W 2019 informowaliśmy Was o Facebook News — nowym projekcie platformy Marka Zuckerberga. Teraz okazuje się, że cała inicjatywa przetrwała jedynie kilka lat. Serwis poinformował, że planuje wyłączyć zakładkę News (dostępną aktualnie jedynie w USA i Australii) już w kwietniu 2024.
Facebook News nie przyciągnęło uwagi użytkowników
Jaki był zamysł Facebook News? Grupa ekspertów selekcjonuje wartościowe materiały informacyjne z czołowych publikacji, które użytkownicy Facebooka mogą czytać za darmo, a także dostosowywać zakładkę z newsami do swoich preferencji (m.in. w zakresie tematyki). Do tego najwięksi wydawcy otrzymują od Mety pieniądze za udostępnianie ich artykułów.
Wygląda na to, że pomysł po prostu się nie sprawdził — w 2023 roku liczba użytkowników Facebook News w Australii i USA spadła o 80%. W związku z tym najpierw we wrześniu 2023 zrezygnowano z tej zakładki we Francji, Niemczech i Wielkiej Brytanii, a teraz zostanie wyłączona w pozostałych dwóch krajach.
Jako firma musimy skoncentrować nasz czas i zasoby na rzeczach, o których ludzie mówią nam, że chcą widzieć ich więcej na platformie, w tym na krótkich filmach — Facebook
Nowych inicjatyw związanych z newsami nie ma i nie będzie
W ostatnich latach coraz więcej państw zaczęło interesować się kwestią wynagradzania wydawców przez platformy, które udostępniają ich treści, w tym newsy. Nowe przepisy w tym zakresie pojawiły się m.in. w Kanadzie, co spowodowało, że w zeszłym roku Facebook zablokował możliwość postowania linków do newsów w tym kraju.
Platforma nie chce mieć już z newsami nic wspólnego, co wyraźnie podkreśla w swoim oświadczeniu:
Dodatkowo, aby mieć pewność, że nadal inwestujemy w produkty i usługi zwiększające zaangażowanie użytkowników, nie będziemy zawierać nowych umów handlowych na tradycyjne treści informacyjne w tych krajach i nie będziemy w przyszłości oferować nowych produktów Facebooka specjalnie dla wydawców newsów — Facebook
Podobnie w przypadku innych serwisów Mety. Już w zeszłym roku szef Instagrama sygnalizował, że Threads nie będzie starało się zwiększać roli newsów na platformie. A jakie jest Wasze zdanie — tego typu treści mają rację bytu w social media? Dajcie znać w komentarzach!
WARTO PRZECZYTAĆ: