
2023 z pewnością zapisze się w pamięci wielu PC’towych graczy, jako rok tragicznych portów. Calisto Protocol, Forspoken, Jedi: Survivor, The Last of Us Part 1, a nawet najnowsze dzieło Bethesdy – Starfield. Wszystkie z mniejszymi lub większymi problemami dotyczącymi wymagań sprzętowych oraz ogólnej wydajności.
Remedy udostępniło właśnie nowe wymagania dla nadchodzącej gry Alan Wake 2 i niestety wygląda na to, że tytuł niedługo dołączy do niechlubnego grona słabo działających wydań komputerowych.
Dokładne wymagania Alan Wake 2 — DLSS/FSR albo pokaz slajdów
Firma Remedy podzieliła się wymaganiami komputerowymi dotyczącymi jednej z najbardziej oczekiwanych gier października, czyli Alan Wake 2. Jako minimum (ustawienia niskie, 1080p@30 FPS) zakładają one wykorzystanie procesora Intel Core i5-7600K/podobnego, karty graficznej RTX 2060/RX 6600 oraz 16 GB pamięci RAM.
Najwyższe wymagania bez użycia Ray Tracingu (ustawienia wysokie, 2160p/4K@60 FPS) według twórców będą dostępne dla graczy z procesorem Ryzen 7 3700X/podobnym, kartą graficzną RTX 4070/RX 7800 XT oraz 16 GB RAM-u. Wymagania oczywiście rosną po dodaniu realistycznego odbicia świateł. Niezależnie od wybranych ustawień Remedy zaleca pozostawienie co najmniej 90 GB wolnego miejsca na naszym dysku SSD.
Dokładne wymagania możecie zobaczyć na zrzucie poniżej:


Na pierwszy rzut oka z pewnością nie wyglądają one tak tragicznie. W końcu mówimy tu o zupełnie nowej grze z nowoczesną grafiką i efektami. Problem zaczyna się, jednak gdy spojrzymy na rząd zatytułowany DLSS/FSR. Łatwo wtedy zauważyć, że wszystkie podane konfiguracje korzystały z techniki upscalingu od czerwonych lub zielonych. Oznacza to, że pierwotna rozdzielczość była zdecydowanie niższa niż podana na slajdzie. Skalowanie dla wybranych ustawień DLSS/FSR prezentuje się następująco:
- Quality = 66/67% rozdzielczości monitora
- Balanced = 58/59% pierwotnej rozdzielczości
- Performance = 50% oryginalnej rozdzielczości
Innymi słowy: aby zagrać w Alan Wake II w natywnej rozdzielczości 1080p przy 60 FPS, potrzebna nam będzie karta gra na poziomie RTX’a 4070 lub RX’a 7800 XT. Tym samym dość mocne karty ze średniej półki, takie jak Nvidia RTX 3070 czy AMD RX 6700, muszą korzystać z DLSS bądź FSR w trybie Performance, by osiągnąć 60 FPS w 1080p przy ustawieniach średnich.
Wymagania Alan Wake 2 są więc aktualnie ogromne i sygnalizują słabą optymalizację. Zdecydowana większość graczy będzie musiała skorzystać w grze z jakiejś formy upscalingu albo dosłownie zobaczy pokaz slajdów. I tak jak Nvidia DLSS, czy AMD FSR to świetne techniki mogące zwiększyć nasz FPS, tak wciąż mają one kilka problemów i raczej nie powinny być wykorzystywane przez deweloperów jako technologię konieczną do uruchomienia gry w sensownej płynności.
Prawdopodobny brak wsparcia dla serii RX 5000 i GTX 1000
Krótko po zaprezentowaniu wysokich wymagań gry, jeden z deweloperów ogłosił na X’ie/Twitterze, że Alan Wake 2 nie będzie działał na popularnych kartach graficznych z serii GTX 1000/RX 5000 oraz starszych GPU. Ma to być spowodowane brakiem obsługi Mesh Shaderów, które są jednym z wymagań dotyczących tytułów działających pod nowym API DirectX 12 Ultimate.
Wsparcie Mesh Shaderów zostało dodane dopiero w kartach Nvidia RTX 2000/RX 6000, co rzeczywiście oznaczałoby, że posiadacze nieco starszych systemów nie zagrają w nowy tom przygód pisarza grozy.
Oryginalny tweet został już usunięty, ale ostał się po nim zrzut ekranu widoczny poniżej.


Na razie nie wiadomo, czy wiadomość była tylko pomyłką, czy po prostu deweloper nieco za szybko wypuścił parę z ust.
A wasz komputer zagwarantuje płynny FPS/w ogóle uruchomi omawianą grę? Koniecznie dajcie znać w komentarzach, co wy myślicie o wysokich wymaganiach Alan Wake 2!
WARTO PRZECZYTAĆ:





