Tak zwane “leniwe oko” to przypadłość, która może pojawić się w następstwie zeza lub w sytuacji, kiedy wada wzroku jest znacznie większa w jednym oku niż drugim. Polega ona na tym, że jedno oko staje się dominującym, a drugie “leniwym” – i osłabia się w nim widzenie. Leczy się ją na wiele sposobów, natomiast teraz amerykańska Agencja Żywności i Leków zaaprobowała nową metodę, wykorzystującą gogle VR.
Gogle VR mają zmuszać oczy do większej współpracy
“Trenowanie” oka ze słabszą ostrością na różne sposoby potrafi przynosić świetne efekty. Przykładowo, w 2011 roku naukowcy z Uniwersytetu Kalifornii opublikowali badania, z których wynikało, że zwykłe gry komputerowe, nie w VR, nadają się do leczenia “leniwego oka”. Podczas badań odkryto, że granie przez dorosłych mających “leniwe oko” w gry komputerowe z dominującym okiem zasłoniętym przez 40 godzin spowodowało nawet 30% poprawę w ostrości widzenia.
Jednocześnie po prostu wykonywanie zwykłych codziennych czynności z zasłoniętym “dobrym” okiem przez kilkadziesiąt godzin nie przynosiło żadnych rezultatów. Jako ciekawostkę można też dodać, że nieco ponad rok temu FDA z kolei zatwierdziło grę na receptę dla dzieci z ADHD – widać więc, że sporo się w tym zakresie dzieje.
Teraz inni eksperci poszli w nieco odmiennym kierunku, ponieważ chcą leczyć nie grami, a filmami i serialami. Natomiast za pośrednictwem czegoś, co w gamingu jest coraz popularniejsze, a mianowicie gogli VR.
Specjalne gogle VR do leczenia “leniwego oka” stworzyła firma Luminopia. Nazywają się Luminotopia One i mają służyć przede wszystkim do leczenia tej przypadłości u dzieci. Działa to w ten sposób, że po założeniu gogli pacjentom wyświetlane są filmy i seriale, ale obraz nie jest wspólny dla obu oczu.
“Dobremu” oku wyświetlany jest obraz o niższym kontraście. Dodatkowo zastosowano specjalne nakładki, zmuszające mózg, aby wykorzystywał zarówno “leniwe” oko, jak i dominujące. W założeniu ma to sprawić, że będą one lepiej ze sobą współpracować i zwiększy się ostrość obrazu w “leniwym” oku.
Skuteczność zdają się potwierdzać badania kliniczne
Zatwierdzenie tej metody leczenia przez amerykańską Agencję Leków i Żywności (Food and Drug Administration – w skrócie FDA) oznacza, że lekarze będą mogli wypisywać na nią recepty. Luminotopia planuje jej publiczne udostępnienie w drugim kwartale 2022 roku.
FDA podjęło taką, a nie inną decyzję na podstawie wyników badań klinicznych. Wynikało z nich, że dzieci korzystające z terapii i noszące okulary miały większą poprawę widzenia niż podobna grupa dzieci, które nie korzystały z terapii i po prostu nosiły okulary korekcyjne w pełnym wymiarze godzin przez ten sam okres, ile trwała terapia.
Po 12 tygodniach oglądania programów przez godzinę dziennie, sześć dni w tygodniu, 62 procent dzieci stosujących leczenie miało znaczną poprawę wzroku. Natomiast około jedna trzecia dzieci w grupie porównawczej miała podobną poprawę w ciągu 12 tygodni.
Jesteśmy dumni, że jesteśmy dziś częścią przełomowej decyzji FDA o zatwierdzeniu pierwszego w swoim rodzaju cyfrowego środka terapeutycznego, który umożliwia pacjentom oglądanie ich ulubionych programów telewizyjnych i filmów w celu poprawy wzroku – Scott Xiao, prezes Luminotopii
Firma wskazuje, że zaletą tej metody terapii jest jej większa atrakcyjność dla dzieci niż inne popularne rozwiązania. W bibliotece firmy znajduje się ponad 700 godzin treści do oglądania, tak wyselekcjonowanej, aby podobała się pacjentom. Uczestnicy badania przestrzegali planu leczenia w 88 procentach przypadków, natomiast mniej niż 50 procent pacjentów nie przerywa leczenia, stosując tradycyjne opaski na oczy czy krople do rozmywania wzroku.
Zaciekawił Was ten koncept? Jak sądzicie – do leczenia jakich jeszcze przypadłości może zostać wykorzystana w nadchodzących latach wirtualna rzeczywistość? Koniecznie podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach!
WARTO PRZECZYTAĆ: