
Współcześnie spotkać się można z dużym zainteresowaniem różnego rodzaju nawigacjami GPS do auta. Oznacza to, że jako społeczeństwo coraz częściej wsiadamy za kółko obierając za punkty docelowe różne zupełnie obce nam miejsca. To normalne, że opuszczając miejsce zamieszkania tracimy orientację w terenie. Na szczęście z pomocą przychodzi z pozoru dobra nawigacja samochodowa E500 marki Navitel! Sprawdźmy, jak działa!
Recenzowana przeze mnie nawigacja GPS przyjechała do mnie, jak większość produktów tej marki w solidnym opakowaniu. Wewnątrz znaleźć można nie tylko samo urządzenie prowadzące do punktu docelowego, ale także cały zestaw niezbędny do jego użytkowania. Mówiąc o tym mam na myśli: mocowanie magnetyczne z przyssawką, kabel miniUSB, zasilacz z wtyczką samochodową i papierologię.
Specyfikacja nawigacji gps do auta


Navitel E500 Magnetic jest sprzętem działającym w oparciu o autorskie oprogramowanie producenta o nazwie Navitel Navigator. Jest ono zainstalowane w pamięci wewnętrznej urządzenia o pojemności 8GB i obsługiwane przez system operacyjny Windows CE 6.0. Nawigacja nie wyróżnia się zbyt dobrymi parametrami wewnętrznymi, albowiem spotkać można tutaj zaledwie 128MB pamięci RAM i procesor MStar MSB 2521 taktujący na częstotliwości 800 MHz. Wszystko to po to, abyśmy mogli swobodnie obsługiwać całe urządzenie z poziomu 5-calowego wyświetlacza dotykowego z matrycą TFT. Cała innowacyjność nawigacji kryje się jednak w zupełnie innym miejscu związanym z recenzowanym urządzeniem. Producent zdecydował bowiem się na zastosowanie innowacyjnego uchwytu magnetycznego za sprawą którego cały sprzęt ma być jeszcze bardziej mobilny. Szczegółowa specyfikacja dostępna pod adresem: https://navitel.cz/pl/devices/navitel-e500-magnetic
Interfejs nawigacji i jego możliwości
Każda dobra nawigacja gps do auta powinna się wyróżniać zrozumiałym i czytelnym interfejsem. Niewątpliwie można, więc rzec, że Navitel E500 Magnetic jest w tym kontekście stosunkowo dobra. Mogę stwierdzić to w ciemno, ponieważ w każdym kolejnym modelu producent nie dokonuje poprawek w kontekście wyglądu interfejsu i jest on niemalże niezmienny. Ponieważ nie od dzisiaj mam do czynienia z urządzeniami tej marki to myślę, że mogę na jej temat wiele wam powiedzieć.
Podoba mi się w tej nawigacji możliwość wyboru pomiędzy rodzajami środków transportu. Nawigacja E500 z tego względu może być używana w różnych okolicznościach i tak samo, jak dobrze sprawuje się w zwykłym samochodzie tak i sprawdzi się w innych pojazdach. Każdy rodzaj transportu ma bowiem swoje specjalne wymagania i na przykład ciężarówki wymagają zupełnie innych tras w nawigacji niż samochód osobowy. Zatem, gdyby ktoś się jeszcze zastanawiał jaka nawigacja do ciężarówki jest dobra to wstępnie może już sobie odpowiedzieć.
Skuteczność i sprawność w trakcie używania
Podczas trwania okresu testowego udało mi się dość intensywnie korzystać z Navitel E500 Magnetic. Największym zainteresowaniem wbrew pozorom nie darzyłem samej nawigacji, a jej innowacyjny montaż magnetyczny. Postanowiłem go sprawdzić weryfikując między innymi, czy nawigacja nie spadnie w trakcie dynamicznej jazdy. Okazało się oczywiście, że moje obawy nie mają nic wspólnego z prawdą, a sam montaż poradził sobie świetnie. Cinquecento nie należy do najstabilniejszych aut zatem E500 Magnetic miała dodatkowo utrudnione zadanie żeby się utrzymać, ale mimo wszystko zakończyło się dobrze. Muszę zatem przyznać, że jakość tej części wbrew wstępnym obawom stoi na wysokim poziomie i nie ma się czego bać. Producent zadbał o stabilność urządzenia i za sprawą magnetycznego montażu ułatwił i usprawnił jego przyczepianie i odczepianie.
Jeśli chodzi o samą skuteczność nawigacji to muszę powiedzieć, że w 99-procentach przypadków spotykałem się z dobrą interpretacją mojej pozycji GPS oraz z precyzyjnym wyznaczaniem trasy. W trakcie testów zdarzyła się jedyna sytuacja, w której nawigacja zatrzymała się na jednej pozycji mimo tego, że cały czas jechałem. Na szczęście wszystko wróciło do normy po zrestartowaniu urządzenia. Z pewnością nie można powiedzieć, że to najlepsza nawigacja samochodowa 2018 roku, ponieważ rok ten dopiero się zaczął, a samo urządzenie ma kilka wad.
Nawigacje Navitela testuję od zarania i nadal nie zrobiono nic z kwestią ograniczeń prędkości. Mówiąc to nie mam na myśli nowelizacji prawnych, a dane które znaleźć można w nawigacjach tego producenta. Nawigacja F150 była pierwszym urządzeniem nawigacyjnym gps do auta, które miałem okazję recenzować. Już wtedy zauważyłem, że interfejs zamiast pokazywać przepisowe ograniczenia zawyża je o 10 kilometrów na godzinę. W ten sposób w terenie zabudowanym bez dodatkowych znaków ograniczających prędkość, według nawigacji można poruszać się z prędkością 60 kilometrów na godzinę. Oczywiście jest to fatalnym błędem i mam tylko nadzieję, że nikt się tymi danymi nie sugeruje podczas jazdy.
Podsumowanie
Navitel E500 Magnetic w kontekście oprogramowania i ogólnego interfejsu graficznego niestety nie jest żadnym pionierem. Wszystko oprócz obudowy i montażu nawigacji jest tutaj takie samo, jak w poprzednich urządzeniach. Uważam, że najnowsze produkty nawigacyjne korzystające z zalet łączności GPS powinny być urozmaicane o nowe funkcje. Producent moim zdaniem zbyt mocno żeruje na samym popycie na tego typu urządzenia. Należałoby bowiem zaoferować jakieś sensowne urozmaicenie, które wpłynęłoby na jeszcze większy wynik sprzedaży i zainteresowania produktem, jakim jest nawigacja gps do auta. I nie myślcie proszę, że odradzam wam kupna E500, bo jest zupełnie przeciwnie. Z racji starych rozwiązań zastosowanych w Navitel E500 Magnetic jest to stabilna i dobra nawigacja, w którą warto zainwestować. Z nadzieją jednak patrzę na jakiś bardziej odczuwalny przełom w działalności Navitela.
WARTO PRZECZYTAĆ:





