Prowadzenie witryny internetowej, czy to firmowej, czy na przykład bloga, wiąże się z pewnymi wydatkami. Jednym z najbardziej podstawowych i niezbędnym z nich jest wykupienie hostingu (zwykle opłaca się go z góry na co najmniej rok). Dostępność usług hostingowych jest ogromna, zarówno, jeśli chodzi o hostingi rodzime, jak i te działające globalne – rozpiętość cenowa w ich ofertach również jest spora.
Można się więc zastanawiać, czy i dlaczego warto zainwestować w dobry hosting WWW, który z uwagi na wysoką jakość świadczonych usług wiąże się z wyższą opłatą. Najważniejsze aspekty omówiliśmy dla Was poniżej – zapraszamy do lektury!
Hosting stanowi podstawę funkcjonowania strony
Kiedy wchodzimy na jakąś stronę internetową, błyskawicznie ładują się nam zawarte na niej obrazki, wideo, tekst i nie tylko. Nie są to elementy, które mieliśmy już zapisane na swoim komputerze – po wejściu pod dany adres niezbędne dane są ściągane z serwera wykorzystywanego przez witrynę.
Żeby więc strona mogła być widoczna dla odwiedzających, jej dane muszą być gdzieś przechowywane i cały czas udostępniane użytkownikom. Właśnie za tę kwestię odpowiada hosting. Dzięki niemu nie jest potrzebne, aby komputer firmowy działał 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu – właściciel witryny wynajmuje w jego ramach miejsce na serwerach innej firmy.
Nie każdy hosting jest jednak taki sam. Przeciwnie, bardzo różnorodne mogą być na przykład parametry serwerów na których przechowywane są dane, a także m.in. jakość pomocy technicznej i obsługi klienta. Dlatego też warto zadbać o to, aby był on optymalny dla danej strony. Szczególnie biorąc pod uwagę, że zwykle trzeba zapłacić od razu za co najmniej 12 miesięcy z góry, a więc, jeśli wybrany hosting okaże się nieodpowiedni, potencjalnie zmarnowane zostanie sporo pieniędzy.
Jakość hostingu może przełożyć się na wyniki firmy
W pierwszej chwili hosting nie brzmi być może jak coś, co mogłoby znacząco wpływać na wyniki finansowe firmy, a jednak okazuje się, że jest to kwestia bardzo znacząca. Niskiej jakości usługa może cechować się m.in. wolnym przesyłem danych. W praktyce oznacza to, że strona będzie się użytkownikom ją odwiedzającym ładować relatywnie wolno, nawet, jeśli mają oni szybkie połączenie z Internetem.
Należy pamiętać, że obecnie jesteśmy już przyzwyczajeni do tego, że wszystko ładuje się nam bardzo szybko. Ewentualne opóźnienia, nawet kilkusekundowe, mogą więc doprowadzić na naciśnięcia “iksa” na danej karcie i przejścia na stronę konkurencji
Nawet dobre ceny czy świetna jakość produktów nie uratują firmy, jeśli potencjalny klient w ogóle się z tymi kwestiami nie zapozna z uwagi na ograniczenia bądź problemy z hostingiem. Nie tylko chodzi tutaj o prędkość, ale też chociażby kwestię stabilności. Słaby hosting może mieć często problemy techniczne, które w istotnych momentach utrudnią lub uniemożliwią całkowicie dostęp do witryny.
Dobry hosting, czyli jaki?
Wiemy już, że inwestycja w wysokiej klasy hosting jest warta rozważenia, pojawia się jednak pytanie, jaką usługę można właściwie tak określić. Każdy może mieć nieco inne potrzeby względem hostingu, m.in. w zależności od popularności i przeznaczenia strony, natomiast jest kilka takich aspektów, na które powinni zwracać uwagę wszyscy.
Mowa tutaj przede wszystkim o pojemności dysku (szczególnie istotne jest to w przypadku stron, na których ma ciągle pojawiać się dużo nowych treści, np. kolejne wpisy blogowe wypełnione obrazkami i wideo) i jego typie (szybkie dyski SSD to obecnie podstawa).
Ograniczenia w zakresie ilości użytkowników i przepustowości łącza również mają znaczenie – jeśli wybierze się zbyt mały pakiet, to możliwe, że już w połowie miesiąca po wejściu pod dany adres zacznie pokazywać się komunikat, że limit został wyczerpany.
Na szczęście w przypadku wielu hostingów istnieje możliwość tymczasowego podwyższenia limitu lub przejścia na droższą ofertę, natomiast jest to aspekt, którego warto dopilnować od razu, aby uniknąć jakichkolwiek przerw w funkcjonowaniu witryny.
Do hostingu mogą być dołączone różne dodatki
Często hostingodawcy oprócz samą przestrzenią na serwerze oferują w pakiecie różne inne dodatki, takie jak chociażby certyfikat SSL, rejestracja domeny, pre-instalowany WordPress czy dodatkowe wtyczki. Nie są to rzeczy absolutnie niezbędne, ale warto rzucić na nie okiem, ponieważ mogą poniekąd “podbijać” wartość danej oferty.
W co jeszcze powinna zaopatrzyć się każda firma?
Wysokiej klasy hosting WWW, dopasowany do aktualnych potrzeb firmy, to podstawa prowadzenia działaności biznesowej w obecnych czasach – sam w sobie nie wystarczy. Warto zainwestować także w różnego rodzaju oprogramowanie ułatwiające sprawne i efektywne zarządzanie firmą i wszelkimi odbywającymi się w niej procesami, w tym relacjami z klientami.
W realizacji tego ostatniego zadania pomagają programy CRM (Customer Relationship Management), dzięki którym możliwe jest między innymi gromadzenie w jednym miejscu wszystkich najważniejszych informacji o danym kliencie, wraz z danymi o nawiązywanych z nim kontaktach (wysłanych mailach, spotkaniach, połączeniach telefonicznych i nie tylko).
WARTO PRZECZYTAĆ: