Xiaomi ma w swojej ofercie bardzo różnorodną gamę produktów, od smartfonów, przez odkurzacze, po hulajnogi elektryczne. Teraz przyszła pora na… pierwszy samochód. Dzięki specyficznym chińskim przepisom, dowiedzieliśmy się, jak wygląda i jakie są jego kluczowe parametry.
Xiaomi SU7 to już pewniak. Oto parametry techniczne
Samochód elektryczny Xiaomi nie jest całkowitym zaskoczeniem. Firma ujawniła, że chce wejść na rynek elektryków już w marcu 2021. Jeśli chodzi o ten konkretny model, to przecieki na jego temat, wtedy jeszcze pod nazwą roboczą Xiaomi MS11, pojawiały się na początku tego roku. W sierpniu zaś rzekomo zaczęto produkować egzemplarze testowe. Natomiast teraz producent złożył wniosek o uzyskanie licencji na sprzedaż pojazdu na chińskim rynku, co pociągnęło za sobą ujawnienie pewnych kluczowych informacji.
Chińskie Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacyjnych ma taką zasadę, że co miesiąc udostępnia publicznie informacje o nowych pojazdach przechodzących proces homologacji. Producenci zapewne nie są z tego powodu szczególnie szczęśliwi (Xiaomi jeszcze oficjalnie wiele o swoim aucie nie mówiło i pewnie wolałoby poczekać z udostępnieniem tych informacji), ale za to fani motoryzacji mają powody do radości.
Z upublicznionych danych wynika, że pierwszy elektryk chińskiego giganta to sedan o nazwie Xiaomi SU7 (pojawi się także w wersjach SU7 Pro i SU7 Max). Poznaliśmy jednak nie tylko nazwę, ale też szereg informacji technicznych:
- wymiary: 4997/1963/1455 mm
- rozstaw osi: 3000 mm
- koła: dwie opcje: 19″ ( opony 245/45 R19) i 20″ (245/40 R20)
- napęd: na tylną oś z silnikiem o mocy 220 kW lub na wszystkie koła o mocy maksymalnej 495 kW (220 kW + 275 kW).
- masa własna: 1980 kg w tańszej wersji, 2205 kg w droższej
- prędkość maksymalna: 210 km/h w tańszej wersji, 265 km/h w droższej.
SU7 wykorzysta silnik TZ220XS000 od United Automotive Electronics Co., Ltd i będzie hulać na autorskim systemie Xiaomi, czyli HyperOS. Auto występuje w wersji z lidarem (zainstalowanym za przednią szybą) lub bez. W tańszej opcji znajdziemy zestaw akumulatorów LFP od BYD, zaś droższy wariant wyposażono w akumulatory NMC od CATL.
Z innych ciekawostek, wygląda na to, że auto będzie wyposażone w kamerę. Niewykluczone, że pojawi się funkcja odblokowywania pojazdu twarzą, chociaż tutaj będziemy musieli poczekać na więcej informacji.
Pierwsze dostawy już na początku 2024 roku
Jak wspomniałam wcześniej, chiński gigant już ruszył z produkcją SU7, jednak na razie tylko w ograniczonym zakresie. Produkcja na skalę masową ma rozpocząć się niedługo — już w grudniu 2023. Nowy elektryk trafi do pierwszych klientów w lutym 2024 roku.
Xiaomi do produkcji aut zakontraktowało firmę Beijing Automotive Industry Holding Co. Ltd (BAIC), która, co ciekawe, ma 10% udziałów w Mercedesie.
Co sądzicie o pierwszym elektrycznym aucie tej marki? Dajcie znać w komentarzach!
WARTO PRZECZYTAĆ: