikać w niepewne odnośniki.

Pobieraj tylko wiarygodne aplikacje

Nie pobieraj aplikacji ze źródeł trzecich, a jedynie poprzez sklep Google Play lub AppStore. Nie pozwól się przekierowywać do sklepu z aplikacjami z linków czy innych źródeł, a sam wpisz w wyszukiwarkę w danym sklepie nazwę poszukiwanej aplikacji.

Będziesz mieć w ten sposób pewność, że nie zostaniesz przekierowany do “fałszywki”. Musisz przy tym pamiętać, że sklepy z aplikacjami nie weryfikują zbyt mocno tego, co dopuszczają do udostępnienia w swojej platformie, więc to, że coś jest w Google Play, nie oznacza, że jest bezpieczne. Czytaj opinie o aplikacji, sprawdź ilość jej pobrań i twórców, a także unikaj takich aplikacji, które proszą Cię o zbyt dużą ilość danych osobowych.

Zadbaj o regularne aktualizowanie aplikacji i systemów

Niektóre aktualizacje dla aplikacji czy systemów operacyjnych tylko dodają nowe funkcje bądź wprowadzają zmiany kosmetyczne, ale jest także wiele takich aktualizacji, które łatają dziury w zabezpieczeniach. Dlatego też powinniśmy zadbać, aby zawsze wszystko jak najszybciej aktualizować.

Chodzi tutaj zarówno o systemy (zarówno na komputerach stacjonarnych, jak i urządzeniach mobilnych), jak i aplikacje, a także bazy wirusów i zagrożeń w programie antywirusowym.

Zweryfikuj, czy połączenie jest bezpieczne

Niezależnie od przeglądarki, po lewej stronie paska adresu po wejściu na jakąś stronę powinniśmy zobaczyć kłódkę. Jeśli jest ona zielona/zamknięta, to znak, że połączenie z witryną jest szyfrowane. Otwarta/przekreślona kłódka oznacza, że nasze dane nie są bezpieczne. Nie powinniśmy więc podawać jakichkolwiek danych, szczególnie tych wrażliwych, na witrynach, które nie mają szyfrowanego połączenia. To, czy połączenie jest szyfrowane, widać także w adresie strony – jeśli jest szyfrowane, zaczyna się on od HTTPS, jeśli nie jest, od HTTP.

Sam fakt, że jakaś strona zapewnia bezpieczne połączenie, nie daje nam jednak pełni pewności, że nie jest ona dziełem oszustów. Jak już wspomniano, niektórzy tworzą podrobione strony bardzo podobne do prawdziwych stron banków czy innych tego typu organizacji. Mogą one mieć szyfrowane połączenie, ale nie zmienia to faktu, że nie powinno się w ogóle na nie wchodzić, a już na pewno nie należy dzielić się na nich jakimikolwiek danymi.

Warto zawsze upewnić się, że nie tylko jest koło paska adresu właściwa kłódka, ale też, że adres się zgadza – może się okazać, że na przykład zamiast mbank wpisaliśmy bmank czy zrobiliśmy inną podobną literówkę i w ten sposób przeszliśmy na stronę oszusta.

Nie używaj wszędzie tych samych haseł

Jeśli masz wszędzie to samo hasło, to, jeśli oszust uzyska do niego dostęp, ma Cię w garści – może wejść na Twoje konto, na profile w mediach społecznościowych, przeczytać Twoje e-maile i wiele, wiele więcej. Jeśli zaś przejmie tylko jedno konto, zazwyczaj można rozwiązać problem przypominaniem hasła i jego zmianą (warto też włączyć autoryzację dwuetapową, która sprawia, że nawet, jeśli ktoś pozna hasło, to nie wejdzie na konto).

Rozumiemy, że zapamiętywanie wielu różnych haseł (najlepiej długich i zawierających małe i duże litery, cyfry oraz znaki specjalne) może być dla niektórych trudne. W takim przypadku warto pomyśleć o dobrym menadżerze haseł.

Mamy nadzieję, że wszystkie powyższe porady pomogą Wam dokonać w tym roku i każdym następnym zakupów świątecznych przez Internet bez jakichkolwiek problemów.

Share:

administrator

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.